Full version: Tagetes
Ålgryte
Nu när lådan med pelargonerna har fått komma in i värmen undrar jag hur jag gör med de jättefina tageteserna ? Kan de överleva inomhus i ca 13 grader ? Eller dör de lika fort ute i höstblåsten ? Har aldrig hört talas om att de övervintrar vare sig inne eller ute men hur varmt vill de ha det ? confused.gif

Måste prova... slap.gif
blomkronan
Va jag vet så är dom ettåringar, men prova ställ in dom i 13 grader det är ju kul att prova saker som inte ska gå... Själv har jag ställt in en tomatplanta för att testa. Berätta gärna här sen hur det gick?
Ålgryte
Ja, jag tror också att de är ettåringar och egentligen inget att spara eftersom de är så lätta att driva upp. Men det är kul att prova nytt och nu är de så fina så jag vill inte kasta dem no.gif

Har svårt att kassera friska blommande växter...

Förra året övervintrade ettåringen Nemesia på min balkong och Diamond Frost inomhus smile.gif
Rosmarin
De är ettåringar men jag hade också provat om jag var du. Om du inte nyper av alla blommor som börjar vissna utan låter några gå i frö så kan du ju så samma sort till våren om det inte funkar att övervintra dem!

Mvh Rosmarin
Ciczi
Hej Ålgryte

Jo tagetes är ettåringar men i Skånelandets södra del (Malmö utantvekan, såg att du bor där) kan du med fördel ha tagetesen ute tills frosten kommer. Vi hade frost i natt här i Trelleborg men tagetesen står kvar.
Mina frilandstagetes har en tendens till att fröa av sig hej vilt så nu har jag tagetes lite varstans. Inklusive i singeln på gårdsplanen där jag parkerar bilen.

Vill du ta in dina tagetes så gör det. 13 grader lär inte vara för varmt.

Ciczi
renate
Jag skulle later tagetesen vara ute så länge det går,det är inte lönt att övervintra de,men om du vill ta in de i 13° krävs det extraljus annars slutar de att blommar och då är det ja ingen ide att ha de inne.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon