Vi ska besöka kyrkogårdar ihelgen.
I går köpte jag färdiga buketter och ljus samtidigt som jag tänkte att det borde inte vara så besvärligt att fixa till något vackert själv med granris osv.
Hur gör du?
Detta året har jag fullständigt glömt av det. Annars tycker jag att det är jättekul att fixa egna dekorationer. Det tar lite tid men det är lätt och billigt. Bara det att gå runt i skogen och leta pynt är både spännande och fantasieggande.
Skruttis
02-11-2008, 07:00
Det varierar då vi är fler familjer som "delar" på gravsmyckningen.
I år band jag och maken en egen krans. Kändes extra roligt/personligt då nästan allt material till den kommer från vår egen trädgård.
Det är ju det personliga man är ute efter.
Granbuketten jag köpte kändes väldigt "plastig" i barren.
Jag förstår ju att den är äkta men undrar ändå vad det kan vara för variant av barrträd?
Nästa år ska jag försöka planera tidigare och torka några fina blommor från trädgården istället.
Binda en krans själv.
Kransar är ju inte speciellt svårt att binda själv. Jag har sett att man kan köpa "videbollar", som man kan ha som alternativ till krans (om det sedan passar som gravutsmyckning är en annan sak!). Man skall ha dem som bas, och sedan stick i grenar eller fästa mossa eller lav på dem, de borde också vara lätta att tillverka själv, om man bara är ute i lite god tid:
http://www.vega-direkt.se/julsaesong/oevri...ollar/index.hsp
Vilken trevlig länk!
Den hamnar i "favoriter" !
Solstorm
03-11-2008, 11:15
Jag brukar göra själv. I år blev det med cypress, idegran, mossa, grankottar och kvistar med nypon kvar på. Lite mahoniablad också.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.