Aqvakul
Vi skrev lappar om detta på jobbet för några år sen - det kändes skönt att gnälla av sig lite

Jag hatar november för att det har blivit så mörkt och kallt......
Red Top
Jag hatar november för att jag vet att det är 5 månader kvar innan jag kan gå ur ide crying.gif
Lilah
CITAT (Aqvakul @ 01-11-2008, 09:59) *
Vi skrev lappar om detta på jobbet för några år sen - det kändes skönt att gnälla av sig lite
Jag hatar november för att det har blivit så mörkt och kallt......

va??...de e nu jag börjar fantisera och planera för våren o sommaren
skogstroll
januari o februari är värre tycker jag... det är så halkigt, smutsigt, ruggigt och eländigt - å andra sidan kan man börja så chilin! November känns inte lika hemskt tycker jag, framåt jul är i alla fall jag lite mysbenägen smile.gif Är kul att få planera lite också
Gunilla T
..för att November är årets värsta månad whistling.gif
Pia L
För att oktober och november är början på 5-6 månaders kroppslig smärta.....jag längtar till våren crying.gif
AstLar
För att november är så mörk och det är så j..a långt till våren.
Man fryser i november (mer än på vintern!!).
Ibland är det blött o ibland är det kallt.

Kan vi hoppa över november sad.gif ?
Monica M zon 4
Jag hatar november för det är mörkt och trist och det finns inget kul händer på hela månaden. Det är den absolut tristaste månaden på hela året. Det finns inget som blommar och är njutbart i trädgården. Å på mitt jobb är det full rulle så man är precis slutkörd när helgen kommer. Å så är det förkylningstider och jag blir så lätt förkyld. thumbdown.gif

November är en lååång transportsträcka fram till december när man äntligen har nåt kul att se fram mot. Ta fram adventsstakar och frossa loss i julpynt och julförberedelser. Å så kan man börja kolla i frökataloger och börja planera inför våren. I januari fyller jag år och man kan börja med sådder så smått. Februari kan man glädjas åt allt som gror och spirar i matsalsfönstren. yahoo.gif
Aqvakul
en månad som börjar med en "tidningsfri morgon", kan väl ingen gilla...
Monaxe
November är hemsk, det blir bara mörkare och mörkare, kallare och kallare....

Allting vissnar ner och dör, skräpigt och söligt överallt, hela tomten är full av eklöv och ekollon...

Tycker synd om alla djur som letar föda, ruinerar mej nästan på fågelmat och liknande.
Första mössen har krupit in i väggarna och gör att man blir vansinnig på deras prasslande när man ska sova.
Måste lägga ut råttgift fast man inte vill, sen luktar det ruttnande möss i evigheter på vissa ställen i huset som man inte kommer åt med mindre än att man river upp hela golv och ner hela väggar.

Det enda som lyser upp tillvaron något är att dec kommer efter nov, men det hjälper ju inte nu....

Det är nog rätt uppenbart att jag inte gillar november utan längtar tills det blir sol och värme igen.
Alexander-VG-zon3
jag är neutral , jag fyller år i november det är kul !! , november är ofta för mig mer höst än vinter som idag soligt väder och frisk klar luft det gillar jag

dock jag gillar inte november när det regnar och stormar och är så himla mörkt .

värst är ändå jan-feb då är det kallast och det händer inget alls , man bara längart till våren och det är så himla segt .
*Stintan*
CITAT (Aqvakul @ 01-11-2008, 11:43) *
en månad som börjar med en "tidningsfri morgon" kan väl inge gilla...

Men jisses du har ju internet whist.gif
Aqvakul
CITAT (*Stintan* @ 01-11-2008, 12:12) *
Men jisses du har ju internet whist.gif

tyvärr är jag en urbota vanemänniska - älskar min tidning på morgonen.....
*Stintan*
CITAT (Aqvakul @ 01-11-2008, 12:13) *
tyvärr är jag en urbota vanemänniska - älskar min tidning på morgonen.....

Det låter tråkigt.
Elisabeth-Västkustkolonisten
Jag gillar inte november för det oftast är grått, rått och trist. Och så blir det mörkare och mörkare.

