solebo100
01-11-2008, 12:01
Jag hoppas att någon vänlig själ kan hjälpa mig med min blomma..Jag fick en bägarranka i somras och den mår bra. Den blommade då och har nyss blommat igen. Men hör det till att de blir lite ludna när det det spricker ut nytt och när knopparna kommer? Jag har behandlat den med såp-vatten flera gånger men börjar nu bli osäker om det är ohyra eller faktiskt naturligt? Hoppas på svar! Mvh Camilla
solebo100
04-11-2008, 18:33
Är det ingen som kan hjälpa mig? Bildas det något vitt lite kletigt på det nyspruckna på bägarrankan?
Har alla nya blad det ludna så skule jag tippa på att det är något normalt, men om det bara är enstaka kan det ju vara ohyra..
Om det är enstaka blad är det enda jag kan komma på mjöllöss /bomullslöss som är släkt med sköldlöss. Dom brukar lämna efter sig lite vitt ludd, nästan som om det vore små små bomullsbitar speciellt i vecken av grenar eller på bladvecken Jag hittade en som satt inlindad i ett stort blad..någonstans här satte jag in ett kort på den, men eftersom du inte har sett djuret i sig så är det ju inte till hjälp att du ser "mamman" till ohyran...
solebo100
04-11-2008, 19:30
Tack för svaret! Detta är mer som socker-trådar...svårt att förklara. Men nej det är inget ludd så som du beskriver. Då hade jag nog nog insett problemet. Jag får kolla vidare helt enkelt!
Ja det bästa vore ju om du kunde ta ett kort på det, för det underlättar ju det hela..
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.