Chicki
Hej
Jag skulle bli så glad för tips om hur 30st Gladiolos (orangefärgade) kan klara vintern. Inatt var det minus 6 grader, hjälp.
Hälsning
Chicki
HelenJ
De klarar inte vintern ute. De ska behandlas precis som dahlior:
Gräv upp dem, klipp av stjälkarna så du sparar några cm, förvara sedan knölarna sedan torrt och frostfritt under vintern.
Alexander-VG-zon3
dom kan visst klara vintern ute, det finns flera olika sorter en del tål ner till -30c och andra -12c .

vill man vara säker så tar man upp dom och övervintrar inne och svalt ca +5c +10c . dock hade jag hellre låtit dom vissna ner av sig själva sedan till våren klippt av det bruna . då åker näringen tillbaka till knölarna .
HelenJ
CITAT (flaxss @ 01-11-2008, 10:05) *
dom kan visst klara vintern ute, det finns flera olika sorter en del tål ner till -30c och andra -12c .

De jag glömde ute i fjol klarade sig iaf inte.... sad.gif
Bassam
Tack för fråga: man ska följa informationer som kommer med varje sorten.

H:Bassam
Alexander-VG-zon3
sedan beror det på du måste ju har rätt läge och rätt jord till dom . och förra vintern var väldigt regnig så även vanliga perenner ruttnade . hos mig övervintrade dahlior utan problem och agapanthusar har övervintrat sedan 2005 i nord/östra skåne zon 1-2 , plus antagligen så har du nog såfall dom mer känsliga arterna plus fukten därav att dom dog . annars vet jag flera i skåne som har sina ute .

Gladiolus x hortulanus har uppgifter om att tåla ner till -6c -12c ( är dock den känsligaste mot fukt )

sedan finns det den härdiga som heter
Gladiolus nanus ( den mest härdiga arten ) tål flera minus

Gladiolus callianthus - sägs tåla ner till -17c ( har inte testat den än , men mina egna har knölarna tålt -5,9c denna natt i kruka )

Gladiolus italicus - ska också tåla en hel del .

Gladiolus saundersii samma som ovan .

men som jag också skrev för att vara ''säker'' så gräver man upp dom efter att frosten tagit bladen .
Chicki
Tusen tack för alla svar, det värmde i kyla.
Ikväll kan jag inte gräva upp dem. Jag hoppas de lever imorron.
Vad tror ni om jag lägger 5cm löv med granris över? Tar jag en risk då?
Alla blommor är min stora glädje, därför vill jag inte att en enda dör, men det är svårt att hinna med allt.

Hälsning
Chicki
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon