octachoron
Hur gör man för att döda/ta bort en robust pimpinellros (Rosa pimpinellifolia)?
Den har tidigare år överlevt att bli nerklippt med gräsklippare två år i rad.
Den växer bredvid ett träd och bärbuskar så det går nog inte att gräva bort rotsystemet med en någorlunda vettig ansträngning.
Kan man på något vis använda vinterkylan?
renate
Joda det går om man vill.Beväpna dig med spade grensax,sekatör,ev yxa,såg och mycket tålamod då går det.Jag kan inte länkar inlägget hit,men jag skrev ett inlägg om just uppgrävning av en Pimpinellifolia,den finns på sidan 2 med bilder. Uppgrävning av Finlads vita ros.
CillaM
Gräv så mycket du orkar och ge bort till någon som vill ha den på avskilt ställe. OBS! Jag har redan! giggle.gif
octachoron
CITAT (CillaM @ 29-10-2008, 21:01) *
Gräv så mycket du orkar och ge bort till någon som vill ha den på avskilt ställe.

Rosen var en gåva från en person som inte ville ha den på sin tomt längre. Rosen kanske går runt:-)

Jag tänkte ersätta den med en remonterande ros tex Stanwell Perpetual, (jag vet att den också är en pimpinellifolia)...
Bassam
Det finns piller kan man köpa de från trädgårdsaffär och sätta den i rosa stam, efter en dag blir rosa dö.
H:Bassam
KURT
Dessa "piller" borde bestå av roudup, och inget dör på en dag av det, och absolut inte vid den här tiden på året, eftersom de måste växa för att roundup skall fungera. Finns det dessutom andra växter i närheten, så kan de också skadas av gifter. Så manuellt arbete är nog det säkraste.
Boxer
CITAT (renate @ 29-10-2008, 20:16) *
Joda det går om man vill.Beväpna dig med spade grensax,sekatör,ev yxa,såg och mycket tålamod då går det.Jag kan inte länkar inlägget hit,men jag skrev ett inlägg om just uppgrävning av en Pimpinellifolia,den finns på sidan 2 med bilder. Uppgrävning av Finlads vita ros.

Menar du denna?
Bassam
Varför lägger den på stammen, för att ska inte skada andra växter, och det fungera nu kanske behöver mera än dag, men hittills sava röra sig på växter bra till nu, varför det fungera men ska ta lite tid.
H: Bassam
renate
Ja Boxer det var den sidan jag menade.
Stanwell Perpetual är ett bra val,den blommar tills frosten tar den.
Att tar till gift(piller) för att tar död på en ros är rent av förkastligt,lyder inte det rådet om du vill plantera något annat där sedan.
Man borde inte använder gifter i privatträdgårder överhuverttaget.
[attachment=26719:2008_06_17_0120.JPG] Stanwell Perpetual
Bassam
Tack för fråga: om man kan gräva bort på handen, eller med hjälp att drar på något maskin, det är bättre.
H:Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon