Henrik_
31-10-2008, 12:43
Vi ska flytta till ett litet radhus där större delen av trädgården är på baksidan som ligger i nordvästligt läge.
Är det någon som har tips på vilka grönsaker som växer bra utan så mycket sol?
På andra sidan huset är det betydligt mer sol, men bara en liten plätt
Rosmarin
31-10-2008, 12:54
Mina rabarber växer så det knakar längs med en norr-vägg. En del salladssorter borde också gå bra. Tror jag.
Henrik_
31-10-2008, 21:44
Morötter, bönor, palsternacka är sådanna saker uteslutna?
Morötter och plasternackor fungerar nog, blommande växter som t ex bönor (som dessutom vill ha det varmt), kan det vara sämre för. Men störbönor kan man ju också odla i stora krukor.
Henrik_
01-11-2008, 09:26
Hmm, det blir något mer sol i ena änden av trädgården, eftersom solen kommer över ett av hustaken, så där lär jag väl kunna klämma in några bönor.
Men resten är snäppet värre, men visst det är ju inte kolsvrt hela dagen, men jag skulle tippa på att det är 6-5 timmar som det är full sol...
skogstroll
01-11-2008, 10:12
jag lyckades bra i norrläge och i skugga från huset med rabarber och majs. Bondbönorna blev inte så många. Inte rödbetorna heller. Jag körde lite experimentella odlingar

Inte optimalt läge direkt så man kan väl inte rekommendera det... Mynta och andra kryddor trivs fint där. men de har fått ta mycket skit
tack för fråga: nästa alla grönsaker som vi ta och anväda bladen behöver inte mycket sol, men tvärtom med dem som plantera dem till frukt eller rötter.
Obs: lite sol för växter som ge blad, mellan sol till de som ge knölar eller rötter , mycket sol till de som ge frukt och blommor.
H:Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.