Jag har en södervänd mur där jag tänkte att det kunde vara trevligt att spaljera ett aprikosträd. Men frågan är vilken sort som är godast? Jag vill ju ha stora, saftiga och underbart söta frukter, som de jag plockade i en trädgård i Italien. Helst betydligt godare än de hårda stackare man kan hitta i affären.
Finns det någon riktigt god sort? Eller ska jag utnyttja platsen till något annat. Persikor är jag inte intresserad av, jag köper goda nektariner i affären hela sommaren. Nej, det ska vara något riktigt gott som inte går att få tag i. Möjligen vita persikor då...
Eller hör det här inlägget hemma i köksträdgården?
Jag vet inget om sorter. Men de frukter man köper i affären, oavsett sort eller art, är ju plockade för att både tåla frakten och för att hålla sig ett tag i affären. Så de blir väl aldrig riktigt bra.
Jan af Lisö
30-10-2008, 15:48
sÅ SER DET UT I zETAS KATALOG 2008:
CITAT
APRIKOS, Prunus armeniaca Zon Pris
+ - - 'Canino' I-II Co 559:-
+++ - - ’Hargrand’, kanadensisk sort m. stora goda frukter I-II(III) Co 60/100 409:-
++ - - ’Tross Orange’, för hobbyväxthus eller inglasade uterum Co 398:-
ODLINGSVÄRDE:
++++ = förmer än utsökt, +++ = utsökt, ++ = mycket odlingsvärd, + = odlingsvärd,
(-) = rekommenderas ej
Själv har jag misslyckats med persika Frost (som är klassad zon I-III) så jag vet ej om jag kan rekommendera en aprikos för svenska förhållanden, man du har kanske bättre växplats vid en SV mur.
Du får nog inte räkna med att en aprikos som växer i Sverige smakar lika gott som en som växer i Italien, men visst blir det kul att plocka dem i den egna trädgården.
Christer i Falköping
30-10-2008, 19:45
Tror nog att de få sorter som säljs i sverige blir lika goda som söderut, om de får stå och mogna i full sol förstås. Problemet är mest att de blommar så tidigt att antingen tar frosten blommorna eller så finns de få pollinerande insekter ute då. Hargrand skall ju vara god sägs det. Annars kan du ju plantera en kärna, det kommer att bli fin frukt även på den plantan.
Christer.
Hargrand har jag här i zon 4 och det är nog lite på gränsen vad den klarar av. Ingen frukt i år, men ifjol fick jag några som kanske inte var utsökta, men goda i varje fall.
Anders Roslagen
30-10-2008, 23:18
Hargrand är god, gäller bara att tajma stunden mellan hård och övermoget - lite mjölig då! Kärnan lossnar lätt, tror man kan göra marsipan på innanmätet[attachment=26673:070811Ha...nd_Komet.jpg], smakar bra i alla fall.
De såg ju ruskigt goda ut på bilden, i varje fall. Jo, jag har läst det där om att man ska ha en gardin som man kan dra för på natten och dra ifrån på dagen under tidig vår. Samt att man får pollinera för hand. Och sedan får man gå och passa varje dag så att de inte blir övermogna

Men man får tydligen vara glad om det blir något.
Vad säger ni? Är det lönt, eller blir det bara två frukter per år om man har tur?
Christer i Falköping
31-10-2008, 20:22
I zon1 skulle jag definitivt säga att det är värt att ha ett aprikosträd.
Christer.
Stefan P
03-11-2008, 12:34
Tros Oranje (finns i Zetas katalog) har jag smakat, visserligen var det trädet växthusodlat i Umeå. De var små (ca 3 cm) men goda, helt i klass med de importerade.
/Stefan
Så roligt att höra av alla provsmakare!
Tanjatall
04-11-2008, 15:43
En gång i tiden hade jag förmån att plocka några solmogna persikor direkt från träd (detta var vid Svarta havet). Och det kan jag inte glömma! Det kan jag inte beskriva! Doften, smaken och den där saft droppe där stjälken satt innan mins jag och saften rann mellan fingrarna ner man bet i persika – det går inte att beskriva så gott det var!
Det är som Kurt har påpekat – tro inte att du vet hur frukten smakar om du har smakat dem köpta.
Tyvärr, kar jag inte några sorter.
Lycka till!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.