|
Nu är det dags att börja gödselvattna dessa vackra växter för en ännu underbarare blomning! Ljust ska de stå, men inte soligt. Jorden ska hålla en jämn fuktighet.
Måste googla på dessa, har aldrig sett en. Hoppas du inte startar en ny mani i detta veka huvud.
CITAT (jahi @ 29-10-2008, 20:42)  Måste googla på dessa, har aldrig sett en. Hoppas du inte startar en ny mani i detta veka huvud. Två bilder på den underbara plantan som blommar nu i Botaniska trädgårdens växthus i Lund: [attachment=26628:amazonli...okt.2008.jpg][attachment=26629:amazonli...t.2008_2. jpg] MVH/clivia
Visst blir man ha-galen jahi och clivia?? Min står här och samlar kraft nu, plockar man bort lite blad så ger det kraft till knölarna och min har blommat 3 år i rad och det har blivit fler och fler blommor med åren.
Phuu, vita blommor. Vackra men vita e inget för mej.
De är de enda vita blommorna jag har, förutom en Dendrobium. Bladverket är otroligt elegant resten av året med stora glänsande blad.
Jag har amazonlilja  Min brukar blommar varje år och hoppas på det även i år .... Doftar gott gör dom dessutom... Skickar bild på min om den behagar att skicka blomstänglar snart .....
Blommar snällt gör den varje år, men doftar [attachment=26661:amason_3.jpg]
Jag får sluta kolla denna tråd, annars hjälper det inte att dom e vita o oskuldsfulla. Får tänka på vad fam skulle säga i stället
Alexander-VG-zon3
30-10-2008, 20:35
CITAT (CillaM @ 29-10-2008, 20:59)  Visst blir man ha-galen jahi och clivia?? Min står här och samlar kraft nu, plockar man bort lite blad så ger det kraft till knölarna och min har blommat 3 år i rad och det har blivit fler och fler blommor med åren. du bör nog inte ta bort bladen om du menar gröna ? det är ju bladen som är det viktiga . plus mer blad du tar veck mer blad måste den skapa = går åt mycket .
Jo, plocka bort de blad, som visserligen är gröna, men hänger surt, borde väl ha skrivit det. Tittar man på plantan så är de flesta blad resliga och fina men vid den här tiden finns det alltid några som hänger, som ser ut att dö. Klipp/skär bort dom, åtminstone min planta har så mycket blad kvar att det inte gör nån skillnad. Nu koncentreras all kraft på blomstänglarna och inte bladen.
Alexander-VG-zon3
30-10-2008, 21:29
fast börjar dom vissna är det ju bättre att löken får dra tillbaka näringen än att du klipper veck det .
bara för att du klipper veck blad menas ju inte automatiskt att växten kommer lägga kraft på att blomma . och även blad behövs för blomningen . på min rensar jag bara veck vissna blad . det funkar för mig .
blomkronan
30-10-2008, 21:30
CITAT (CillaM @ 30-10-2008, 20:46)  Jo, plocka bort de blad, som visserligen är gröna, men hänger surt, borde väl ha skrivit det. Tittar man på plantan så är de flesta blad resliga och fina men vid den här tiden finns det alltid några som hänger, som ser ut att dö. Klipp/skär bort dom, åtminstone min planta har så mycket blad kvar att det inte gör nån skillnad. Nu koncentreras all kraft på blomstänglarna och inte bladen. Nyfiken... CillaM har du några bilder att visa?
oakpine
30-10-2008, 22:15
Ja, dom är underbara... Jag har haft mina i ungefär fem år och dom blommar snällt varje år. Viktigt att inte vattna för mycket, i vintras började alla bladen på dem se hängiga ut och jag tog upp lökarna och såg att nästan alla rötter ruttnat. Planterade om dem i ny jord och la ett rejält lager lecakulor i botten av krukan och försökte vattna mera "lagom". Den ena löken blommade igen i slutet av sommaren och den andra har knoppar nu! Och visst doftar de, ganska svagt men gott, man får sniffa på nära håll så känner man doften! Jag brukar bara plocka bort blad som vissnat helt. [attachment=26671:Pict0002...onlilja1.jpg]
Du glömmer att jag tillför näring också och då spelar det ingen större roll om man tar vissna blad. Kraften går till att bilda blommor. Så här ser min planta ut idag DSCN2595.jpg Så här var blomningen för 3-4 år sedan, då jag skaffade den. DSCN0212-(kopia).jpg CITAT (flaxss @ 30-10-2008, 21:29)  fast börjar dom vissna är det ju bättre att löken får dra tillbaka näringen än att du klipper veck det .
bara för att du klipper veck blad menas ju inte automatiskt att växten kommer lägga kraft på att blomma . och även blad behövs för blomningen . på min rensar jag bara veck vissna blad . det funkar för mig .
blomkronan
31-10-2008, 19:31
 Era amazonliljor är jätte fina. Klarar den att stå ute på sommaren? Det finns visst inte så många blommande krukväxter som klarar rumsvärme på vintern, men vad jag förstår så är amazonliljan en som gör det.
Ja då, den klarar att vara ute på sommaren jättebra, men den måste stå så att solen inte kommer åt att bränna bladen. Jag har flera växter inomhus som blommar i inomhustemp, hibiskus, abutilon (rumslönn), amazonlilja, passionsblommor, buskbegonia, ampelliljor, karlbergare och fler finns naturligtvis.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|