flinga100
Hej!

Jag var ute och klippte ned en massa perenner idag: phlox, astrar och krysantem. Gjorde jag fel? Har läst här på forumet (efteråt förstås, varför kollar jag aldrig innan?? whistling.gif ) att man kan få röta i rötterna om man klipper ned en del blommor. Jag klippte en bit upp på stjälken, inte direkt vid jorden.

Vad säger ni? Kommer jag ha några blommor nästa år?
Aqvakul
Skillnaden att klippa som du gjort eller inte alls, är nog marginell. Dina perenner kommer säkert inte ta skada av klippen.
Eva i Höga
Jag tror också att din phlox kommer att klara sig, de är inte så känsliga.
flinga100
Skönt att höra! Tack!
renate
Flox kan man klippa ner,jag brukar göra det men har inte gjort det än.Chrysantemum skadar inte heller att klipper ner en bit de blir så skräpiga.I regel klipper jag inte perenner på hösten.
embees
Klipper heller aldrig perennerna på hösten. Ingen stans ute i naturen blir växterna avklippta! Så varför ska man göra det i trädgården?
flinga100
Nej, det är nog sant - de mår säkert bättre om man inte klipper. Det är städtanten i mig som slår till ibland. Det ser så skräpigt ut med en massa torra kvistar i rabatterna.
Bassam
Du gjorde bra, de ska komma fint under våren, men nästa gång gör det under vårvinter ( MARS_ APRIL ). På den här tiden kan man få mycket nya grenar.
H:Bassam .
flinga100
Tack Bassam! Jag ska försöka hålla mig till våren nästa år...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon