|
Detta vackra träd såg jag i flera trädgårdar i södra Spanien nyligen. Vad kan det heta, tro? [attachment=26631:DSC02314.JPG]
Jösses så vackert det trädet är! Skulle också mycket gärna veta namnet på det.
Åhhh, ett sånt skulle jag osså vilja ha.....tror det är ett "Penningträd".
Alexander-VG-zon3
29-10-2008, 22:47
svårt att se på bilden , skulle vilja se på blommorna och bladen alltså närbild . får dock känslan av blomsterkornell . det jag händer upp mig på är höjden , har inte för mig att dom blir så stora http://davesgarden.com/guides/pf/showimage/3617/
emmas matte
29-10-2008, 23:17
Det är så vackert
oakpine
29-10-2008, 23:28
Jag tror det kan vara en chorisia, kallas också silkesbomullsträd. Väldigt vackert är det!
Alexander-VG-zon3
29-10-2008, 23:32
CITAT (oakpine @ 29-10-2008, 23:28)  Jag tror det kan vara en chorisia, kallas också silkesbomullsträd. Väldigt vackert är det! det är det nog !!! underbart träd . synd bara att det inte är härdigt . Chorisia speciosa!
Huggorm
30-10-2008, 00:45
Nja, så fantastiskt är det väll inte? Det skulle väll vara för blomningen då, om man nu tycker om rosa. I övrigt var det rätt glest och utan speciella kännetecken. Då finns det betydligt mera spännande träd som inte är härdiga här
Aqvakul
30-10-2008, 08:39
CITAT (Huggorm @ 30-10-2008, 00:45)  Nja, så fantastiskt är det väll inte? Det skulle väll vara för blomningen då, om man nu tycker om rosa. I övrigt var det rätt glest och utan speciella kännetecken. Då finns det betydligt mera spännande träd som inte är härdiga här  "surt sa räven..."
Alexander-VG-zon3
30-10-2008, 10:36
CITAT (Huggorm @ 30-10-2008, 00:45)  Nja, så fantastiskt är det väll inte? Det skulle väll vara för blomningen då, om man nu tycker om rosa. I övrigt var det rätt glest och utan speciella kännetecken. Då finns det betydligt mera spännande träd som inte är härdiga här  det trädet är bara en i mängden av alla träd jag ska ha . vacker taggig stam och blommorna är också vackra .
Är bilden möjligen tagen i Córdoba? Som du kanske sett heter den "palo borracho" (ordagrant "full stock"), ( http://es.wikipedia.org/wiki/Chorisia_speciosa , där kan du växla till andra språk vid behov), vilket jag tror syftar på att stammen oftast ser ut som en flaska. Virket är värdelöst (luftigt och svagt), taggarna är väldigt vassa, men den är trevlig ändå, och visst blommar den vackert!
[left]Trädet var tillräckligt vackert för min enkla smak! [attachment=26647:DSC02315.JPG]
Även om jag inte gick i närkamp med det så minns jag inte hemska taggar och tjock stam. Jag skickar en (dålig) närbild. Bilden är tagen i Sevilla (det är ju inte så långt från Córdoba.) [/left]
Alexander-VG-zon3
30-10-2008, 13:59
det är en sådan !! väldigt vackert träd .
har sett en sådan på någon botaniskträdgård ( kommer inte ihåg vilken ) , eller var det kanske på randers regnskov jag såg det . men det kvittar !! ett vackert träd .
Här är bilder (egna) hur den taggiga stammen ser ut och av frökapslar på trädet. Hälsn tulle
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|