Hallå!
Har en del knölar kvar av den potatissort jag gillade bäst i år. Hur ska jag bäst förvara den över vintern om jag vill använda den till utsäde nästa år? Hur många säsonger måste man vänta innan man törs odla potatis i samma land med tanke på sjukdomar?
Tacksam för svar!
Ingrid på Västkusten
15-09-2003, 07:04
Kallkällare är suveränt, kallskafferi - sist i kylskåp - det är svårt med fukt där men går bra om Du har en modernare kylåfrys med grönsaksfack.
Potatis skall man helst köra på fyraårig växtföljd 'idealt' :-)) men vem har sådan plats?
Försök rotera så gott det går och tillför mkt kompost mellan varven, samt prova odla tagetes i raderna för att förebygga jordtrötthet och nematoder ( elaka) i jorden.
Hälsar Ingrid
Det var ett jättebra tips!
Kan du förmå alla potatisbönder eehh menar potatisodlare att göra så?
Navåsarn
16-09-2003, 11:21
Jag har haft mina sätt potatisar under huset förr om åren. (torpargrund) Men där blir inte så svalt det borde, jag ska därför i år testa att ha dem kvar i landet, HÄPP !
Tänkte lägga på lite mer jord utanpå knölarna, och hoppas på att sorkar o möss inte hittar dit...
Frosten här på västkusten är nog inget problem, om det inte blir en rigtig vargavinter förståss.
Hälsningar,
Navåsarn
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.