MickeK
Hej,

Jag har en fin inomhus-hibiskus som nu är bortåt 10 år tror jag. Sedan flera säsonger tillbaka tyckte jag det var märkligt att den satte igång att blomma under hösten. Den har från en stam (som för många år sedan regelbundet beskars) utvecklat sex grenar som nu blir allt längre (snart meterlånga). Hade för avsikt att beskära för att få den mindre i omfång men den sätter nya blommor hela tiden. Året runt! Är så fina så jag inte förmår att beskära den och har fått en oro för att beskära då den tydligen trivs så bra att den blommar oavbrutet.

Vad hade ni gjort? Den blir ju lite spretig som den är och trycker upp sina långa grenar mot fönster och på andra sidan långt ut i rummet. Men dessa fina stora röda blommor som dyker upp om och om igen gör att jag inte tagit till kniven. Först fick jag ett råd att vänta till den vilar men det gör den alltså inte.

Skall jag vara hård och ta ner den ordentligt som jag gjorde förr för att få en mer kompakt växt? Men det gör jag förstås bara om jag inte riskerar att störa den med risk att den inte längre är så "välvillig" med blommor mot oss.

Är detta vanligt? Vad skulle ni göra?

Bästa hälsningar
Micke
CillaM
Jag tycker du ska vara lite hårdare mot den. Så fort en blomma är överblommad, var där och beskär och fortsätt så tills du fått den form du vill ha. Men att ha en hibiskus som blommar året runt är en bra bedrift, bra planta med andra ord smile.gif

CITAT (MickeK @ 31-10-2008, 13:15) *
Hej,

Jag har en fin inomhus-hibiskus som nu är bortåt 10 år tror jag. Sedan flera säsonger tillbaka tyckte jag det var märkligt att den satte igång att blomma under hösten. Den har från en stam (som för många år sedan regelbundet beskars) utvecklat sex grenar som nu blir allt längre (snart meterlånga). Hade för avsikt att beskära för att få den mindre i omfång men den sätter nya blommor hela tiden. Året runt! Är så fina så jag inte förmår att beskära den och har fått en oro för att beskära då den tydligen trivs så bra att den blommar oavbrutet.

Vad hade ni gjort? Den blir ju lite spretig som den är och trycker upp sina långa grenar mot fönster och på andra sidan långt ut i rummet. Men dessa fina stora röda blommor som dyker upp om och om igen gör att jag inte tagit till kniven. Först fick jag ett råd att vänta till den vilar men det gör den alltså inte.

Skall jag vara hård och ta ner den ordentligt som jag gjorde förr för att få en mer kompakt växt? Men det gör jag förstås bara om jag inte riskerar att störa den med risk att den inte längre är så "välvillig" med blommor mot oss.

Är detta vanligt? Vad skulle ni göra?

Bästa hälsningar
Micke

MickeK
Tack för svar Cilla.

Bra planta är det säkert. Tar åt mig lite själv också. Något har jag gjort rätt från denna bra plantas synvinkel wink.gif.

Ville bara höra hur du menar att jag skall ta in den. Just nu sitter det minst en utslagen blomma och en och annan kommande knopp ytterst på de långra grenarna (inga blommor någon annanstans förstås). Innebär din metod att jag inväntar att en blomma faller av och sedan tar in just den grenen 1) en liten bit eller 2) en rejäl bit eller 3) lika mycket som jag vill ha den slutliga längden på grenen och sedan fortsätter på samma vis gren för gren.

Är det då din gissning att den sätter nya blomknoppar inom kort i de nya ändarna?

Hälsningar
Micke
Alexander-VG-zon3
inne Hibiskusar har ingen vintervila där dom växer vilt . samma här .

klipper du den nu , kommer den inte bilda nya blomskott då ljuset är för lite(att bilda knoppar och blomskott är två helt skilda saker ) . klipper du till våren kommer det komma massor av nya grenar som sedan blommar till sommaren-hösten .

jag hade låtit den va som den är och sedan i feb-mars hade jag klippt in alla långa grenar till 4bladpar . 4veckor framåt kan du även planterar om den i ny näringsrikjord . nästa sommar kommer du få en strålande hibiskus .
CillaM
Jag klipper i etapper för att få en harmoni i växtens utseende, och jag klipper året runt när de är inomhus, mina har bra ljus hela tiden och bryter nya blad så fort jag beskurit. Har man däremot inte samma tillgång till ljus inomhus den mörka årstiden så bör man kanske ta det lite lugnt. Din växt efter en beskärning kommer inte sätta knopp direkt efteråt men den kommer se frodigare ut och som flaxss skrev, nästa sommar kommer du ha en kalashibiskus. Sedan gillar även hibiskus att komma ut på sommaren, lätt skugga med massor av ljus. Det stimulerar ännu bättre blomningen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon