|
I min kompis trapphus finns en jättevacker växt, jag undrar vad det kan vara, hoppas att någon här kan hjälpa mig. Ge mig namnförslag så Googlar jag och kollar om någon av dem stämmer. Bladen är mörkgröna (nästan lite blågröna ibland), ganska glansiga, och sitter 3-och-3. Bladen verkar ha 5 flikar för det mesta, det i mitten är symmetriskt medan de på sidan om är lite mindre symmetriska (anpassade runt mittenbladet)... Hoppas ni förstår ungefär hur jag menar. Växten i trapphuset såg ut som ett litet träd. Grenarna var långa och lite hängiga eller slappa. Vad tror ni det kan vara för något? Jag blev jättenyfiken, det var ett så fint litet träd och jag skulle så gärna ha ett själv! Hälsningar, Linda UPPDATERING: Här är nu en länk till en bild på växten ifråga:växtenÄr det någon som vet vad det är? Det är en väldigt "hängig" växt, att kalla det för ett litet träd var kanske missvisande.
Tack för fråga: om du kan ta bild på den och skicka, vi har många duktiga kompisar som kan hjälpa dig. H:Bassam
Rumsaks tror jag inte att det är, om det inte är någon specialvariant isf. Växtsättet är annorlunda, grenarna är längre och hängigare.
Ska försöka återkomma med bild!
Åsa, mälardalen zon 2
01-11-2008, 15:43
Rumsask blir ranglig och lite hängig med tiden, plantorna i handeln är behandlade med kemikalier för att bli knubbiga och kompakta, när medlena bryts ner och försvinner blir växten rangligare.
Monarda
01-11-2008, 15:59
Kan det vara en Schefflera eller palmaralia på svenska? Unga plantor kan ha 3-5 flikiga blad.
Inte lätt utan bild men jag slänger ut gissningen: Någon slags Aralia.
För jämförelse, detta är ett rumsask-blad: http://www.plantstogrow.com/images/plants/...sinica-04cm.jpg(när jag sökte efter det fotot hittade jag nåt jag aldrig sett förut: bild på blomman! http://www.tradewindsfruit.com/china_doll.jpgTydligen väldoftande också.)
Här är en bild på bladen: okänd växt
Aqvakul
12-11-2008, 20:15
CITAT (mojan @ 12-11-2008, 20:11)  Scissus!!! Absolut!
Cissus, ska det nog stavas, då kan du hitta en bild på nätet.
Här satt jag och kliade mig i huvudet och blev bara osäkrare för varje gång jag tittade på bladen, men nu kom ju svaret såg jag, en Cissus rombifolia är det väl den heter? Väldigt vackert exemplar som du sett, kanske du kan få ta ett skott eller två till våren, jag hade inte tvekat att fråga.
Flower_Flis
12-11-2008, 20:40
CITAT (CillaM @ 12-11-2008, 20:34)  Här satt jag och kliade mig i huvudet och blev bara osäkrare för varje gång jag tittade på bladen, men nu kom ju svaret såg jag, en Cissus rombifolia är det väl den heter? Väldigt vackert exemplar som du sett, kanske du kan få ta ett skott eller två till våren, jag hade inte tvekat att fråga. oja Kungs Cissus e de!!!
Aqvakul
12-11-2008, 20:44
Visst, Kungscissus eller Cissus rhombifolia - finaste Cissusen, tycker jag...
Flower_Flis
12-11-2008, 20:48
CITAT (Aqvakul @ 12-11-2008, 20:44)  Visst, Kungscissus eller Cissus rhombifolia - finaste Cissusen, tycker jag...  jag håller me dig om att den e finast
Tack för hjälpen allihopa! Vilka snabba svar och vad mkt alla kan...  Blev helt förälskad när jag såg den här växten, den är verkligen välvuxen, kanske därför som jag fick för mig att den var ett litet träd... Ska försöka hitta mig en sån nånstans, alternativt se efter vem som äger den och se om det går att få ett litet skott... Tack så mycket än en gång! Hälsningar, Linda
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|