Eva St
Snart är hela trädgården full av mogna plommon, och jag är jättedålig på att ta hand om dem önskar tips och recept i mängder på allt som är gott att göra av dessa.
Eva St
Cilla
Här kommer två enkla:

Plommonkompott
Släng ned plommonen i ett stor kastrull med en gnutta vatten i botten. Låt sjuda och tag bort skum och kärnor från ytan. Rör och gegga om till dess du tror du fått bort kärnorna, tar normalt 20-25 minuter. Häll i så mycket socker du tror du vill ha - kompott kräver mycket mindre än t ex sylt.
Koka glasburkar och lock 20 minuter i vatten och häll på den heta kompotten. Ställ upp och ned medan de svalnar så konserveras de och håller i sval och märk förvaring i flera år.

Hela konserverade plommon
Vackraste julklappen som är god både som sötsak och till maträtter. Koka upp en sockerlag. Lägg i de vackraste plommonen och låt sjuda en kort stund. Häll i burkar som ovan och se till att plommonen ligger tätt i burken.
KURT
Plommonmarmeladen som det finns recept på i boken "Annas mat" av Anna Bergenström är mycket god http://hem.passagen.se/melicag/plommonmarmelad.html .

Tidigare har jag alltid kärnat ur plommon innan jag kokar marmelad, men nu kokar jag med kärnorna kvar. Det blir bättre smak och man behöver inte räkna plommonen, man hittar alla kärnorna ändå. I receptet står det att man inte skall dubblera det (receptet är på 1 1/2 kg plommon), men jag har 5 dubblat det och är inte plommonen alltför mogna så tjocknar marmeladen ändå, den är också mycket hållbar, med rena glasburkar så behöver man varken parafin eller konserveringsmedel (förutom socker).
annchapanncha
Plommonchutney jätte gott till grillat eller annat kött.

1kg plommon enbart urkärnade, skalet kvar.
4 st äpplen
2 skivade gula lökar
2 finhackade vitlöksklyftor
1 msk salt
1 3/4 dl socker 1 dl vinäger 2-3 msk malen ingefära
1 msk chilipulver
1 1/2 dl vatten.
Blnad allt i en kastrull och koka upp, på med ett lock och puttra i ca 1 tim på svag värme, späd ev med mera vtn om det blir torrt, se till att det inte bränner fast.
häll upp på burkar.
GOTT

ett ánnat recept på Plommonchutney är det här.

1 kg plommon
2 syrliga äpplen
3 gula lökar
100 gr russin
2dl socker
1 3/4 dl inläggningsättika 6%
1 krm malen kryddpeppar
1 krm cayennpeppar
1krm malen ingefära
1krm malen kanel
2tsk salt

Mixa äpple och lök med skållade plommon, i med resten av ingredienserna, koka på svag värme tills den tjocknar. Häll upp på burkar.
Gott.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon