Grå
Jag gillar november, dels för att namnet i sig är en vackert klingande bokstavskombination och dels för att november är månaden innan december och för att december är månaden då ljuset återvänder.

...och för att jag i övrigt gillar murr, mys och tända ljus och vedpannan ger så go' värme i huset.

... och för att jag tycker bättre om att klä mig i stora, tjocka, stickade, hundluktade tröjor än små ärmlösa toppar.

... och raggsockor smile.gif

[attachment=26732:PA150025.JPG]
anne-li i olofstorp
Jag älskar november, har alltid gjort, från början var det väl för att jag fyller år då, men som grå skriver, myyyysig månad, och vilsam,,,,,
Vacker i all sin karghet. mm mm.
Chamomille
För att inte tala om det första snökaoset som kommer i början av november då hela Stockholms trafik står stilla i många timmar... Snön yr utanför... Då sitter jag framför brasan ooch myser med tända ljus och ler yes.gif
Mörkret är myspys. Att tända ett ljus i en lykta utanför fönstret...
Sitta och bläddra i en frökatalog och drömma...
skogstroll
trafikkaos... då sitter jag på bussen och ler inte lika mycket och undrar hur 17 jag ska komma hem sad.gif höll på å frysa ihjäl förra gången
*Stintan*
Tycker likadant[attachment=26733:viannen_84.gif]

Det är bara att titta ut genom fönstret eller varför inte gå en promenad i solskenet så blir man glad. Det är vackert som sjutton och man kan sparka kring i löven, sätta fotavtryck i gräset som är frostigt vitt och vattenpölarnas tunna is är vackert mönstrat.

Ska nog sticka ett par nya raggsockor flirting.gif
Aqvakul
visst har allla årstider sin charm - november är dock inte min favorit

apropå "gnälltrådar" så ser nog de flesta att "jag hatar november" formulerats med "glimten i ögat".....

att skapa "mottrådar" är också ett intressant fenomen.........

Fågelvägen
CITAT (*Stintan* @ 01-11-2008, 11:03) *
Tycker likadant[attachment=26733:viannen_84.gif]

Vilken fin liten bild du hittat! Just sådär känns november.
När löven är borta kan man se trädens vackra grenverk igen. Hasselbuskarna har massor av hängen och magnolian visar sina fjuniga blomknoppar. När det spöregnar och blåser kan man gå ut i alla fall och känna sig som en tuff liten talgoxe.
DragonLady
Visst är det mysigt efter sommaren att komma in o dra på sig stora bylsiga tröjor o sockar och sitta i soffan med en skön brasa att drömma sig bort i. tummenupp.gif
Verkligheten ter sig dock annorlunda om man jobbar ute och på kvällstid som jag gör crying.gif
Chamomille
CITAT (skogstroll @ 01-11-2008, 10:59) *
trafikkaos... då sitter jag på bussen och ler inte lika mycket och undrar hur 17 jag ska komma hem sad.gif höll på å frysa ihjäl förra gången

trostar.gif Usch då... Jag skojade liiite när jag skrev det. Lite bara, för det känns bra när man sitter hemma flirting.gif Nästa gång är det väl min tur att fastna...
Pirum
CITAT (Grå @ 01-11-2008, 10:29) *
... och för att jag tycker bättre om att klä mig i stora, tjocka, stickade, hundluktade tröjor än små ärmlösa toppar.

November kan vara en fin månad, inte minst idag, solen lyser, det är kallt och klart, löven prasslar, vad mer kan man begära? Men varför klär du dig i små ärmlösa toppar om du inte vill? Jag klarar mig utmärkt utan att klä mig i sådant. Och så klarar jag mig utan tröjor som luktar hund, men, jag håller med om att stora och tjocka tröjor kan vara gosiga, speciellt om den man kramar också är tjocktröjad.

Och, så goda mina Cox's Orange-äpplen har blivit! Mums!
Eva-Helene
Novembers +
Det lite speciella ljuset som ger långa skuggor
Frosten på gräsmattorna är såå fint!
Flockarna av sidensvansar som kvirrar och flaxar wub.gif
Tillverkningen av julklappar
Luften en solig dag
Mönstret på vattenpölarnas tunna is - och ljudet när man kliver på den
Äntligen lönt att tända värmeljus i massor
Lagom temp. för att skafferiet (som har ventil) fungerar utmärkt till att förvara färska grönsaker i
Katterna slutar att fälla sommarpälsen och får vinterpäls
Grå
CITAT (Aqvakul @ 01-11-2008, 11:10) *
apropå "gnälltrådar" så ser nog de flesta att "jag hatar november" formulerats med "glimten i ögat".....

Du är bra på att lägga ord i andras mun, det kanske är en egenskap du kan börja tjäna pengar på?

2008 års gnälltråd borde kunna funka att gnälla på årets alla månader i annars, men låt inte mig hindra dig, fyll forumet bara! tummenupp.gif

CITAT (Pirum @ 01-11-2008, 12:27) *
Men varför klär du dig i små ärmlösa toppar om du inte vill?

Därför att folk tittar så konstigt på mig i affären när jag har på mig min stora, tjocka, stickade, hundluktande tröja i juli månad...
Aqvakul
CITAT (Grå @ 01-11-2008, 13:35) *
Du är bra på att lägga ord i andras mun, det kanske är en egenskap du kan börja tjäna pengar på?

2008 års gnälltråd borde kunna funka att gnälla på årets alla månader i annars, men låt inte mig hindra dig, fyll forumet bara! tummenupp.gif

Varför måste du strö sarkasmer omkring dig hela tiden? Är det något fel på normal samtalston?

Vadå fylla forumet med nya trådar? Jag har startat tre trådar de sista två månaderna, två färre än du själv.
Grå
CITAT (Aqvakul @ 01-11-2008, 13:51) *
Varför måste du strö sarkasmer omkring dig hela tiden? Är det något fel på normal samtalston?

Vadå fylla forumet med nya trådar? Jag har startat tre trådar de sista två månaderna, två färre än du själv.

Skriv i dem då, grinolle.
*Stintan*
CITAT (Aqvakul @ 01-11-2008, 11:10) *
visst har allla årstider sin charm - november är dock inte min favorit

att skapa "mottrådar" är också ett intressant fenomen.........

Synd att du skulle in här och gnälla också! Och vad det gäller sarkasmer så ska man inte kasta sten när man sitter i glashus. Gå ut i solen istället för att sitta inne och vara grälsjuk.
hobbe 00
För att nu kan man börja sitta ine och mysa..älda i vedspisen och ha på ljusen samt att läsa och börja planera för nästa års projekt i trädgården..
Rosmarin
Vi har tilläggsisolerat en stor del av huset i höst så i år ska vintern nog kännas mindre kall och ruggig. November blir säkert första beviset på detta!!!
Bettis
Håller med många att det är skönt med de tända ljusen och brasan, sedan gillar jag den friska luften, -5 och solsken, hög härlig luft.
Berith
Ett stort steg OT men sjutton vad Grå och Stintan är lika, mest lika av alla mor/döttrar här. giggle.gif Fast jag förstår det, skulle min dotter vara aktiv i nåt forum och hela tiden få på pälsen skulle jag också försvara henne. Kosta vad det kosta vill! Och hon skulle bergis försvara mej också.

Jag tror att jag ska satsa en peng nästa gång på hur lång tid det tar innan den andra dyker upp när den första skrivit nåt. naughty.gif
Lady Hamilton
Jag brukar gilla att men tyvärr så blåste alla löv bort ii år nnan jag fick ihop någon hög Men November är ju även den månaden man kan få börja "övningsköra" lite
och allt bli mycket ljusare
Pia L
Berith : ÄR Stintan och Grå mor och dotter eller är det något som du bara tar för givet??? ÄR det så att dom är släkt så är det något som jag verkligen har missat. unsure.gif
Maggan H
CITAT (Lady Hamilton @ 01-11-2008, 16:53) *
tyvärr så blåste alla löv bort i år nnan jag fick ihop någon hög

Men kära vän, detta måste vi råda bot på med en enda gång! Paketet är redan på posten! crazy.gif

November är väntans tid, man vet hur snabbt den går och vips så ska fönsterna vara putsade och advent bankar på dörren! Fast det ÄR mysigt med alla tända ljus och lyktorna i mörkret utanför fladdrar på trappan.
Chamomille
Ah, nu har mörkret falligt och jag har tänt lyktan utanför. Frosten ligger vit på växthuset och brasan brinner för fullt. Det bästa vore om det började storma så det brakar ner ett träd på elledningen. Bara en massa tända ljus och en varm kamin... wub.gif En varm karl också kanske wink.gif .

Va det här en släkttråd blink.gif
henriks
Kunde November ha börjat bättre? Blå himmel, strålande sol, vindstilla och någon minusgrad! bravo.gif
Rihane
Gick hem med min son från dagis igår . Det regnade och hade regnat några timmar med stora härliga vattenpölar överallt.
Å så jag som minns njutningen av att plaska i härliga vattenpölar, han fick faktiskt plaska på där i pölarna. läs ställa sig jämfota i pölarna och hoppa i dom. Sann glädje är härligt att bevittna och smittar av sig. biggrin.gif
Fördelen med november är att dom har ordentliga kläder på sig dom små liven wub.gif
Kläderna åkte snabbt av in i tvättmaskinen när vi kom hem.

Idag har det varit strålande solsken med härlig hög klar luft och fina lövhögar överallt wink.gif .
Monica i Nässjö
Åh, jag gillar verkligen hösten i allmänhet, och november i synnerhet! Den är så härligt kravlös. Då får man bara vara om man känner för det. Man kan stanna inne en hel dag med en god bok utan dåligt samvete. Eller ta på sig regnställ, gummistövlar och varmt underställ och gå ut med hunden i skogen i ösregn. Och om man älskar julen, som jag gör, så kan man börja julbaka och pyssla inför den.

Sedan tycker jag faktiskt att det är skönt med en liten paus i trädgården. Jag behöver ett litet andningshål på ett par månader för att få förnyad kraft och inspiration till januari när frösådderna tar fart igen.
Huggorm
CITAT (henriks @ 01-11-2008, 18:10) *
Kunde November ha börjat bättre? Blå himmel, strålande sol, vindstilla och någon minusgrad! bravo.gif

Jag håller med, det har varit bättre väder under novembers första dag än det var under hela oktober. Och enligt smhi verkar det som det kalla, torra vädret skall hålla i sig några dagar yahoo.gif
*Stintan*
Ser ut som om det blir ännu en jättefin novemberdag. Det är så vackert med träden som sträcker sig som svarta siluetter upp mot en molnfri himmel. Ett gäng domherrar mellanlandade nyss i en lönn utanför mitt fönster och solen som precis gått upp får frosten att gnistra. Kom just in från morgonrundan och det doftar nybryggt kaffe. Kan det bli bättre?

Tag vara på dagen så den inte springer ifrån dig!
faith
November är härlig!
Wilmer
Nu ska jag vara lite november positiv.... Det är helt underbart att se småfåglarna kalasa från fågelborden igen. Hur kunde jag glömma vinterna stora glädjeämne, det finns ju något positivt med denna årstid också shy.gif
Pirum
Fåglarna kalasar i vårt Cox's Orange-träd också smile.gif På sätt och vis synd kanske, att vi inte plockat in alla äpplen, men trevligt att de kommer till nytta (vi har plockat in mer äpplen än vi hinner göra av med ändå tror jag).
Wilmer
Pirum, jag skulle ju skrivit det också, cox orange börjar smaka ganska ok nu, får de mogna en stund till så MUMS!!
renate
Inget fel på november,nu går jag mina skogspromenader igen,trädgården får vilar ett par månader frammåt.Det var soligt idag och jag var svettigt när jag kom hem från promenaden i eftermiddag.Nu kan jag sitter vid fönstret och tittar på fåglarna när de flyger mellan fröautomaterna.Har tyvärr ingen kamin där jag kan tända en brasa men jag klara mig ändå.Jag tänder ljus när jag sitter i soffan med te och en bok,katten håller sällskap.
Grå blir inte stora stickade tröjor för varmt innomhus?
Grå
CITAT (renate @ 06-11-2008, 21:00) *
Grå blir inte stora stickade tröjor för varmt innomhus?

Nja... jo när man har eldat en hel dag, men det gör jag sällan.

Eller när man storstädar... men hur sällan jag gör det vågar jag inte tala om...
Uggi
Sommar och trädgård är nog bäst, men när höstarbetet är klart och det regnar och blåser i november då trivs jag med att gå ned i mim källare, nu kom jag in på sången vad den nu heter. wink.gif
Grå
Idag var det som att kliva ut ur huset och rakt in i en spa-anläggning, varmt och dimmigt och hur hög luftfuktighet som helst.
Det var faktiskt riktigt skönt och mysigt att sitta inne och uggla. Nu är det kaffe! smile.gif
ängsvädd
Just nu känns november helt OK. Idag ska jag få träffa en 10-årig tibetansk spanielhane som måste omplaceras. Vi har iaf lyckats hitta ett tillfälligt hem, som förhoppningsvis blir permanent.

Jag ska beställa julkort hos http://www.ettklickforskogen.se Vinsten går oavkortat till att rädda Verles gammelskog i Göteborgstrakten.

Lady Hamilton
I dag har jag kört hem genom ett vinterlandskap som ser ut som på ett Julkort! santa.gif och det känns är så underbart att det bara är en månad kvar till Jul santa.gif ........ får sådan lust att genast klä julgranen tända all julbelysning och advetsstakar för att sedan bara sitt och mysa och njuta blush.gif Det är nog det bästa med November........att det snart är December santa.gif och jul........
Wilmer
giggle.gif Du är besatt av julen du. Men jag börjar känna vibbarna av att få julpynta snart bravo.gif Ja, DET är bra i slutet av november..
Leia
CITAT (Grå @ 01-11-2008, 10:29) *
Jag gillar november, dels för att namnet i sig är en vackert klingande bokstavskombination och dels för att november är månaden innan december och för att december är månaden då ljuset återvänder.

...och för att jag i övrigt gillar murr, mys och tända ljus och vedpannan ger så go' värme i huset.

tummenupp.gif Hade inte kunnat beskrivit det bättre själv! Precis så tycker jag med! smile.gif

Denna november har jag dessutom "hittat tillbaka" till odla, efter att varit "borta" ett tag. smile.gif (enda nackdelen med denna november är att jag jobbar så mycket så att jag inte hinner njuta av den)
Chamomille
När är det 1 advent? Jag vill sätta tomtar på loftet....
Ramred
CITAT (Chamomille @ 17-11-2008, 07:20) *
När är det 1 advent? Jag vill sätta tomtar på loftet....

Det är den 30 november.
Chamomille
CITAT (Ramred @ 17-11-2008, 07:26) *
Det är den 30 november.

Ahaa... Kan man tjuvstarta...?
Ramred
CITAT (Chamomille @ 17-11-2008, 07:36) *
Ahaa... Kan man tjuvstarta...?

I mitt tycke, nej. Här kommer stakarna och stjärnorna på plats på lördagen innan. Blir lite mer speciellt så, tillsammans med lite av den hemkörda glöggen.
Chamomille
CITAT (Ramred @ 17-11-2008, 07:43) *
I mitt tycke, nej. Här kommer stakarna och stjärnorna på plats på lördagen innan. Blir lite mer speciellt så, tillsammans med lite av den hemkörda glöggen.

Jaha. Får väl vänta då... sleeping.gif
Grå
Ännu en anledning... smile.gif

[attachment=27489:Novemberskog_2008.JPG]
*Stintan*
Åhhh vilken fiin bild.

Igår kom det lite snö och plötsligt blev allt så ljust och fint. Det var inte svart när vi var ute och nattpinkade utan man kunde faktiskt se var man satte fötterna. Idag lyser novembersolen upp tillvaron.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon