MickeK
Hej,

Köpte för ca 5 år sedan en rätt stor och fin hängande fuchsia. Har varje år beskurit den rätt hårt och satt ner den i halvkällaren där den sedan tillbringat hela vintern utan ljus. Någon gång fick den enligt råd en skvätt vatten i december, något år glömde jag det. Spelar ingen roll upptäckte jag. Den kommer igen fin så fort jag tar ut den och "förkultiverar" i källarfönster innan ny utsättning.

Däremot har jag märkt att om jag skär ner den rejält och inte sparar några grenar som hänger ut över kanten så tar det en hel säsong innan den hänger igen. Är kanske bättre att spara hårt beskurna grenar som hänger ut innan jag vintervilar?

Eftersom jag lyckats så bra med denna individ köpte jag fyra nya uppstammade som nu också skall få vintervila på samma sätt. Undrar då om jag på motsvarande sätt skall försöka behålla ett grenverk så att den också i vintervila har sin krona kvar.

Vet att jag i princip skall spara ett och annat skott men vara rätt brutal i att skära bort. Men beskär man så att det bara finns korta grenar kvar så blir tydligen resultatet att den varje år måste bilda ny krona och därmed blir den ju inte större med åren.

Resonerar jag rätt? Tacksam för andra råd och tips.
Alexander-VG-zon3
du behöver inte alls beskära din fuchsia , du kan bara låta den växa och växa utan någon beskärning . mina beskär jag inte alls mycket .
Bassam
du är faktiskt duktig, du kan fortsätter spara grenverk som förut, för att undvika att vänta långt tid till hänga Fuchsior ska kommer på fint utsikt.
H: Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon