CillaM
Köpte en vit enorm Begonia boliviensis i somras. Den blommar än, ute. Har tagit sticklingar som växer fint men min undran är om det är någon idé att ens försöka övervintra den här enorma växten?
Åsa, mälardalen zon 2
Enligt vad jag har hittat om den begoniaarten ska den bilda en knöl som man kan vinterförvara så klipp ner växten och ta vara på knölen och övervintra den i en kruka med jord i ett frostfritt men kallt utrymme, håll jorden åt det torrare hållet.

http://www.newsdesk.se/pressroom/blomsterf...ase/view/101579
CillaM
OK. Då ska jag ta och plocka ur knölen ur befintliga jorden för att stoppa ner i torr jord. Tack för hjälpen Åsa.
tepa
Hej

Jag har också några knölar av Begonia, köpte knölarna i våras och planterade ute i krukor när frostrisken var över. Dom blommade fint. Nu har jag grävt upp knölarna och har dom i papplådor på tidningspapper. Står just nu i 15-16 graders plusvärme, makens hobbyrum i garaget. Ska jag påta ner dom i torr jord igen och sätta dom kallare ?

Mvh Tepa
Christer i Falköping
Behöver inte peta ned dem i jord igen, men jag tycker att de skall ligga svalare än du har dem. Ned till +5 om det går.
Christer.
CillaM
Jag har ju brett ut mig med mina växter nere hos min mamma också. Hennes tvättstuga, vilket är snäppet varmare än hennes matkällare, är överfullt med övervintrare och sticklingar stående under lysrör. Klippte inte ner min begonia helt utan lät några grenar vara kvar, och så plockade jag heller inte ut knölarna ur krukan de stod i. Än så länge ser allt helt OK ut.
tepa
Hej Christer

Jo, jag flyttade dom igårkväll till kallförrådet. Det finns ingen värme där nu, men jag kan sätta dit ett element när det blir kallare. Det är plus sex grader ute på nätterna nu.

Mvh Tepa
Christer i Falköping
Låter bra!
Christer.
Eva St
Har Begonia knölar sedan många år . Dels en vit sort och dels en röd gammaldags sort av Herrgårdsbegonia tror jag. De övervintrar varje år i en kartong. Tar upp dem på hösten låter jorden rinna av och låter dem torka ordentligt. Sedan ner i kartongerna och ner i ett källarförråd som håller sisådär 8 - 12 grader. Där får de ligga till fram i mars då jag tar fram dem - lägger dem på en bricka och börjar vattna direkt på knölen lite försiktigt och vips kommer det små ögon här och var. Håller på och vattnar och göder direkt på dem under några veckor innan det är dags att plantera dem i stora urnor. De har klarat denna behandling hur bra som helst och blommar enormt hela sommaren ända fram till hösten kommer
[attachment=27170:r_d_bego...lbild_30.JPG][attachment=27171:r_d_bego..._n_rb_30.
JPG]
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon