Hej,
Jag har en fin inomhus-hibiskus som nu är bortåt 10 år tror jag. Sedan flera säsonger tillbaka tyckte jag det var märkligt att den satte igång att blomma under hösten. Den har från en stam (som för många år sedan regelbundet beskars) utvecklat sex grenar som nu blir allt längre (snart meterlånga). Hade för avsikt att beskära för att få den mindre i omfång men den sätter nya blommor hela tiden. Året runt! Är så fina så jag inte förmår att beskära den och har fått en oro för att beskära då den tydligen trivs så bra att den blommar oavbrutet.
Vad hade ni gjort? Den blir ju lite spretig som den är och trycker upp sina långa grenar mot fönster och på andra sidan långt ut i rummet. Men dessa fina stora röda blommor som dyker upp om och om igen gör att jag inte tagit till kniven. Först fick jag ett råd att vänta till den vilar men det gör den alltså inte.
Skall jag vara hård och ta ner den ordentligt som jag gjorde förr för att få en mer kompakt växt? Men det gör jag förstås bara om jag inte riskerar att störa den med risk att den inte längre är så "välvillig" med blommor mot oss.
Är detta vanligt? Vad skulle ni göra?
Bästa hälsningar
Micke