Då tycker jag mycket mera om Februari för då blir det ljusare igen. Bättre när det är kallt än så rott som det ofta är i november. Gillar däremot inte när det är halt och isig ute

Elisabeth
Eva-Helene
Novembers -
Isfläckar som inte syns förrän man ligger där
Löven som ligger bruna och trista på marken
Det är så mörkt innan snön kommit!
Värkmånad... crying.gif
Gunilla T
..långpromenad med hundarna..det smäller lite skott här och där..grabbarna från storstan har kommit ut på landet för att "få frisk luft" och ta livet av våra djur..

Osäker var man kan promenera så vi inte blir förväxlade med en älg..

Därför gillar jag inte heller november!
Aqvakul
Möjligen innebär november ofta kyla och hög luft norr upp i landet.
Här i Skåne är det mest fuktigt, blåsigt och grått.......
Snöflinga
För mig är livet alldeles för värdefullt för att "hata" bort en månad av mitt liv smiley_small_hug.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (Snöflinga @ 01-11-2008, 17:07) *
För mig är livet alldeles för värdefullt för att "hata" bort en månad av mitt liv smiley_small_hug.gif

tycker jag med !! jag hatar ingen månad . dock finns där dom jag gillar mindre . det finns säkert alltid nåt roligt som händer även i nov . som med mig jag fyller år i nov och i skåne där jag kommer ifrån och har trädgård blommar ofta en del rosor in i nov och det är härligt !! alltid nåt . och vinterjasminen som börjar i nov-dec med sin sky av gula blommor . den är alltid välkommen

även i jan som den månad jag tycker minst om är där nästan alltid nåt som gör att man blir glad , som att hasslenblommar med små röda tofsar eller att julrosen eller trollhasslen blommar .

CITAT (flaxss @ 01-11-2008, 12:04) *
dock jag gillar inte november när det regnar och stormar och är så himla mörkt .

iförsig tänker jag efter så gillar jag när det stormar för fullt , värst med november är nog mörkret och allt regn .

fukten gör mig inget alls det är skönt att det är mycket fukt i luften , men regnet kan jag vara utan .
gammelnalle
"hata" är väl att ta i??
Att man inte hurrar för november (eller annan månad) har jag förstålese för. Men att hata.....

Även om jag kan hitta en massa negativa saker om november så finns det saker som uppväger dessa.

"blir mörkare"-- då får jag tid att LÄSA
"is på gatan-halARE"-- dags att köra lugnare
" grabbarna skjuter i skoge´n"-- SLIPPER JAG ATT GÅ UT

DET är inte värre i november än någon annan månad- bara hur jag ställer in mig själv till det....

höstkramar till er allihop

b

Lilla Birka
Klart att november oftast är gråtrist vädermässigt, men jag brukar se till att vi har en del trevliga begivenheter inbokade. Förra året var vi t.ex på en tredagars utflykt till Växjö med besök på Huseby julmarknad (Nordens största). I år har vi ett par konserter inbokade + ett besök på Tropicarium vid Kolmården + ett tilltänkt besök på julmarknad ev. vid Ekenäs slott. Dessemellan kan man tända lite extra ljus och ha det lite mysigt så inte behöver man gå omkring och HATA november! smile.gif
Sedan är det advent och innan man vet ordet av är det jul och då har det vänt mot ljusare tider!
Huggorm
CITAT (Gunilla T @ 01-11-2008, 15:31) *
..långpromenad med hundarna..det smäller lite skott här och där..grabbarna från storstan har kommit ut på landet för att "få frisk luft" och ta livet av våra djur..

Osäker var man kan promenera så vi inte blir förväxlade med en älg..

Därför gillar jag inte heller november!

Är dom inte klara med det än? Trodde det mesta var över redan i oktober
Grå
CITAT (Huggorm @ 02-11-2008, 01:31) *
Är dom inte klara med det än? Trodde det mesta var över redan i oktober

Älgarna är lovliga till 11 November, sedan är det slut. Älgjakten tar alltså slut i november - det är väl inte så illa? wink.gif
Aqvakul
CITAT (Grå @ 02-11-2008, 08:01) *
Älgarna är lovliga till 11 November, sedan är det slut. Älgjakten tar alltså slut i november - det är väl inte så illa? wink.gif

Stämmer för södra Sverige - i norr skjuts det älg ända till sista januari
renate
Förr tyckte jag inte om november,men jag har lärt mig att gillar även denna månad.Naturen är vacker även i november.Den mörkaste månad på året är faktist december,fast det börjar blir tidigt mörkt nu med.Det är nu jag tänder mest ljus på kvällarna,i dec blir det julbelysning.Januari är inte speciellt kul heller om det inte är snö,men oftast är det ihållande dimmar i jan.Februari,ja då kommer ljuset tillbaker och solen börjar får kraft igen.Fröhysteri bryr jag mig inte om,jag sår inte förrän i mars/april eller höst.
Wilmer
CITAT (Grå @ 02-11-2008, 08:01) *

Det är nog en sanning med modifikation, här jagas det längre än så i vissa områden.

För övrigt så är november mörkt, snuvigt, ruttnalöv, slemmiga blommstänglar, blöt lerig häst, ruttna hästhovar, oridbara ridvägar, mörkt igen, trötthet, sorg efter sommarens slut, panik över att ännu ett år håller på att ta slut.. PUH, märks det att jag deppar i november?
pejori
CITAT (Wilmer @ 02-11-2008, 19:33) *
Det är nog en sanning med modifikation, här jagas det längre än så i vissa områden.

För övrigt så är november mörkt, snuvigt, ruttnalöv, slemmiga blommstänglar, blöt lerig häst, ruttna hästhovar, oridbara ridvägar, mörkt igen, trötthet, sorg efter sommarens slut, panik över att ännu ett år håller på att ta slut.. PUH, märks det att jag deppar i november?

du och jag wilmer.. kompiskram.gif trostar.gif
Här är en till "hatare" som deppar ihop över mörkret och fuktig dimma/duggregn crying.gif
herkules
jag gillar dimma och duggregn men tycker november är en seeeg månad.
Wilmer
CITAT (pejori @ 02-11-2008, 22:21) *
du och jag wilmer.. kompiskram.gif trostar.gif
Här är en till "hatare" som deppar ihop över mörkret och fuktig dimma/duggregn crying.gif

Tända ljus i all ära, men när det alltid är mörkt..Enliten glädje finner jag i att rensa åretsfröskörd och pyssla med fröpåsarna. Så tråkig är november att detta är en lyckostund..
Lillja
November går väl an, oftast är det ingen snö då.
Gillar inte snö, för det sista de plogar är cykelvägarna,
och eftersom jag cyklar hela vintern så kan man bli
sur ibland.
Eller att det är så halt så man måste göra korstecknet
innan man far hemifrån.
En vinter som ni har i södra sverige skulle jag ha, för
grått och trist stör mig inte.
Tycker det är mysigt med höst, då kan man göra sånt
man inte hinner med under växtsäsongen.
Tänk va skönt att sitta med stickningen eller en god
bok.
Tror att man behöver lite vila från växterna, men snart
börjas det.
Lilla Birka
Förbanna inte mörkret - tänd ett ljus istället! Eller hitt´på nå´t kul, ställ till med party eller unna dig nåt gott eller GÖR något så känns det genast lite bättre!
Gossen Ruda
Jag sällar mig till gnällarna, november är ingen kul månad. Idag var staden insvept i en rå kall fuktig dimma. Blääää. Det kunde vara roligare att vakna till något annat. Fast hata? Näh, kraftigt ogillande kanske. Inte blir det bättre heller i den närmaste framtiden, snarare ännu kallare och mörkare. Dags att gå i idé.
Nostalgia
CITAT (Lilla Birka @ 03-11-2008, 21:18) *
Förbanna inte mörkret - tänd ett ljus istället! Eller hitt´på nå´t kul, ställ till med party eller unna dig nåt gott eller GÖR något så känns det genast lite bättre!

bravo.gif bravo.gif Dä ska va gött å leva tummenupp.gif smiley_small_hug.gif
Magdis
November har blivit betydligt roligare sen Lilleman föddes och vi får fira födelsedag då. smile.gif Nästa onsdag blir han 2 år.
Lady Hamilton
CITAT (Magdis @ 04-11-2008, 22:03) *
November har blivit betydligt roligare sen Lilleman föddes och vi får fira födelsedag då. smile.gif Nästa onsdag blir han 2 år.

Det kanske är dax för en till då? giggle.gif
Wilmer
Fniss, Magdis, se då till att planera in ett novemberbarn till, dubbelt så kul i november!!!

Aq har ju faktiskt skrivit "hatar" november om man ska var petig och det är jag nu. Tycker det är skillnad på att "hata" och hata...

Ännu en härlig grå dimmig våt kall skum dag utanför fönstret. Jag har köpt fårost och goda kex för att muntra upp mig i kväll. Äppelpaj blir det också. Men inte sjutton blir november bättre för det.

/ Muntergök
Pia L
Fint väder både igår och idag, nästan varmt för årstiden, och ändå ska man behöva gå med den här smärtan hela vintern, inte fattar kroppen att det faktiskt ÄR fint ute....nä, den är inställd på vintertid = smärtsamma månader framöver.

Gud så jag hatar min kropp ibland, inte bara November crying.gif
Wilmer
Usch då, ytterligare en dimension på november, det finns stackare som börjar få värk då. wacko.gif
Red Top
CITAT (Pia L @ 05-11-2008, 11:06) *
Fint väder både igår och idag, nästan varmt för årstiden, och ändå ska man behöva gå med den här smärtan hela vintern, inte fattar kroppen att det faktiskt ÄR fint ute....nä, den är inställd på vintertid = smärtsamma månader framöver.

Gud så jag hatar min kropp ibland, inte bara November crying.gif

Kan inte annat än hålla med. Natten till i går bestämde sig mitt högra knä för att det nu var dags att göra väldigt ont och imorse beslutade sig vänster höft för att hänga på. Det finns inga tabletter ivärlden som hjälper mot det.

Det gäller bara att hitta på något roligt, så går tiden lite fortare och jag kan skjuta undan tanken på alla smärtor.
November är inte alls kul. Framåt september börjar åtminstone jag vänja mig
smile.gif sad.gif

'Freudian slip'. December skulle det vara förstås. giggle.gif
Vippan
November är den värsta månaden på hela året,mörkt grått och ruggigt.Det skulle inte vara helt fel att vara en björnhona nu och ligga och kura i ett ide.
Men som föregående skrivare så håller jag med att man får hitta på lite kul saker så går den här månaden fort förbi och snart blir det ljusare tider igen..
Wilmer
Kom på en dålig sak till med november... Hagarna är blöta och leriga, hästarnas hovar ruttnar.

(Kom på en bra sak också, men det kan jag ju inte berätta här flirting.gif )
Felicia
Ja, november är trist, den tråkigaste månaden.
Alla löv har fallit ner så det är grått, kalt och trist. Och ruggigt mörkt!
Så brukar snön komma också och visst blir det ljusare då men det är så himla jobbigt att skotta snö, sopa bilen, köra bil på dåligt plogad väg crying.gif
Men, men, det är bara att försöka se det positiva som livet ger ändå och vips är det december, advent och jul santa.gif - det är mysigt, sen vänder ju ljuset tillbaka kring den 20:e dec och då brukar det kännas så mycket roligare, än om det snöar och är kallt rolleyes.gif
Felicia
Kom på en sak till när jag körde till jobbet i morse - dom sista kanadagässen och svanarna flyttar i väg i november sad.gif
Men nåt som är bra är att isen brukar lägga sig i sjön där vi har fjällstugan och då brukar det gå väldigt bra att pimpla på den första isen - det är kul tongue.gif
Fast det blev väl i fel tråd giggle.gif Men jag föredrar denna tråd i alla fall rolleyes.gif
Monaxe
Det är grått, grått, grått och dimmigt nästan varje dag. och ännu mörkare blir det. Skulle det INTE vara grått/dimmigt/regn någon dag utan faktiskt skina en sol, ja då är det redan för mörkt för att njuta av det när man kommer hem från jobbet, för då är DET REDAN MÖRKT IGEN!!!!!

Jag blir galen på denna deprimerande, blöta, mörka och lååånga månad.
Felicia
Men nu är det bara 23 dagar kvar av denna hemska månad och tills det blir första advent rolleyes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon