CillaM
Sascha, en av mina katter, älskar att äta mina filtar, ull ska det vara också. Det ser ut som om gigantiskt stora ullmal vart framme. Tuggar i sig fransarna gör hon också. Vad är det som är så himla gott att hon totalt ruinerar mig på vackra filtar?
Kathy

Jag har hört att en katt som äter ullfiltar har tagits för tidigt från sin mamma.

Kan säga att detta stämmer inte.
Hugo är tossigt förtjust i ullfiltar och tuggar stora malhål i dem, precis som du beskriver, så vi kan inte ha några ullfiltar framme.
Hugo flyttade hemifrån då han var 15 veckor, vilket inte alls är tidigt.
Whiskuchi
Ylleätning kan vara en psykisk åkomma, men kan också vara ett tecken på understimulans. Enligt en tråd på kattforum.se kan det även funka med medicin mot magsår/magkatarr, om det ständigt suger i magen kan katten tycka det hjälper att tugga på ylle.
CillaM
Du menar alltså att katten sätter i sig filtarna för att hon kanske har magsår/katarr? Glömde skriva igår att hon också gör total konfetti av toalettpappersrullarna, inte hylsorna. Pappret äter hon inte, men dessa får man också ta och gömma men inte glömma av för gästerna var jag lagt rullen förstås.

CITAT (Whiskuchi @ 01-11-2008, 10:36) *
Ylleätning kan vara en psykisk åkomma, men kan också vara ett tecken på understimulans. Enligt en tråd på kattforum.se kan det även funka med medicin mot magsår/magkatarr, om det ständigt suger i magen kan katten tycka det hjälper att tugga på ylle.

Whiskuchi
CITAT (CillaM @ 01-11-2008, 11:25) *
Du menar alltså att katten sätter i sig filtarna för att hon kanske har magsår/katarr? Glömde skriva igår att hon också gör total konfetti av toalettpappersrullarna, inte hylsorna. Pappret äter hon inte, men dessa får man också ta och gömma men inte glömma av för gästerna var jag lagt rullen förstås.

Enligt den tråden (http://kattforum.se/viewtopic.php?f=11&t=141433) Katten i tråden äter inte bara ylle, men själva beteendet att tugga tyg borde kunna utlösas av samma sak. Fast när du skriver att hon massakrerar toarullarna tror jag mer på att hon tuggar på ylle för att hon har lite långtråkigt ;-)
CillaM
Ja, det måste nog vara så att hon är understimulerad. Inte för att jag förstår varför och hur, för hon har fri tillgång till att gå ut, och härjar hemma några gånger om dagen gör hon tillsammans med de andra. Mina fleece-filtar ger hon sig inte på alls, fårskinnen på altanen låter hon vara... Får väl sätta upp en sandpåse för henne att boxa på giggle.gif

CITAT (Whiskuchi @ 01-11-2008, 11:28) *
Enligt den tråden (http://kattforum.se/viewtopic.php?f=11&t=141433) Katten i tråden äter inte bara ylle, men själva beteendet att tugga tyg borde kunna utlösas av samma sak. Fast när du skriver att hon massakrerar toarullarna tror jag mer på att hon tuggar på ylle för att hon har lite långtråkigt ;-)

Kathy

För Hugos del handlar det inte om understimulans utan mer att han inte kan låta bli eftersom ull förmodligen luktar vilt. Likadant är det med renskinn, fårskinn, ullgarn.
Och han är stormförtjust i viltköttbullar med viltgelé.
CillaM
Det verkar nog vara samma sak med Sascha, får väl ge henne en bit fårskinnsfäll att arbeta med
ängsvädd
Kattens naturliga föda - smågnagare o fåglar m m innehåller ju päls och fjädrar - de kanske behöver något trådigt - vissa katter mer än andra. Kattgräs kanske kan vara ett substitut - vissa kattleksaker har väl naturlig päls. Men en bit skinn med päls verkar bra.
MariaS
Har haft två katter samtidigt som höll på med detta! Vilket emotsäger stimulin då de också hade varandra att jaga...
däremot måste jag få påpeka att dessa två katter var nog de absolut bästa jägarna jag haft också. Undrar om det kan ha ngt sammanhang istället...
DragonLady
Har också en mästerjägare och han ska pälsa av allt som har päls, har han gjort i hela sitt liv.
Har haft pälsfiltar/syntet alltså, tofflor, vantar, kragar allt sånt han får tag på nopprar han av pälsen i stora tovor på.
En typisk liten leksaksmus med typ päls på varar bara några minuter sen finns den inte mer giggle.gif
Solstorm
Jag har en "ylleätare". Han var hos mamman tills han var 12 veckor, men hon var en dålig mamma som inte tog sig an ungarna. Han är nog flaskmatad som liten och sedan fick han torrfoder hos uppfödaren. Jag har hört att det kan hjälpa att ge extra b-vitamin, men här har det inte hjälpt.

Stimulans får han så det räcker. Här är någon människa hemma för det mesta, här finns fler katter som han leker och har roligt med, han får även gå ut, så stimulans saknas inte. Yllekläder som vi är rädda om låter vi inte ligga framme. Han har en hemstickad tröja (akryl, inte ylle) som han snart har ätit upp till hälften. Han har även ätit upp ett mjukisdjur som han älskade att bada. Om här stog en spann vatten så doppade han mjukisdjuret i det eller också i vattenskålen.

När de andra katterna äter rått kött så går han och gnager på sin tröja. Hårbollarna han spyr upp är blåa ibland! Han har tillgång till gräs att äta.
Kathy
CITAT (MariaS @ 01-11-2008, 20:34) *
Har haft två katter samtidigt som höll på med detta! Vilket emotsäger stimulin då de också hade varandra att jaga...
däremot måste jag få påpeka att dessa två katter var nog de absolut bästa jägarna jag haft också. Undrar om det kan ha ngt sammanhang istället...

Jag tror det har samband.

Instinkt.
En del katter har starkare instinkt än andra.
anncharlotte
Jag har inte själv haft någon katt som har tuggat på ylle eller liknade material, men min dotter har en hona som gjorde det förr. För hennes del hjälpte det att hon fick ett foder som var lite svårare att tugga, har för mej att det var siamesfoder som har lite större bitar. Hon fick också lite rått kött ibland då och då, kycklingvingar är också bra, har ju en hel del tuggmotstånd.
Visst hon kan få ett återfall ibland då och då, men en tuggvänlig leksak brukar vara nog för att stoppa det.
Eva-Helene
Min Findus käkar t-shirts och fleeceplädar. Mest gör han det om jag har nekat honom att göra något - som att käka dracena, öppna garderoberna och riva omkring allt där m.m. Om han inte får gå ut i samma ögonblick som han sagt till så pinkar han på badrumsgolvet (bredvid kattlådan!).
DragonLady
CITAT (Eva-Helene @ 04-11-2008, 18:51) *
Min Findus käkar t-shirts och fleeceplädar. Mest gör han det om jag har nekat honom att göra något - som att käka dracena, öppna garderoberna och riva omkring allt där m.m. Om han inte får gå ut i samma ögonblick som han sagt till så pinkar han på badrumsgolvet (bredvid kattlådan!).

rotfl.gif det är så att du minsann ska veta vem som är Kung och vem som är Tjänare devil.gif
Eva-Helene
CITAT (DragonLady @ 04-11-2008, 19:38) *
rotfl.gif det är så att du minsann ska veta vem som är Kung och vem som är Tjänare devil.gif

Jopp. Jag är inte kattägare. Jag ägs av två katter.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon