Full version: Nya fiskar på gång
Monarda
Våra guldfiskar, som vi haft i många år nu, fick yngel i slutet av sommaren. Vi håvade upp ur dammen så många vi såg och nu får dom växa till sig i eget akvarium under vintern.

PA310554.jpg

Här är en av gamlingarna som också fått flytta in för säsongen. Den var helt svart som yngel och ändrade gradvis färg under flera år. Det enda som blev kvar är den pikanta lilla "mustaschen". Dom är rejält stora nu, den största är ca 30 cm.

PA310567.jpg

Sussie F-Flower
Grattis! Va kul med yngel! tummenupp.gif

Guldfiskar? Är det Slöjstjärtar?
Jag tolkar din text som att en del fiskar fortfarande finns kvar ute i dammen...?
Är dom så pass tåliga?

Sussie.
Monarda
Ärligt talat vet jag inte skillnaden. Dom är inköpta som guldfiskar men en del har slöja och en del har vanlig fiskstjärt. Har det inte att göra med om det är kill- eller tjejfiskar? confused.gif
Alla är inne nu, vår damm är för grund så den bottenfryser. Annars lär dom vara rätt tåliga.
Lars-Olof Arvids
Grattis till ynglen! smile.gif Slöjstjärt är en odlingsform av guldfisk, som i sin tur är en odlingsform av en kinesisk ruda. Hur fenorna ser ut har inget med könen att göra utan beror på genetiska arv. Guldfiskar är mycket tåliga och klarar utan problem att övervintra i en damm som inte bottenfryser. Däremot kräver de utrymme för att kunna växa naturligt, så att ha dem i små "guldfiskkupor" är inget annat än djurplågeri.

Olle
Monarda
Då var den saken utredd! Men hur stora kan dom bli och hur gamla? Våra bor i ett 500-liters akvarium under vintern, så lite svängrum har dom.
Lars-Olof Arvids
Där är jag lite osäker, men de blir åtminstone någon halvmeter. Förra året fångads en slöjstjärt på fyra kilo i ett vattenhål i Danmark. Vissa karpfiskar kan bli mycket gamla. Karpar, som är ganska nära släkt med guldfiskar, sägs kunna bli hundra år. Att de åtminstone blir uppemot hälften är det ingen tvekan om.

Olle
Whiskuchi
I en damm i Wallensteinska Trädgården i Prag simmade det omkring riktiga bjässar (jag tror det var guldfiskar i alla fall). Men det kanske är som med andra fiskar - är utrymmet för litet växer de sig inte så stora.
Lars-Olof Arvids
Guldfiskar förväxlas ibland med koi (japansk prydnadskarp) som kan bli mer än meterlång. Men även guldfiskar kan som sagt bli ganska stora. "Är utrymmet för litet blir de inte så stora" eller "de blir inte så stora i akvarium" hör man alltför ofta. Då är det läge att tänka ett steg till: Varför blir de inte så stora då? För att något är fel förstås. Min åsikt är att man ska försöka ge sina fiskar så bra förhållanden som möjligt, inte testa hur mycket de tål!

Olle
AstLar
CITAT (Lars-Olof Arvids @ 31-10-2008, 12:43) *
Guldfiskar förväxlas ibland med koi (japansk prydnadskarp) som kan bli mer än meterlång. Men även guldfiskar kan som sagt bli ganska stora. "Är utrymmet för litet blir de inte så stora" eller "de blir inte så stora i akvarium" hör man alltför ofta. Då är det läge att tänka ett steg till: Varför blir de inte så stora då? För att något är fel förstås. Min åsikt är att man ska försöka ge sina fiskar så bra förhållanden som möjligt, inte testa hur mycket de tål!

Olle

Har jag fel om jag säger att karpen alltid har mustasch?
Små utstickande, eller är det bara vissa sorters karp?
Lars-Olof Arvids
Karpar har alltid två par skäggtömmar, guldfiskar har inga.

Olle
Whiskuchi
CITAT (Lars-Olof Arvids @ 31-10-2008, 12:43) *
"Är utrymmet för litet blir de inte så stora" eller "de blir inte så stora i akvarium" hör man alltför ofta. Då är det läge att tänka ett steg till: Varför blir de inte så stora då? För att något är fel förstås.

Givetvis. Det säger dock inte emot det faktum att de inte blir så stora i ett akvarie (om det är att fisken ska växa ur akvariet man är rädd för)

F.ö. var det nog koi de hade i Prag, jag vill minnas att de hade skäggtömmar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon