Pjater
Jo jag har en vanlig bond katt och en kompis var över igår med sin silver tabby men min katt bara fräste åt henne och jag hade tänkt skaffa en chow chow, så hur får man katten till att lugna ner sej och vänjas med andra djur??
Tacksamm över svar smile.gif
zaaritha
Det beror på så mycket:Din katt är tydligen inte van vid andra djur?
Hane eller hona?
Kastrerad?
Var den andra katten kastrerad?
Ska du nu skaffa en hund--så kan det bli jobbigt!
Valp eller vuxen hund?
Om vuxen--så kan du ju ha koll på om hunden är kattvan!
En valp kan råka ut för att din katt är aggressiv o klöser hunden!
Fast: allt detta visste du nog förut, antar jag?
Lycka till!
Pjater
Ja jo jag misstänkte det, men det var honor men min är kastrerad men hans är inte det och en valp så klart biggrin.gif
MariaS
Det är INTE ovanligt att katter regerar på nya inkräktare. Det kan ta mellan tre dagar och en vecka innan de vänjer sig vid varandra.
Azur
Katter gillar väl ALDRIG att främmande katter kommer in i hemmet? Brukar definitivt kräva en del invänjning, och vissa katter totalvägrar att acceptera att det kommer in nya vuxna katter i hemmet.

När jag introducerat kattungar (istället för vuxna katter) har det gått bättre i så måtto att hemmakatten inte blivit jättearg, men då är kattungen ofta rädd & arg istället.

När du tar hem valpen så övervaka de första mötena, eventuellt låt katten lukta på den medan den är kvar i transportburen. De blir säkert kompisar efter en vecka eller så, men kattens första reaktion blir nästan säkert att försöka köra bort valpen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon