Monarda
Har ni tänkt på så olika fåglarna beter sig vid fågelbordet? Pilfinkarna t ex parkerar sig i maten och sitter kvar hur länge som helst. Mesarna hämtar ett frö och flyger till närmaste gren medan nötväckan kvickt som tanken snabbar åt sig ett frö och sedan gömmer det för kommande tider. Nötväckan verkar också vara den som sätter sig i respekt hos dom andra småfåglarna. Henne sitter man inte gärna i vägen för.

PB010589b.jpg

Gunilla T
Jaha, då vet jag vem som skräpar ner giggle.gif ..

Har fågelhus med hönsnät till väggar för att småfåglarna skall få ha sin mat i fred. Hela "golvet" är fullt av skal och även burkarna som jag sätter fröna i ...
Monarda
Så smart med hönsnät, det måste jag prova. tummenupp.gif Ibland är kajorna framme och då rasslar det bara till och allt är borta på fem minuter. Vore ju bra med åtminstone ett ställe där bara småfåglarna kommer åt.
Gunilla T
Ja, de är faktiskt rätt söta dom där stugorna..nu är det inte jag som är Oppfinnar Jocke utan en god vän här ute på landet.

De ser ut som små hus, något större än husen man köper i affärerna. Enkel konstruktion, svart tak och röda knutar och ena väggen är gjord som en lucka som man kan öppna och fylla på maten i burkarna. Till golvet använder man någon skiva som man nu råkar ha..

Alla väggar är av hönsnät, perfekt för småfåglarna att flyga igenom. I taket hänger tre krokar som man kan fästa talgbollar i.

Har två stycken, sitter på pålar som är nerslagna i backen.
Chamomille
Fåglar är kuliga djur. Nötväckan tar fröer för glatta livet och sprätter iväg de som inte duger (?). De hamnar på marken, och då kommer koltrastarna och pickar runt där. Sen har vi skatorna (kanske inte jättekuliga), de sträcker in huvudet genom hönsnätet (va lång hals de kan få) och äter. De kan även få för sig att ta med en hel talgboll när de flyger iväg. Småmesar och joxar sitter gärna på talgbollarna och mumsar. Hacke gillar även han att sitta för sig själv på en talgboll en stund smile.gif
Nostalgia
Vilken härlig bild Monarda yes.gif

Det är både kul och intressant att studera småfåglarna när dom äter smile.gif hos oss brukar ekorrarna vara med och kalasa också.
Aqvakul
Pilfinkarna har verkligen inget fint "bordsskick". Minns fortfarande (snart 50 år sen) hur min lillebror kommenterade detta när vi satt vid matbordet och tittade ut på fågelbordet. Han hävdade bestämt att han hade bättre bordsskick än pilfinkarna i alla fall... giggle.gif
renate
Kul med fåglar på besök vid "fågelrestauranger",inte bara pilfinkar skräper ner grönfinkar gör likaså.Men då blir det mat för de som äter på marken.Nu när trädgården går i vintervila ägnar jag en del av min tid att titta på fåglarna.Tyvärr gick min kikare sönder så det blir en ny snart.Har hängt upp 2 fröautomater hittills,fåglarna kom bums.

[attachment=26802:2008_11_...__Large_.JPG] [attachment=26803:2008_11_...__Large_.JPG]
Myosotis
Tänk bara på att hålla rent under, kanske flytta automaten då och då. För fåglarna som sitter på marken och äter, t.ex. gulsparvar, äter i de andras skit. Är det en som är sjuk i salmonella sprider det sig snabbt och då är det mord att mata fåglar. Skulle någon insjukna måste man genast ta bort all maten och sluta mata ett tag.
Chamomille
CITAT (Myosotis @ 03-11-2008, 09:06) *
Tänk bara på att hålla rent under, kanske flytta automaten då och då. För fåglarna som sitter på marken och äter, t.ex. gulsparvar, äter i de andras skit. Är det en som är sjuk i salmonella sprider det sig snabbt och då är det mord att mata fåglar. Skulle någon insjukna måste man genast ta bort all maten och sluta mata ett tag.

Nämen usch. Det har jag inte tänkt på. Nu ska jag flytta matarholken.
skogstroll
hos mig lever nötväckan rullan och sprätter okontrollerat omkring sig. Ibland kommer nåt hungrigt rådjur eller en liten korre och äter upp det på marken smile.gif
Wilmer
Här är borden upphängda men fåglarna har inte hittat dem än ser det ut som. Jag tror säkert det kommer snart. Det är det som är bäst med hösten att det är dags att börja mata fåglarna igen wub.gif
Monarda
Ekorren låter sig väl smaka av jordnötterna.

P4130086a.jpg

Aqvakul
han är verkligen stilig, men knappast småfåglarnas vän....... ninja.gif
Chamomille
CITAT (Monarda @ 05-11-2008, 20:01) *

P4130086a.jpg

wub.gif
Wilmer
Så fin Kurre!

Fåglarna hittade fågelmaten, och nu är de MASSOR!! Jag har varit och inhandlat nötter och hampfrön, så nu ska de leva ett tag till. Hörde en domherre när jag var ute, därför laddade jag med hamfröna. Nötväckan lyckas skvätta med fröna även i mina automater som är "salamonellasäkrade" med bara små hål för näbbarna..
Monaxe
CITAT (Monarda @ 05-11-2008, 20:01) *

P4130086a.jpg

OOh så vacker han är! Älskar att titta på ekorrarna, och just runt alla frö och talbollsstationer verkar de iaf här komma relativt bra överens. För tillfället är skatorna och ekorrarna klart gramse på varandra.
Ciczi
Jättefina bilder allihopa.

Tyvärr brukar jag inte få så exklusiva gäster i trädgården eftersom jag bor mitt i stan men jag brukar få desto fler av de andra sorterna. HAr rätt mycket pilfink och blåmesar och talgoxar. För några år sedan fick jag domherrar också men de senaste åren har de inte stannat här.
Koltrastar och skator och kråkfåglar har jag också.

Men jag kan sätta en stor summa pengar på att ni inte har haft sådana här gäster

Ciczi
EKLO
Hos mig är det mest blåmes och talgoxe, och de är kul att studera. Blåmesarna är ju mkt kaxigare, driver iväg talgoxarna. Men häromdagen såg jag en talgoxe liksom bredda vingarna och traska fram mot talgbollarna på ett lite brottaraktigt bredaxlat sätt, för att sätta sig i respekt förstås. Men det funkade inte det heller, man kunde riktigt höra hur blåmesarna skrattade rått och nedlåtande åt hans uppvisning, och talgoxen gav förstås upp och flög skamset därifrån. Mobbing.
flinga100
Nu förstår jag helt plötsligt varför jag har så många skator! Skatorna tar sats och flyger rakt in i automaten, så att fröna faller ned på marken. Sedan kan de lugnt traska runt på marken och äta... De är riktigt smarta! yes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon