|
Idag fick jag mina efterlängtade rosor,precis lagom efter den första riktiga frostnatten -6,5° i morse.Det var fruset på ytan men inget problem att gräver rosgropar.Komposten jag hade lagt i en säck var lite frusen men efter en stund i skottkärran i solen gick den fint att använda.Jag grävde extra djupa hål så ympstället hamnade en bra bit under jorden.Eftersom det är så sent på året kupade jag ordentligt.Det var fina plantor av hög kvalität jag fick från Cedergren,väl värd sitt pris.
[attachment=26746:2008_11_...__Large_.JPG] Alchymist [attachment=26747:2008_11_...__Large_.JPG] Surbrunnsgatan 109
Då ska det säkert gå vägen när du varit så noggrann, men det var väldigt vad snabbt den här kylan slog till - 4 grader här i kväll. Håller tummarna för dina rosor.
Puh här är redan -6°,visserligen har jag planterat djupt men borde kanske lagt över något?har ingen granris hemma fast det hjälper ja inte mot kylan,äsch de klara sig nog.
Det ser ut att bli en kall vecka här hos oss i mellan Sverige, ska du inte slänga över en säck eller vinterväv, vad gör man inte för sina rosor ? Jag har varit ute och snurrat in mina käraste lite klena rosor i vinterväv i går bl.a Alchymist men väven räckte inte mer än halva rosen så hög är den nu, men då fryser den inte i botten tänker jag.
Jag ska leta upp en jutesäck och lägger över Alchymist,surbrunnsgatan klara sig tror jag.
AnnammA
06-11-2008, 11:12
Jo, jag håller också på och gräver ned rosor, och har ett "stenigt" projekt, som väntar. Vi håller ju på att ändra stenläggningar och gångar, och det är gatsten som skall upp och bidra till rosverksamhet. Träligt, men kul när det är över.(Rosor som skall ner är bl a "Blush Boursault", "Gloire des Rosomanes" och "Tausendschön". Någon förflyttning är också på gång.) Här i zon 1-2, har det varit så pass kallt att dahliorna har åkt in för vinterförvaring, och rosenskärorna har frusit bort, men det finns en del rosor i varma lägen, som ändå inte gett sig. Och att börja täcka nu, är för min del inget bra. Jag får vänta på lite mer kyla, och kan fortsätta att gräva...Hösten kan bli lång i Skåne...
Ezereht
06-11-2008, 11:49
Här har det snöat men smält bort, fast Amber Cover har fortfarande fina små blommor. Men jag tror inte de utvecklas nu, dom är nog bara stannade mitt i.
Idag har jag inte gått rundan i trädgården,rosblommorna har frusit i helgen.Jag har lagt ner trädgårdsverksamhet för säsongen.Det är visserligen lätt att gräver upp gräsmattan nu,men jag har just nu inga planer på att gräver upp mer gräsmatta.Jag Grävde en bit i samband med rosplanteringen,så jag har plats till alla sticklingar till våren.
AnnammA
07-11-2008, 09:29
Bild 1och 2. Grävarbilder. Plintarna är till kommande pergoler i höst, om vädret håller sig och äkta hälften har lust och tid. Rosorna på bild 1 är "Starkodder" och "Polka"(som blev förflyttad hit) och i kanten fick även "Open Arms" en plats(ev en obelisk till den? Vi får se...) På bild 2 är det "Valdemar", "Laguna", "Raubritter"(inköpt i somras, men förflyttad nu från första planteringsplatsen) och slutligen vår äldsta "Mme Isaac Perrire"(inköpt ngn gång i början/mitten på 90-talet)som såg ut att må dåligt. Ny chans på nytt ställe, annars har jag två till yngre ex planterade vid vår tunnel av armeringsmatta...(Som synes, där finns anledning att inte "stänga trädgården än för i år...) Bild 3 är blommor på min "Candy Cover"-stickling från -07, som jag planterat ut i rabatt i höst. Fotot taget innan kylan i helgen. Läste ngnstans på nätet att "Candy Cover" också heter "Christoffer Columbus", vilket ju iallafall för mig, är lite förvirrande, då jag har en orangefärgad rabattros med det namnet.(Bild 4)(Någon annan, som också hört talas om att "Candy Cover"även heter Chr.Col?) Igår var det sådant blåsväder här i Skåne, så det blev inget "stengräveri" för mig. Kanske lite idag, innan jag ska iväg och jobba kväll... Vi får se.
octachoron
07-11-2008, 12:02
Candy Cover kallas ibland Christopher Columbus utomlands, det togs upp som ett exempel på namngivning av rosor i en bok jag håller på att läsa nu.
Jag tror att den oranga rosen Christopher Columbus som du har är en Meillandros från 1992 som döptes pga 500-årsjubileumet av amerikas "upptäckt".
Bifogar ett foto från augusti på min Candy Cover.
Ezereht
07-11-2008, 17:04
När jag var på Gotland hade dom många av den där Meilland rosen, och dom var gigantiska och jättevackra. Jag vart jättekär!! Christopher Columbus
AnnammA
08-11-2008, 11:10
CITAT (Ezereht @ 07-11-2008, 17:04)  När jag var på Gotland hade dom många av den där Meilland rosen, och dom var gigantiska och jättevackra. Jag vart jättekär!! Christopher Columbus  Jag har faktiskt lyckas att sticklingsföröka denna rosen,men vet inte hur härdig den då är, apropå att den egentligen är ympad på härdigare rosstock.
Ezereht
08-11-2008, 14:31
Jag tror inte den klarar sig här, inte ens om den är ympad på härdigare underlag.
Hur ser den ut i verkligheten, är den så där självlysande? Är den inte självlysande skulle jag nog gärna vilja ha en...
AnnammA
10-11-2008, 22:46
Min "Christopher Columbus" växer tillsammans med bl a "Westerland", och ja, den är orangerosa i färgen, men ändå vacker, där den passar.
Westerland skulle jag kunna tänka mig. Den är inte självlysande, tycker jag. Jag tänker nog på någon sorts rabattrosor som är laxrosa/orange och som står och sticker i ögonen utanför folks hus. Vet inte alls vad det är för sort. Sådana vill jag inte ha även om jag förstår att många tycker att de är anslående.
Din Christopher ser väldigt fin ut!
AnnammA
11-11-2008, 09:26
CITAT (Thé @ 11-11-2008, 08:16)  Westerland skulle jag kunna tänka mig. Den är inte självlysande, tycker jag. Jag tänker nog på någon sorts rabattrosor som är laxrosa/orange och som står och sticker i ögonen utanför folks hus. Vet inte alls vad det är för sort. Sådana vill jag inte ha även om jag förstår att många tycker att de är anslående.
Din Christopher ser väldigt fin ut! Du tänker nog på rosen "Superstar", som jag tror var rätt så populär att plantera på 70-talet.(Den rosen är orangeröd, och den fanns i vår trädgård, när vi flyttade hit, men jag uppskattade aldrig den, och den dog pga att den blev flyttad.) Att det blev rosen "Christopher Columbus" för min del, var att jag har en son som heter Christopher, och det var en privatperson som sålde den på ett trädgårdsevenemang. Annars är den nog rätt så ovanlig på plantskolorna. "Westerland" är en härlig, doftande ros, som i vår zon, i bra läge, kan användas som klängros.Remonterande och frisk. Lite foton:
Ja, du har nog rätt. Superstar skulle det kunna vara.
Jag undrar varför jag har problem med färgen, om det kan vara så att den är kall? Medan Westerland har varm färg. Skulle vara bra att veta. Jag slog nyss upp den i LÅG och fick syn på Sutter's Gold, den ser ju helt ljuvlig ut. Men tydligen sjukdomsbenägen.
Jag har faktiskt letat tidigare efter Christopher eftersom du har visat bilder tidigare på säsongen och jag tyckte den var väldigt fin. Men inte har jag hittat någon, inte. Så du har nog rätt i att den är ovanlig.
Jag får väl be Renate om ursäkt för att jag pladdrar på i hennes tråd. Jag har en förmåga att pladdra mycket och långt om allt möjligt. Det är så spännande med rosor.
AnnammA
11-11-2008, 11:14
CITAT (Thé @ 11-11-2008, 10:54)  Ja, du har nog rätt. Superstar skulle det kunna vara.
Jag har faktiskt letat tidigare efter Christopher eftersom du har visat bilder tidigare på säsongen och jag tyckte den var väldigt fin. Men inte har jag hittat någon, inte. Så du har nog rätt i att den är ovanlig. Min planta köpte jag på "Trädgårdens Dag" på Bäckaskogs slott 2007, och jag såg att samma försäljare var där detta året, då vi var där.("Trädgårdens Dag" på Bäckaskogs slott, brukar vara den sista helgen i augusti.Det brukar vara både kommersiella försäljare och privata försäljare, som säljer plantor, grönsaker, trädgårdsutsmyckningar mm. Jag tycker det är ett trevligt evenemang, och dessutom är det en vacker park att gå i på Bäckaskogs slott.) Annars har jag rotäkta, som jag hoppas kunna övervintra..Vi får se till våren hur mitt sticklingsprojekt utvecklas...(Jag håller på att förbereda för övervintringen, men ska väl slutföra det nu i slutet på veckan.)
Åh, vi får hoppas på det bästa!
CITAT (Thé @ 11-11-2008, 10:54)  Ja, du har nog rätt. Superstar skulle det kunna vara.
Jag undrar varför jag har problem med färgen, om det kan vara så att den är kall? Medan Westerland har varm färg. Skulle vara bra att veta. Jag slog nyss upp den i LÅG och fick syn på Sutter's Gold, den ser ju helt ljuvlig ut. Men tydligen sjukdomsbenägen.
Jag har faktiskt letat tidigare efter Christopher eftersom du har visat bilder tidigare på säsongen och jag tyckte den var väldigt fin. Men inte har jag hittat någon, inte. Så du har nog rätt i att den är ovanlig.
Jag får väl be Renate om ursäkt för att jag pladdrar på i hennes tråd. Jag har en förmåga att pladdra mycket och långt om allt möjligt. Det är så spännande med rosor. Haha det gör inget The,jag är inte så mycket här,mina rosor ska sover,en del gör det en del inte.Jag börjar lägger ett förråd av granris för kalla tider.Just nu är det väldigt mild.Till våren ska jag plantera ut alla mina sticklingar och några frösådda honungsrosor.Nu springer jag bara omkring i skogen i regnet,det är kul det med.(jag är lite barnsligt idag) [attachment=27092:2008_11_...__Large_.JPG] årets sista ros?plockade den i förrädet igår det är Reine Victoria som bor inne nu.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|