Full version: Bidrags Sverige
Gunilla T
Visst är det fantastiskt...våra ministrar som inte kan göra ett enda uttalande utan att nämna ordet "bidrag" och hur förfärligt detta är för landet har nu slagit knut på sig själva!

Carnegie banken beviljades 1 miljard kronor ena dagen men tydligen en felräkning i banken så summan ökades till 5 miljarder dagen därpå.

Likviditetsstöd kallas bidraget för - till en bank som värderas till drygt en miljard på börsen.
skogstroll
likviditetsstöd jo jag tackar jag ... fina ord... allt handlar bara om hur hemskt det är för bankerna och de som har sparpengar... de har i alla fall sparpengar... likviditetsstöd kunde väl de som verkligen behöver få...
Aqvakul
I goda tider så talas det vitt och brett om att marknaden vet bäst och att bidrag och skatter är grus i maskineriet. Men när konjunkturerna vänder så tar man glatt emot mångmiljardbidrag......

hyckleri och dubbelmoral...... mad.gif
Pirum
Jag fortsätter kommentera på den inslagna vägen; när inkompetenta banker öch rövare ska räddas så hostar världssamfundet snabbt fram tusentals miljarder, men ge barn världen över riktig mat, eller ens rent vatten, det går inte, då saknas det minsann pengar trots att det bara handlar om bråkdelar av summorna bankerna fått i socialbidrag. ranting.gif

Ska skattebetalarna rädda bankerna så ska skattebetalarna också bestämma över bankerna - därför bör räddade banker och företag givetvis förstatligas - om företagen anses till nytta för folket. Är företagen inte till nytta bör tillgångarna överföras till folkets ägo, och företaget läggas ner.
KURT
Det vore ju intressant om någon kunde räkna ut hur mycket 5 miljarder kronor väger? Jag har ju svårt att tro att Carnegie direktörerna ens skulle kunna förflytta sina bidrag med en säckkärra?

För en månad sedan sa finansminister Anders Borg "Svenska banker kommer inte få en endaste krona av svenska staten, utan att lämna över ägandet till staten."

http://www.e24.se/branscher/bankfinans/artikel_739019.e24

Och nu vet ju alla banker att de i all framtid kan agera hur som helst, pappa staten kommer alltid och städar upp efter dem.
Eva-Helene
CITAT (Pirum @ 30-10-2008, 17:45) *
Jag fortsätter kommentera på den inslagna vägen; när inkompetenta banker öch rövare ska räddas så hostar världssamfundet snabbt fram tusentals miljarder, men ge barn världen över riktig mat, eller ens rent vatten, det går inte, då saknas det minsann pengar trots att det bara handlar om bråkdelar av summorna bankerna fått i socialbidrag. ranting.gif

Ska skattebetalarna rädda bankerna så ska skattebetalarna också bestämma över bankerna - därför bör räddade banker och företag givetvis förstatligas - om företagen anses till nytta för folket. Är företagen inte till nytta bör tillgångarna överföras till folkets ägo, och företaget läggas ner.

000.gif Exakt!
LasseB
Nja nu var det ju inte ett bidrag utan en garanti som kan kosta skattebetalarna allt från 0:- till 5000000000:-
dessutom blev ju Carnegie förstatligat så nu är det "VÅR" bank
Summan av kardemumman borde vara att alla är nöjda för jag tror att livet utan banker kan bli rätt knöligt vi måste ju återgå till byteshandel då eller hur
Gunilla T
Äsch - jag kunde ju inte låta bli att raljera lite över vår regering som ältat detta med bidrag i oändlighet!

Det kanske är lika lite bidrag som a-kassa och sjukförsäkring - vi får väl se men visst är det ironiskt att vår alliansregering förstatligat en bank !!!! Det måste ha svidit illa..

Ingen risk att vi får återgå till byteshandel - när oetiska banker faller så uppstår säkert banker som försöker locka kunder med "ny etik och moral"
LasseB
Du Gunilla T
Gissa om jag skrattade mig både harmynt och fick träningsverk i magen när jag läste om det hela. En blå regering hugger först huvudet av en privat bank sedan förstatligar man den och syr fast huvudet igen( ger tillbaka tillståndet) Hade det varit landet "Långbortistan" (som det heter i KalleAnka tidningarna) hade jag bara skakat på huvudet.
Trist att vi inte har nyårsrevyer i Stockholm skulle kunna bli ett helt dussin roliga monologer
Hoppas att skattebetalarna gör en hacka på denna affär, Carnegie har ju redan sålt några av sina aktiefonder till Robur kanske fick dom in en hacka där
Gunilla T
Det kommer säkert att dyka upp i revyerna till nyår..är bara så osannolikt så det måste vara frestande för humoristerna..

Annars får vi vänta på biografierna som säkert kommer så småningom..
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon