Har fått ett par Schlumbergeror i dag. Jag har bara sett blomman förut o läst lite om den. Men jag vet inget speciellt om den. De är fulla av små och stora knoppar - kommer alla dessa knoppar att slå ut? Jag skulle vara tacksam om ni kom med tips eller bilder på hur ni gör med era Schlumbergeror för de är jättevackra och jag har hört att de lever länge.
Bästa skötselråden är:
vattna sparsamt,
låt den stå mot en glasruta, då bildas nya knoppar där den har blivit lite "svalare", sen kan du vända blomman var fjortonde dag för att få så jämn blomning runt om som möjligt.
Undvik söderfönster! Öst och västfönster är bättre.
Omplantering i mitten av augusti. Mina får då vanlig P-jord.
Mina behandlar jag såhär och den äldsta av dem blommade från 10/10 förra året, till 7/7 i år!
I år började den blomma den 17/10
Så här ser den ut idag!
[attachment=26745:Schlumbe...uncata_2.jpg]
Tack! Så fantastiskt vacker den är. Själv har jag mina vid ett norrfönster.
Kom och tänka på en sak till. Kommer alla knoppar att falla av bara för att den flyttades från blombutiken hem till mig?
CITAT (Dilara @ 01-11-2008, 22:25)

Kom och tänka på en sak till. Kommer alla knoppar att falla av bara för att den flyttades från blombutiken hem till mig?
Enda risken för det, är om blomsteraffären inte slagit in den korrekt. TEmpskillnaden mellan inne och ute kan ge vilken blomma som helst en chock så här års! Annars ska det inte vara ngt problem.
Madeleine1
02-11-2008, 14:41
Precis som MariaS skriver kan man vrida växten lite men relativt ofta för att få blomning runt om. Felet som många gör är att de upptäcker knoppbildningen som blir enorm mot fönstret - vänder växten helt om så att knopparna hamnar inåt i rummet istället - med resultatet att växten tappar sina knoppar.
Så... Risken finns att det blir för mörkt i ditt norrfönster och att den tappar knopparna av den anledningen.
Håller tummarna att du får njuta av en vacker blomning!
Tack! Har bytt plats på dom och nu har jag dom i ett väl skuggat söderfönster så de får halvskugga då och då.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.