Eva St
Har tidigare i sommar plockat massor med mumsiga kantareller. När jag var ute idag hittade jag kanske 10!!!! st. Vart har de tagit vägen- har det varit för torrt nu eller är det jag som gick på efterplock tro. Någon annan som upptäckt samma sak???
Eva St
Virgo
hej,

Jo, det är jag som plockat alla! ohmy.gif

Jag tror att det har varit lite granna för torrt de senaste veckorna.
Eva St
Förstod att det var DUUU som var boven men du kan väl vara snäll och ta med dig vattenkannan nästa gång du går ut och plockar. Tack på förhand
Eva St
KURT
Man får helt enkel lära sig att leta annan svamp! Trots att det är torrt på många ställen så kommer riskor (både pepparriska och blodriska), kremlor och taggsvampar. En annan typisk höstsvamp är sotvaxingen (kallades tidigare sotvaxskivling).
Virgo
Varje år tänker jag att vara med på nån svamputflykt, men varje gång jag kommer på det så har de redan haft utflykten eller jag har annat för mig.

Det finns ju så många ätliga goda svampar som ingen plockar.

Soppar, kantareller i olika former, taggsvamp o fårticka är vad jag kan.
Riskor har jag ätit, men måste lära mig att känna igen.
KURT
CITAT (Virgo @ 16-09-2003, 00:44)
Varje år tänker jag att vara med på nån svamputflykt, men varje gång jag kommer på det så har de redan haft utflykten eller jag har  annat för mig.

Det finns ju så många ätliga goda svampar som ingen plockar.

Soppar, kantareller i olika former, taggsvamp o fårticka är vad jag kan.
Riskor har jag ätit, men måste lära mig att känna igen.

Då kan du istället gå internetkursen "Lär dig 100 ätliga svampar på 5 minuter"!

http://www.jaederfeldt.com/klas/100.html

Har man väl lärt sig dem kan man som överkurs lära sig "Några sätt att avliva svärmor"

http://www.jaederfeldt.com/klas/mormor.htm

Sedan underlättar det om man har en riktigt bra svampbok, tex "Nya svampboken" av Peller Holmberg, den är verkligen suverän när det gäller matsvampar.
Virgo
Tack för den infon.
Inte så svårt när man läser detta.
Men sen i svampskogen? Jag har redan 4 svampböcker. En stor tjock i A4 format och den med bästa bilder inplastad pärm och i fickformat.
Såg oxå att på måndag har Svampklubben möte på Naturcentrum i Linköping och svamputflykt den 28:e.
Ska försöka att inte missa dessa tillfällen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon