Linnyk

Hej!
Jag har haft en yuccapalm i många år som jag "opererade" på för ett tag sedan när utskotten hade blivit alltför långa och rangliga. Jag sågade av utskotten, satte dem i vatten och nu när de har fått rötter har jag planterat om dem.
Jag hade någon förhoppning om att nya gröna blad skulle komma där jag sågat av på moderplantan, men så verkar inte ske. Den ser rätt förfärlig ut, bara en stam och två uskott utan blad. Däremot har det kommit ett litet skott från rotklumpen. Hur kan jag ta hand om skottet? Jag har inte grävt ner så långt och sett exakt hur det sitter, tror ni att det sitter fast i själva stammen eller är det en egen liten planta snart så att jag kan slänga moderplantan?
Om någon vet så är jag väldigt tacksam för svar!
Hälsningar, Linda
Chivvie
Har haft en "bortglömd" yuccapalm stående i ett hörn. Bladen upptill vissnade så småningom och planerna var att åka till tippen med den. Innan jag kom mig för med det, kom det nya skott. Dels nere i jorden och dels ett toppskott. Jag skar av dem och satte i vatten. Nya rötter kom ganska så snart, och efter plantering i jord har de vuxit till sig i god fart, och på bara några månader har de blivit halvmetern höga. Är det viktigt för dig att behålla en avläggare, kan du ju vänta med att slänga moderplantan tills du ser att sticklingen sätter fart och växer. Upplever det som en tålig växt som klarar av det mesta.
Bassam
Tack för fråga: jag brukar ta bort skotten med lite modersrötter och plantera de i nya kruka i lätt jord.
H:Bassam
Linnyk

Tack båda två för era snabba svar!! smile.gif
Ska låta skottet växa till sig lite till och sen göra som ni beskrev och skära loss det och plantera i egen kruka!
/Linda
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon