jonatan
tjena...

hur ligger det till egentligen med det här med vatten ?

osmos ska ju vara det överlägsna bästa vattnet till växter MEN är det det bästa för ALLA växter ?

och vad är det för för och nackdelar med regnvatten och torktumlarvatten ?

vad är era erfarenheter när det gäller olika vatten ?

//jonatan
Piccante
Osmos är inget vatten, det är namnet på den process då tex växter tar upp vatten genom cellväggarna.
osmos på wikipedia
jonatan
CITAT (Markus_H @ 01-11-2008, 21:14) *
Osmos är inget vatten, det är namnet på den process då tex växter tar upp vatten genom cellväggarna.
osmos på wikipedia

jag vet det men vi kallar ju det för "osmosvatten" så jag tänkte inte krångla till det mer än nödvändigt...

jag vet oxå att det egentliga namnet på den vattenreningen vi sysslar med som håller på med bla växter och saltvattensakvarium mm heter reverse osmosis...

jag har själv en osmos så jag gör "osmosvatten" själv men min fråga när det gällde osmos var om det är ALLA växter som det är bäst för eller om det finns några undantag...?

//jonatan
Piccante
CITAT (jonatan @ 01-11-2008, 21:52) *
jag vet det men vi kallar ju det för "osmosvatten" så jag tänkte inte krångla till det mer än nödvändigt...

jag vet oxå att det egentliga namnet på den vattenreningen vi sysslar med som håller på med bla växter och saltvattensakvarium mm heter reverse osmosis...

jag har själv en osmos så jag gör "osmosvatten" själv men min fråga när det gällde osmos var om det är ALLA växter som det är bäst för eller om det finns några undantag...?

//jonatan

Alla växter använder osmos. Det är skillnaden i potential i vattnet respektive i växtens celler som gör att vattnet rör sig in i växtcellen. Det är på det viset som växter tar upp vatten. Så ja, osmos är bäst för alla växter utan osmos får de ju inte i sig något?

Omvänd osmos beskrevs på wikipedia som att man med tryck pressar in vatten genom ett semipermeabelt membran för att tvinga in vattnet men stänga ute lösta joner jag tolkar det som en form av reningsteknik för att få rent vatten? Men att pressa in vatten med tryck kräver väl någon form av energi och jag tror inte man kan få en växt att ta upp vatten via omvänd osmos för då får man ju pumpa in vattnet i växten.
Piccante
Nu har jag googlat och läst på akvariesajter om "osmosvatten". Vad jag förstår så gör man osmosvatten för att få ett pH-neutralt vatten utan kalk och tungmetaller till akvarium. För växternas skull så är ju kalk inte något skadligt såvida de inte är någon kalkskyende art som vissa köttätare osv men de flesta behöver ju kalk i någon mängd då det ingår i bla cellväggarna. Så jag ser ingen mening med att alltid vattna alla sina växter med det för ju mer spårämnen de får ju bättre borde de ju må?
blomkronan
Hej Jonatan... vad menas med osmos-vatten???? fattar ingenting... aldrig hört talas om!
Försökte förstå vad wikipedia sa... är det ett sätt att rena vattnet på? - från kalk då? eller renar man från annat oxå?

Vatten från torktummlaren... kan man använda det vattnet till blommor?????????????? -intressant...!!

(Hälla vattnet i en hink låta det stå ett tag så kalket skunker till botten har jag lärt mig, och att använda regnvatten.)

Kan du berätta hur du gör för att få osmos-vatten? om det är bra för växter...

Tack//Mari
jonatan
CITAT (Markus_H @ 01-11-2008, 22:21) *
Nu har jag googlat och läst på akvariesajter om "osmosvatten". Vad jag förstår så gör man osmosvatten för att få ett pH-neutralt vatten utan kalk och tungmetaller till akvarium. För växternas skull så är ju kalk inte något skadligt såvida de inte är någon kalkskyende art som vissa köttätare osv men de flesta behöver ju kalk i någon mängd då det ingår i bla cellväggarna. Så jag ser ingen mening med att alltid vattna alla sina växter med det för ju mer spårämnen de får ju bättre borde de ju må?

det var just det som jag undrade...
enligt brutala blommor t.ex så står det så här under skötselråd

"OSMOSVATTEN
Här har man pressat vattnet genom ett membran och ALLT utom helt rent vatten har filtrerats bort. Rena champagnen för egentligen alla växter. "
här är länk till infon brutala blommor

så jag undrar hur man ska tolka "rena champagnen för egentligen alla växter... det är DET jag undrar över... för enligt det du skriver så behöver växterna det som osmosen rensar bort... så vad är rätt och vad är fel... ÄR det bäst för alla växter eller inte ?

//jonatan

CITAT (blomkronan @ 01-11-2008, 22:24) *
Hej Jonatan... vad menas med osmos-vatten???? fattar ingenting... aldrig hört talas om!
Försökte förstå vad wikipedia sa... är det ett sätt att rena vattnet på? - från kalk då? eller renar man från annat oxå?

Vatten från torktummlaren... kan man använda det vattnet till blommor?????????????? -intressant...!!

(Hälla vattnet i en hink låta det stå ett tag så kalket skunker till botten har jag lärt mig, och att använda regnvatten.)

Kan du berätta hur du gör för att få osmos-vatten? om det är bra för växter...

Tack//Mari

hej mari...

jasså har du missat den biten... ;-)
det verkar som det är många som har gjort det med tanke på att det inte är många som har svarat här...

osmos är precis som marcus säger vatten pressas igenom olika membran med ett visst tryck för att bli av med kalk, salt & tungmetaller och annan skit som finns i vårat vatten... när jag framställer osmosvatten så på ca 100 liter kranvatten så får jag ut ca 25 liter osmosvatten och det är verkligen rent efter det har passerat osmosen och som det står på brutala blommor så är det rena champagnen för växterna... om det nu gäller alla växter eller inte det är det jag undrar lite över med denna tråden...

eftersom du inte har hört talas om osmos så kan jag ju säga så här... det är en "pryl" som man hänger upp på väggen, den innehåller vissa membran i sig som vattnet ska passera (pressa sig igenom) och på så sätt bli rent... man kopplar alltså en smal slang från vattenkranen och det måste vara ett visst tryck på det när det går in i osmosen och sen är det en slang som går ut från osmosen och det vattnet är då klart för användning...
så här ser min osmos ut...
[attachment=26774:IMG_6684...0_x_600_.jpg]

vattnet från torktummlaren ska vara bra men det är inget som jag själv har testat så därför tog jag med det i denna tråden oxå för att få veta lite om folks erfarenheter ang det...

//jonatan
Alexander-VG-zon3
jag tror inte det är så bra för ''alla'' växter . enbart för kötttätare såfall ,, ''Rena champagnen för egentligen alla växter'' låter lite överskattat . finns många växter som vill ha mycket kalk i jorden och näringsämnen ( som kommer med vatten ) .
KURT
Tar man bort alla salter och mikronäringsämnen från vattnet, så måste man se till att växterna får dem på något annat sätt. Det är lite som att odla i sand eller i mineralull, och det är möjligtvis bra för att man kan kontrollera förhållandena, men det skapar också mycket mera jobb.
jonatan
CITAT (flaxss @ 02-11-2008, 11:47) *
jag tror inte det är så bra för ''alla'' växter . enbart för kötttätare såfall ,, ''Rena champagnen för egentligen alla växter'' låter lite överskattat . finns många växter som vill ha mycket kalk i jorden och näringsämnen ( som kommer med vatten ) .

det var det jag tänkte oxå... att vissa växter faktiskt behöver ämnen som försvinner i osmosen... men det hade varit intressant att få veta vilka växter som hade mått bra av HELT rent vatten... dom köttätande verkar ju vara en bit men det borde ju finnas fler än dom ?

//jonatan

CITAT (KURT @ 02-11-2008, 12:36) *
Tar man bort alla salter och mikronäringsämnen från vattnet, så måste man se till att växterna får dem på något annat sätt. Det är lite som att odla i sand eller i mineralull, och det är möjligtvis bra för att man kan kontrollera förhållandena, men det skapar också mycket mera jobb.

ja det låter ju som det bli väldigt sterilt med osmosvatten...

frågan är ju vad det då finns för fördelar och nackdelar med regnvatten och torktummlarvatten ?

och när det gäller duschning av växterna... vad för vatten är det ulitamata då ?

//jonatan
Dito Verde
Torktumlarvatten har jag funderat över. I min tvättstuga har jag en del krukor på "övervintring" på tvättbänken . Jag tömmer alltid tumlarens vattenbehållare i vattenhon och när växterna ser för torra ut så tömmer jag vattnet direkt i krukorna.

MEN... det känns inte riktigt bra. Jag tror att inga tvättmaskiner sköljer riktigt rent från tvättmedel. Jag tror att vattnet i torktmlaren innehåller en hel del tvättmedelsrester.

Nu har ju jag gått över till tvättnötter så denna vintern kommer det att kännas ok att hälla vattnet över krukorna.

/p
Chivvie
Jag personligen tror att växter mår bra av de salter och andra näringsämnen som finns i "vanligt" vatten.
Hur det är med vatten från tvättmaskinen vill jag låta vara osagt eftersom det numera är mängder av mer eller mindre syntetiska beståndsdelar i moderna tvättmedel.

Vill bara nämna att min mor brukade tömma diskvatten på perslijerabatten vid husknuten. (Detta var innan vi fick in rinnande vatten i sommarstugan) Jag har aldrig förr eller senare sett en praktfullare persiljeodling. De fick troligen i sig massor av bra näring från de upplösta matresterna. Men det var för många år sedan, innan de moderna tvätt- och diskmedlen konstruerades.
Azur
RO vatten av bra kvalitet är lika rent som destillerat vatten är lika rent som regnvatten.

Mest poäng att använda RO vatten är förstås med epifytiska orkideer (som kan få kalkutfällningar och nedsatt vattenuptagningsförmåga på rötterna) och kalk- eller salt-skyende växter. Eller om man har kranvatten av dålig kvalitet.

RO-filter kostar från cirka 1000:- kronor.

Torktumlarvatten skulle jag personligen inte använda, för det är inte bara kondens utan också sånt som runnit från kläderna. Om ni luktar på torktumlarvattnet kommer ni antagligen att känna att det luktar tvättmedel.
Kylslingorna i torktumlare (och luftkonditioneringsanläggningar) kan dessutom vara av koppar, och kopparjoner är inte bra för växter.
MariaS
CITAT (jonatan @ 02-11-2008, 11:37) *
"OSMOSVATTEN
Här har man pressat vattnet genom ett membran och ALLT utom helt rent vatten har filtrerats bort. Rena champagnen för egentligen alla växter. "
här är länk till infon brutala blommor

Det brutala blommor skriver på sin hemsida gäller deras växter och ENBART dessa växter!
Har man köttända växter, ska ett så neutralt vatten som möjligt användas för dessa. Befinner sig växterna i ett terrarium, utan tillförsel av naturlig näring (insekter), kan man tillsätta sådan i vattnet.
För i stort sett ALLA ANDRA växter gäller vatten med alla de salter och mineraler som kan hjälpa till. Vattnar man t.ex. en kaktus med destillerat vatten, har du ganska snart en DÖD kaktus!
Du behöver nog selektera den information du får, i relation till vad du behöver.
Brutala blommors osmosvatten=destillerat vatten= fritt från alla typer av spårämnen. Rent H2O! Till en orkidé behöver du altså ganska hög koncentration av näringsämnen vilket gör en ganska hög kostnad för bevattning, istället för ditt vanliga kranvatten. Så rätt vatten till rätt växt!
blomkronan
Osmosvatten.
Tack jonatan nu vet jag mera... men det är inget för mig!! blink.gif för mycke jobb...

Har ni tips på hur man får kalkfritt vatten förutom hälla upp i hink och låta det stå?
Kan man ta en hink snö i vinter in i värmen?

Men jag fick även veta via den här tråden att köttätande blommor inte vill ha kalk vatten???
Har i veckan skaffat mig en då min man klaga på att det har blivigt mera blommflugor... sedan jag satt mina frön, och skaffat flera växter crazy.gif (dom står i vardagsrummet) thanks.gif för upplysningen...
Alexander-VG-zon3
det går bra att ta in snö och värma .
Scout
Vissa växter (t.ex. vissa köttätande) tål inte kalk i vattnet. Om man som jag bor i Uppsala där vattnet är mycket kalkrikt så kommer inte dessa växter att trivas om man inte får bort kalken ur vattnet innan man vattnar.

Ett sätt att göra detta är att destilera vattnet. Man avdunstar vattnet som lämnar kvar joner (mineralämnen, näringsämnen, spårämnen och salter). Vattenångan kondenseras sedan i ett annat kärl, och blir således nästintill rent H2O.

Den här "osmos"-prylen verkar ge samma resultat. H2O tar sig igenom membranen men lämnar joner m.m. kvar.

Torktumlarvatten är resultatet av destillering. Torktummlaren förångar vattnet i de blöta textilierna och kondenserar vattenångan i ett uppsamlingskärl. Sådär spontant skulle jag dock gissa på att vissa tvättmedelsrester följer med ångan. Men det är bara min spontana spekulation. Om det sen är skadligt för växterna eller inte vet jag inte heller.

Regnvatten / smält snö är resultatet av en typ av global storskalig destillering, men i atmosfären återlöses små mängder av olika typer av joner i vattendropparna. Det är alltså inte så rent som destillerat vatten. Dock är regnvatten nästintill fritt från kalk.

Att låta vattnet stå för att kalken ska sedimentera på bottnen är enbart gamla skrönor. Kalken finns i form av joner, inte i partikelform. Joner sedimenterar inte.

Att koka vattnet och sen låta det stå är också en skröna och direkt kontraproduktivet. Eftersom du avdunstar vatten men inte blir av med jonerna. Resultatet är att det kvarvarande vattnet är mindre mängd vatten men med samma mängd joner.

Det man vill ha bort med ovannämnda metoder är framförallt kalk. Alla växter behöver dock näringsämnen och spårämnen i lämplig mängd. Om dessa har tagits bort från vattnet tillsammans med kalken i någon form av reningsprocess så behövs en tillsats av lagom mycket av lämpliga ämnen t.ex. med blomstra/substral/blå korn eller dylikt. de flesta växter tål och behöver kalk i rimliga nivåer och då är ovannämnda metoder fullständigt onödiga. Men för växter som inte tål kalk är det i många fall nödvändigt om kranvattnet innehåller kalk. Många städer har utmärkt mjukt kranvatten med låga kalknivåer.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Scout @ 02-11-2008, 19:31) *

tack för infon !!!
jonatan
håller med flaxss... bra info scout... tack så mycket...

så slutsatsen är alltså den att osmos/destilerat vatten är det bästa för köttätande växter och regnvatten är det bästa för övriga och bra mycket bättre än kranvatten ?

mari: nej det är inte alls mycket jobb med osmos... när den väl är installerad så är det bara att skruva på vattenkranen när du ska starta den och stänga av kranen när du fått den mängd du vill ha...

azur: jag köpte min osmos från tyskland och betalade bara några hundralappar inkl frakt...

marias: håller med dig, det är ju just därför jag startade denna tråden för att få mer info om både det ena och det andra...
så det är kul att den kom igång tillslut... har fått lära mig massa redan så tack alla för all bra info och erfarenheter...

//jonatan
Kee
Tack Scout för ditt tydliga svar. Jag har återupprepade gånger försökt klargöra samma ämne på detta forum. Men jag tänkte lägga till lite saker.

Att kalla ett vatten för "osmosvatten" gör mig nästan upprörd. Men industrin hittar på så mycket konstiga namn, biland för att kunna få ensamrätt på namnet. Osmos är ett fysikaliskt fenomen som förvisso involverar vatten, men det finns mig veterligt inget som heter osmosvatten. Den filtreringsmetod som beskrivs här är egentligen omvänd osmos. Och inte bara växter utnyttjar fenoment osmos utan även vi djur, ja det finns överallt där man har ett semipermeabelt membran, tex en cellvägg. Vatten kommer att passera åt det håll där man har högst koncentration av joner för att på så vis "jämna ut" saltkoncentrationsskillnaden mellan de två sidorna. Att filtrera enligt samma princip är att leda vattnet i motsatt riktning. Skulle du dricka havsvatten skulle du osmosfenomenet torka ut dig, då saltkoncentrationen är högre utanför cellen och denna kommer att tömmas på vatten tills koncentrationen är lika, innan detta har skett är du troligtvis död. Det går således inte att tala om att den endera riktningen skulle vara rättvänd eller omvänd i detta sammanhanget.

Nederbördsvatten innehåller en hel del "annat" än bara vatten, dock är kalkhalterna i princip obefintliga och det är det man vill åt. Vissa essentiella ämnen är bara bra att de finns i vattnet. Och krukjordens funktion är att delvis buffra dessa ämnen så att växten kan tillgodogöra sig dem i lagom takt. Jorden har även en viss förmåga att binda upp tungmetaller så att växten endast får i sig dessa i begränsad omfattning. Av samma anledning är det ju logiskt att en orkidé som ju bara har bark/mossa som substrat borde ha så rent vatten som möjligt, detta gäller även köttätande växter som ska få i sig det mesta av de essentiella näringsämnen genom dess offer.

Även järn, zink och koppar, som borde lakas ur i vattenledningarna är essentiella och inte bara av ondo, även om vattnet innehåller mer än en vanlig växt behöver. Och ämnena kommer även föreligga i, för växten, toxiska och/eller icke tillgängliga former. Nederbördsvatten innehåller bland annat relativt mycket kväve som ju är ett bekant gödningsmedel. Men på grund av den komplexa kemin som försiggår i atmosfäriska vattendroppar är det svårt att säga exakt vad vattnet innehåller när det faller ner, det beror mycket på geografi och tidpunkt.

Smältvatten från snö är tämligen rent när det gäller nyfallen snö, dock absorberar snön snart massor av olika föroreningar att det torde vara mindre lämpligt som bevattningsvatten.

Jag skulle, liksom Scout, säga att kondensvattnet från tumlaren kommer ha en del tvättmedel med sig i vattnet. Huruvida det är olämpligt vill jag låta var osagt, men de tensider som används är ofta rika på fosfor, som ju är ett gödningsämne.

Avjonat vatten är dock alldeles utmärkt vatten att duscha växterna med. Du kan spraya friskt och blöta ner fönster och annat runt om utan att du får de fula avlagringarna du får med kranvatten när vattnet torkar.

Om man kompenserar för näringsbristen i avjonat vatten kan man vattna hur mycket som helst med bara sådant är min mening. Problemet skulle då isf ligga i att gödningsmedlen ofta är konstruerade för kranvatten vilket gör att det förutsätter ett visst bidrag från bevattningsvattnet.

Nu vet jag inte hur mycket jag egentligen tillförde, men ämnet är intressant och ligger mig varmt om hjärtat. Jag är ödmjuk inför eventuella faktafel och diskuterar gärna vidare.
Piccante
CITAT (Kee @ 02-11-2008, 21:15) *
Tack Scout för ditt tydliga svar. Jag har återupprepade gånger försökt klargöra samma ämne på detta forum. Men jag tänkte lägga till lite saker.

Att kalla ett vatten för "osmosvatten" gör mig nästan upprörd. Men industrin hittar på så mycket konstiga namn, biland för att kunna få ensamrätt på namnet. Osmos är ett fysikaliskt fenomen som förvisso involverar vatten, men det finns mig veterligt inget som heter osmosvatten. Den filtreringsmetod som beskrivs här är egentligen omvänd osmos. Och inte bara växter utnyttjar fenoment osmos utan även vi djur, ja det finns överallt där man har ett semipermeabelt membran, tex en cellvägg. Vatten kommer att passera åt det håll där man har högst koncentration av joner för att på så vis "jämna ut" saltkoncentrationsskillnaden mellan de två sidorna. Att filtrera enligt samma princip är att leda vattnet i motsatt riktning. Skulle du dricka havsvatten skulle du osmosfenomenet torka ut dig, då saltkoncentrationen är högre utanför cellen och denna kommer att tömmas på vatten tills koncentrationen är lika, innan detta har skett är du troligtvis död. Det går således inte att tala om att den endera riktningen skulle vara rättvänd eller omvänd i detta sammanhanget.

Nederbördsvatten innehåller en hel del "annat" än bara vatten, dock är kalkhalterna i princip obefintliga och det är det man vill åt. Vissa essentiella ämnen är bara bra att de finns i vattnet. Och krukjordens funktion är att delvis buffra dessa ämnen så att växten kan tillgodogöra sig dem i lagom takt. Jorden har även en viss förmåga att binda upp tungmetaller så att växten endast får i sig dessa i begränsad omfattning. Av samma anledning är det ju logiskt att en orkidé som ju bara har bark/mossa som substrat borde ha så rent vatten som möjligt, detta gäller även köttätande växter som ska få i sig det mesta av de essentiella näringsämnen genom dess offer.

Även järn, zink och koppar, som borde lakas ur i vattenledningarna är essentiella och inte bara av ondo, även om vattnet innehåller mer än en vanlig växt behöver. Och ämnena kommer även föreligga i, för växten, toxiska och/eller icke tillgängliga former. Nederbördsvatten innehåller bland annat relativt mycket kväve som ju är ett bekant gödningsmedel. Men på grund av den komplexa kemin som försiggår i atmosfäriska vattendroppar är det svårt att säga exakt vad vattnet innehåller när det faller ner, det beror mycket på geografi och tidpunkt.

Smältvatten från snö är tämligen rent när det gäller nyfallen snö, dock absorberar snön snart massor av olika föroreningar att det torde vara mindre lämpligt som bevattningsvatten.

Jag skulle, liksom Scout, säga att kondensvattnet från tumlaren kommer ha en del tvättmedel med sig i vattnet. Huruvida det är olämpligt vill jag låta var osagt, men de tensider som används är ofta rika på fosfor, som ju är ett gödningsämne.

Avjonat vatten är dock alldeles utmärkt vatten att duscha växterna med. Du kan spraya friskt och blöta ner fönster och annat runt om utan att du får de fula avlagringarna du får med kranvatten när vattnet torkar.

Om man kompenserar för näringsbristen i avjonat vatten kan man vattna hur mycket som helst med bara sådant är min mening. Problemet skulle då isf ligga i att gödningsmedlen ofta är konstruerade för kranvatten vilket gör att det förutsätter ett visst bidrag från bevattningsvattnet.

Nu vet jag inte hur mycket jag egentligen tillförde, men ämnet är intressant och ligger mig varmt om hjärtat. Jag är ödmjuk inför eventuella faktafel och diskuterar gärna vidare.

Frågan är (detta har jag klurat på en stund) om man vattnar en växt som egentligen inte vill ha kalkfritt vatten med osmotiskt renat vatten. Då borde väl växtens rötter förlora lösta näringsämnen? Lite farligt råd att skriva på en sajt att alla växter mår bäst av "osmosvatten".
jonatan
CITAT (Kee @ 02-11-2008, 21:15) *

OJJ !!! och tack... där fick jag lärt mig mycket...

det där med att dricka saltvatten kände jag till men jag har oxå läst att om man dricker "avjonat vatten" (lät det bättre)... ;-) så är ju det inte bra det heller för vi får inte i oss vissa salter mm som vi behöver... ändå så finns det såna installerade på vissa ställen som just dricksvatten... då måste man ju få i sig dom där ämnena på andra sätt men det får man kanske genom det man äter ?

sen en intressat sak som du skrev... att duscha växterna med avjonat vatten gör att det inte bli massa fula fläckar på t.ex fönsterkarm mm... men tar inte växterna även upp vissa ämnen ur bladen ? eller är duschningen enbart för att höja luftfuktigheten ?
är det INTE så så borde ju även regnvatten vara det bästa att duscha med ?

och efter att ha läst igenom det du skrev så får jag den uppfattningen igen att regnvatten är det bästa för växterna om man nu inte bor där det är jättemycket föroreningar i luften... är det så du menar ?

rätta mig gärna... jag startade ju tråden för att jag ville lära mig mer...

//jonatan

Piccante
CITAT (jonatan @ 02-11-2008, 22:49) *
OJJ !!! och tack... där fick jag lärt mig mycket...

det där med att dricka saltvatten kände jag till men jag har oxå läst att om man dricker "avjonat vatten" (lät det bättre)... ;-) så är ju det inte bra det heller för vi får inte i oss vissa salter mm som vi behöver... ändå så finns det såna installerade på vissa ställen som just dricksvatten... då måste man ju få i sig dom där ämnena på andra sätt men det får man kanske genom det man äter ?

sen en intressat sak som du skrev... att duscha växterna med avjonat vatten gör att det inte bli massa fula fläckar på t.ex fönsterkarm mm... men tar inte växterna även upp vissa ämnen ur bladen ? eller är duschningen enbart för att höja luftfuktigheten ?
är det INTE så så borde ju även regnvatten vara det bästa att duscha med ?

och efter att ha läst igenom det du skrev så får jag den uppfattningen igen att regnvatten är det bästa för växterna om man nu inte bor där det är jättemycket föroreningar i luften... är det så du menar ?

rätta mig gärna... jag startade ju tråden för att jag ville lära mig mer...

//jonatan

Växter tar bara upp gaser genom bladen så det är okej att duscha med vilket vatten som helst egentligen men om man vill slippa avlagringar och fläckar så kan man duscha med avjonat. Mineralnäringsämnen tar växter upp genom rötterna enbart.
blomkronan
OJ, vilken intressant tråd detta blev...
Men... nu var jag inte mé på den lektionen! i skolan som tog upp detta, och nu får man ångra det!

CITAT
Ett sätt att göra detta är att destilera vattnet. Man avdunstar vattnet som lämnar kvar joner (mineralämnen, näringsämnen, spårämnen och salter). Vattenångan kondenseras sedan i ett annat kärl, och blir således nästintill rent H2O.

Den här "osmos"-prylen verkar ge samma resultat. H2O tar sig igenom membranen men lämnar joner m.m. kvar.

Hur gör jag? för att få destilerat vattnet? om jag inte ska göra "osmos"-prylen...???????
Koka vattnet och "fånga" ångan... men hur?????????????????

Jag måste få veta confused.gif någon som kan med "enkla"ord förklara hur man gör??? //Mari

confused.gif
Scout
CITAT (jonatan @ 02-11-2008, 22:49) *

Drick aldrig destilerat vatten! Om du dricker saltvatten kommer salthalten att vara större utanför cellerna. Osmosen gör då precis som Kee säger att vatten sugs ut ur cellerna. Om du dricker destilerat vatten så är det så lite joner i vattnet att koncentrationen av dessa är mycket högre i cellen. Osmosen kommer då att verka åt andra hållet. Vatten sugs därför in i cellen som sväller upp. Detta är alltså klart ohälsosamt.

Om man är i ett vetenskapligt kemilaboratorie så finns det olika renhetsklasser på vatten. Det är skillnad på destilerat vatten, avjonat vatten, avsaltat vatten och kranvatten. Vet inte var "osmosvattnet" passar in. Det finns gott om begrepp att blanda ihop.

Jag ställer mig dock frågan om inte även växter precis som vi däggdjur borde få problem med för rent vatten? Men tillräckligt mycket joner kanske löses ut i vattnet från jorden innan växten drabbas?
Piccante
CITAT (blomkronan @ 02-11-2008, 23:17) *
OJ, vilken intressant tråd detta blev...
Men... nu var jag inte mé på den lektionen! i skolan som tog upp detta, och nu får man ångra det!
Hur gör jag? för att få destilerat vattnet? om jag inte ska göra "osmos"-prylen...???????
Koka vattnet och "fånga" ångan... men hur?????????????????

Jag måste få veta confused.gif någon som kan med "enkla"ord förklara hur man gör??? //Mari

confused.gif

Om du ska destillera vatten så måste du först förånga vatten genom kokning, sedan ska ångan ledas av och kylas så att ångan kondenseras till vatten och slutligen samlas det destillerade vattnet upp i ett rent kärl.

googlar man på destilleringsmaskin eller destillator så kommer man till div hembryggsföreningar och diskussioner på flashback. Destillatorer är populära i hembränningskretsar eftersom man även kan destillera sprit i dem Jag vet inte om eller var man kan köpa en destillator för hemmabruk utan att verka misstänksam? Företag som säljer skolmaterial brukar iofs ha mycket laborationsutrustning att erbjuda.
Scout
Om du har ett mjukt kranvatten, där kalkhalten är liten, som det är i stora delar av landet, finns det ingen anledning att hålla på och samla regnvatten eller rena vatten. Då är kranvattnet ypperligt till i princip alla växter. Om vattnet har hög kalkhalt som t.ex. i Uppsala så kan det vara läge att rena bort kalken om du har växter som inte klarar av kalk. Men för växter som tål kalk så är även detta vatten helt OK. Det finns alltså ingen anledning att hålla på och pyssla med vattenrening eller regnvatten om du inte både har kalkhaltigt kranvatten och växter som inte tål kalk. Kranvatten är oftast rätt bra till det mesta!

CITAT (Markus_H @ 02-11-2008, 23:33) *
Om du ska destillera vatten så måste du först förånga vatten genom kokning, sedan ska ångan ledas av och kylas så att ångan kondenseras till vatten och slutligen samlas det destillerade vattnet upp i ett rent kärl.

googlar man på destilleringsmaskin eller destillator så kommer man till div hembryggsföreningar och diskussioner på flashback. Destillatorer är populära i hembränningskretsar eftersom man även kan destillera sprit i dem Jag vet inte om eller var man kan köpa en destillator för hemmabruk utan att verka misstänksam? Företag som säljer skolmaterial brukar iofs ha mycket laborationsutrustning att erbjuda.

En destillationsapparat tror jag är rätt olaglig att ens inneha. Det är ju det där med möjlig spritproduktion, polisen är rätt kinkig med sånt. Och sen har vi ju frågan om det är prisvärt. Koka vatten drar stora mängder energi. Det lät som att den där "osmosvatten"-prylen är prisvärd och energieffektiv.

clivia
Scout, du skriver....

Att låta vattnet stå för att kalken ska sedimentera på bottnen är enbart gamla skrönor. Kalken finns i form av joner, inte i partikelform. Joner sedimenterar inte.

Att koka vattnet och sen låta det stå är också en skröna och direkt kontraproduktivet. Eftersom du avdunstar vatten men inte blir av med jonerna. Resultatet är att det kvarvarande vattnet är mindre mängd vatten men med samma mängd joner.

Jag har en fråga...Vad är den vita lagringen som vi ser i vattenkannan om vi kokar kranvatten i ett område med mycket hårt vatten?

Jag tror inte att det är enbart gamla skrönor...Du har rätt, joner sedimenterar inte däremot salter gör det...Vad som spelar roll är mängden av CO2 och temperatur...Kalciumhydrogenkarbonat är lösligt i vatten och den kommer med tiden eller med värme att reagera till calciumkarbonat som är olösligt i vatten CaCO3 ( jag bodde i ett sådant område med hårt vatten och kan säga att det gick ganska mycket ättika åt att ta bort salter från vattenkannan,...)

Rätta mig om jag har fel...

MVH/clivia
blomkronan
OK, då förstår jag, en hembränningsmaskin skulle klara av att göra det vatten jag behöver till min köttätade växt, nu har jag ingen... men jag har en torktummlare.
Jag får blötta upp ett par handdukar som är rena från tvättmedel och köra i torktummlaren, då får jag destilerat vattnet så det räcker till min köttätare. Kanske orgideerna kan får en skvätt oxå.

Jonatan, hur gjorde du din anläggning för att göra "osmos vatten"
Jag såg din bild, men berätta mera...
Azur
CITAT (Markus_H @ 02-11-2008, 23:11) *
Växter tar bara upp gaser genom bladen --- Mineralnäringsämnen tar växter upp genom rötterna enbart.

Nej. Växter kan ta upp näring genom bladen. Det finns tillochmed särskilda bladgödningsmedel.

CITAT (blomkronan)
Hur gör jag? för att få destilerat vattnet?
Du använder en destilleringsapparat. Grejen är bara att det är väldigt energikrävande, och olönsamt, jämfört med att köpa ett RO-filter, och slutreslutatet blir inte nödvändigtvis bättre.

CITAT (Scout)
Drick aldrig destilerat vatten!
Det är en myt. Man kan dricka destillerat vatten utan problem, du får i dig tillräckligt med salt via maten. Om du tvivlar se det så här: destillerat/RO vatten är kemiskt detsamma som regnvatten.

CITAT (clivia)
Vad är den vita lagringen som vi ser i vattenkannan om vi kokar kranvatten i ett område med mycket hårt vatten?
Det är pannsten, dvs kalcium-magnesium-karbonat. Precis som du säger är det kalksten som fälls ut när hårt vatten kokas pga att kalciumkarbonat har sämre löslighet i varmare vatten än i kallt. Det rör sig dock om ganska lite kalk man blir av med på det viset; scout har helt rätt i att kokning inte är ett effektivt sätt att bli av med kalk i vattnet. I alla fall inte jämfört med RO-filter eller destillering.
Scout har också rätt i att joner inte sedimenterar, och salter föreligger i vatten som joner, dvs salter sedimenterar inte. Om nånting sedimenterar när vattnet får stå rör det sig om partiklar (rost, jord, kalk, alger...) ur rör eller källa.
Kee
Poängen med att duscha en växt har väl aldrigt sagts vara att den ska få näring den vägen? Näe det är för att höja luftfuktigheten man duschar växten och då är det bara bra om det är avjoniserat vatten så att man slipper avlagringarna som annars blir. Oavsett om växten KAN ta upp ämnen direkt ur bladen eller inte (varierar ju givetvis från art till art).

Jag tror inte heller att det är farligt att dricka avjonat/destillerat vatten, vid osmosexperiment kommer man fram till att den osmotiska effekten är ungefär densamma för kranvatten som för avjonat vatten. Ofta är orsaken till att det står att man inte ska dricka destillerat vatten, att det oftast används till tekniska applikationer, därför inget bäst före och ett vatten som stått stilla i en dunk i ett eller flera år kan vara en potentiell bakteriehärd och därför farlig!

Avlagringen på kanten av en vattenbehållare clivia skriver om förhåller sig såsom azur skriver och hela tiden när man pratar om dessa "omvandlingar" så är det jämvikter man talar om, för att driva på en reaktion (omvandling) så måste man förskjuta jämviktsförhållandet. I ett kärl där man inget gör, händer ingenting med jämvikten och eftersom reaktionen har en jämvikt som är långt förskjuten åt den lösta jonen, kommer det mesta vara i löst form. Om man däremot på endera sättet kunde förskjuta jämvikten så att mer och mer "fällning" bildas skulle sedimenteringsvarianten funka. Lite om detta skrev jag för inte så länge sen om i karlbergaretråden.

Om man nu har problem med kalkhalten kanske en sådan anläggning som det talas om här kunde vara något att införskaffa, men de flesta av oss torde klara oss utan problem. Ett annat alternativ är att kolla upp möjligheten att skaffa en avjoniserare, en sådan bygger på jonbytarkolonn och man blir av med höga halter av joner. Vet inte om sådan typ av utrustning finns tillgänglig för privatpersoner dock.

Vad jag vet så var det åtminstone förr, inte olagligt att inneha en destillationsapparat, men det var olagligt att använda en (åtminstone för spritrening). Hur denna lag uppkom vet jag inte men skolornas utvisningssyfte och det faktum att det går att använda till fler än en sak kanske är orsaken. Sjukt energikrävande process att destillera vatten dock!

Som en avslutande plädering för denna gång vill jag säga att man underskattar vårt svenska kranvatten. Visserligen varierar kvalitén en del genom landet, men när man får en djupare insikt i ämnet kommer man fram till att kvalitén hos ett vanligt svenskt kranvatten vida överstiger den vi betalar dyrt för buteljerad i affären! Så har du vanligt kranvatten i en evian-flaska har du på så vis "förädlat" innehållet.
clivia
CITAT (Kee @ 03-11-2008, 08:07) *
Poängen med att duscha en växt har väl aldrigt sagts vara att den ska få näring den vägen? Näe det är för att höja luftfuktigheten man duschar växten och då är det bara bra om det är avjoniserat vatten så att man slipper avlagringarna som annars blir. Oavsett om växten KAN ta upp ämnen direkt ur bladen eller inte (varierar ju givetvis från art till art).

Jag tror inte heller att det är farligt att dricka avjonat/destillerat vatten, vid osmosexperiment kommer man fram till att den osmotiska effekten är ungefär densamma för kranvatten som för avjonat vatten. Ofta är orsaken till att det står att man inte ska dricka destillerat vatten, att det oftast används till tekniska applikationer, därför inget bäst före och ett vatten som stått stilla i en dunk i ett eller flera år kan vara en potentiell bakteriehärd och därför farlig!

Avlagringen på kanten av en vattenbehållare clivia skriver om förhåller sig såsom azur skriver och hela tiden när man pratar om dessa "omvandlingar" så är det jämvikter man talar om, för att driva på en reaktion (omvandling) så måste man förskjuta jämviktsförhållandet. I ett kärl där man inget gör, händer ingenting med jämvikten och eftersom reaktionen har en jämvikt som är långt förskjuten åt den lösta jonen, kommer det mesta vara i löst form. Om man däremot på endera sättet kunde förskjuta jämvikten så att mer och mer "fällning" bildas skulle sedimenteringsvarianten funka. Lite om detta skrev jag för inte så länge sen om i karlbergaretråden.

Om man nu har problem med kalkhalten kanske en sådan anläggning som det talas om här kunde vara något att införskaffa, men de flesta av oss torde klara oss utan problem. Ett annat alternativ är att kolla upp möjligheten att skaffa en avjoniserare, en sådan bygger på jonbytarkolonn och man blir av med höga halter av joner. Vet inte om sådan typ av utrustning finns tillgänglig för privatpersoner dock.

Vad jag vet så var det åtminstone förr, inte olagligt att inneha en destillationsapparat, men det var olagligt att använda en (åtminstone för spritrening). Hur denna lag uppkom vet jag inte men skolornas utvisningssyfte och det faktum att det går att använda till fler än en sak kanske är orsaken. Sjukt energikrävande process att destillera vatten dock!

Som en avslutande plädering för denna gång vill jag säga att man underskattar vårt svenska kranvatten. Visserligen varierar kvalitén en del genom landet, men när man får en djupare insikt i ämnet kommer man fram till att kvalitén hos ett vanligt svenskt kranvatten vida överstiger den vi betalar dyrt för buteljerad i affären! Så har du vanligt kranvatten i en evian-flaska har du på så vis "förädlat" innehållet.

Ja, Kee, det är absolut inte farligt att dricka destilerat vatten, smakar ingenting, och att hävda att en kaktus skulle dö av destilerat vatten är lite att ta i...möjligtvis om vi övervattnar den...

Efter att ha läst:

[i]Det mesta kommunala dricksvattnet inklusive grundvattnet i Sverige är mjukt, vilket beror på att största delen av Sverige har en sammansättning av urberg och morän vilket gör såväl ytvattnet som grundvattnet mjukare. På många platser och särskilt i landets kalkrika områden är dricksvattnet i de kommunala ledningarna hårt. Exempel på regioner med naturligt hårt grundvatten är Uppsalaslätten, Öland, Gotland och större delen av Skåne. Det dricksvatten som rinner i Skånes största tätorter Malmö, Lund och Helsingborg är däremot mjukt, vilket beror på att vattendistributionen till stor del sköts med att vatten tas från Bolmentunneln (3-4º dH) eller avhärdas som vid Vombsjön (6-7º dH). Även Uppsala gick under 2007 över från hårt till medelmjukt vatten (från 13-14º dH till ca 7º dH) med hjälp av avhärdare som tar bort kalken. Trenden går mot mjukare vatten i ledningarna p.g.a. miljökrav, då hårt vatten bland annat leder till att koppar fälls ut i varmvattenledningarna och att kalken orsakar större slitage på maskiner då de kalkas igen. Stockholms dricksvatten är mjukt, 4-6º dH, och ungefär samma hårdhet finns i Göteborgs dricksvatten.[/i]

vet jag inte var poängen med att bearbeta kran-/driksvattnet för privat bruk i Sverige ligger. Merparten av växter klarar sig utmärkt med svenskt kranvatten.

Vad gäller näringen, växter kan ta vissa mängder av näringsämnena genom blad.

MVH/clivia
MariaS
CITAT (blomkronan @ 02-11-2008, 23:50) *
OK, då förstår jag, en hembränningsmaskin skulle klara av att göra det vatten jag behöver till min köttätade växt, nu har jag ingen... men jag har en torktummlare.
Jag får blötta upp ett par handdukar som är rena från tvättmedel och köra i torktummlaren, då får jag destilerat vattnet så det räcker till min köttätare. Kanske orgideerna kan får en skvätt oxå.

Man kan enkelt göra en destilleringsapparat för spisen.
Man tar en emaljerad hink eller stor hög gryta.
I botten ställer man en trefot eller liknande. Fyll nu kärlet med vatten upp till kanten på "trefoten".
På trefoten ställer du ett mindre kärl, som kan samla upp den destillerade vätskan.
Som lock, tar du ett emaljerat handfat, (eller annat som är runt i botten) fyllt med iskallt vatten.
Vitsen är att ångan ska kunna följa rundningen på botten och när den svalnat återgå till rinnande i mitten coh därmed droppa ner i kärlet i mitten.

Sen har vissa välförsedda strykjärnsaffärer små filtergrejer, som gör att man kan avkalka vatten till sina strykjärn. Dessa "filter" fungerar också lika bra. Liksom smält snö och regnvatten.
Azur
CITAT (MariaS @ 03-11-2008, 12:42) *
Man kan enkelt göra en destilleringsapparat för spisen.

Ja, men det är alltså vansinnigt energi-intensivt och ineffektivt. Nu när strömmen kostar över en krona kilowatten är det definitivt rationellare att köpa batterivatten på macken istället. Eller, om man behöver större mängder eller under längre tid, köpa ett RO-filter.

Det finns soldrivna vattendestillatorer, men de är så pass dyra i inköp att det blir betydligt billigare att skaffa RO-filter, även om man räknar in förbrukning & underhåll på filtret (vattenåtgång, nytt membran etc).

Eller varför inte samla in och använda regnvatten? Är man misstänksam mot kvaliteten kan man t.ex. filtrera genom aktivt kol.

EDIT; men herregud hur många stavfel lyckades jag knö in i den korta texten???
jonatan
CITAT (blomkronan @ 02-11-2008, 23:50) *

hej mari...

det du såg på bilden är själva osmosen... när du köper en sån så får du med en koppling som du sätter fast på din kran där du vill ha den, själv har jag min i tvättstugan där den är minst i vägen...

[attachment=26835:DSCF8788..._x_1024_.jpg]

från den går det en slang till själva osmosen.

så när du ska framställa vatten så sätter du bara på vattenkranen, vrider på den lilla kranen som du ser på munstycket och eftersom det är en sån smal slang så får du automatisk ett tryck som behövs för att osmosen ska "jobba" rätt... i andra ändan av osmosen har du en annan slang som du bara hänger i en dunk eller vattenkanna eller vad du vill...

en osmos får aldrig torka ut för då förstörs membranen så det bästa är att göra lite och ofta...

har du ändå gjort "för mycket" så räcker det att du startar osmosen en liten stund så vattnet får rinna igenom så den inte torkar...

jag köpte min på ebay för ett par år sen och den kostade inte mycket, 300:- har jag för mig att jag fick betala inkl frakt...
om du söker på ebay.com så ska du använda "reverse osmosis" som sökord men jag rekomenderar att du söker på ebay.de för det blir betydligt billigare ifrån tyskland... och då ska du använda sökordet "Umkehr-Osmose"
gjorde en snabbsökning och hittade denna som just nu ligger på 433:- ink frakt men det går att hitta billigare...
** RO-500 TMT ** UMKEHROSMOSE OSMOSE OSMOSEANLAGE U05

och som azur skrev så är det helt klart ett ekonomisk försvarbart sätt att rena vattnet på eftersom det drar lite energi...

kee & azur: tack all info.
det där med att duscha växterna med avjonat vatten ska jag helt klart börja med... då slipper jag ju en hel del klagomål från sambon ang kalkfläckarna på fönterkarmen och glaset... wink.gif

//jonatan
Sofiia
CITAT (Scout @ 03-11-2008, 00:22) *
Om man är i ett vetenskapligt kemilaboratorie så finns det olika renhetsklasser på vatten. Det är skillnad på destilerat vatten, avjonat vatten, avsaltat vatten och kranvatten. Vet inte var "osmosvattnet" passar in. Det finns gott om begrepp att blanda ihop.

RO vatten använder vi då vi ska ha helt rent vatten till t.ex. olika lösningar då vi inte vill ha med störande joner, destillerat vatten sköljer vi disken med och kranvatten vattnar vi faktsikt växterna med. Visserligen inget kemisk labb utan biologiskt. Men RO vatten är nog det renaste man använder även i de kemilabbar jag jobbat i.

Skulle jag ha möjlighet att välja vad jag vattnar mina växter med skulle jag nog använda regnvatten. Men men kranvattnet lär ju vara renare än vatten på flaska så smile.gif
Kee
Jag har aldrig hört termen "RO", men den verkar vanligt förekommande. Det jag kommit i kontakt med förutom nämnda typer är "milliQ-vatten" som jag förstått det baserar sig på ett antal avjoniseringscykler. Detta används tex vid analys av spårmängder av metaller i naturliga vatten samt sedimentprover. Att diska i destillerat vatten verkar slösaktigt, alla lab jag varit påhar använt vanligt avjonat vatten för disk, men det kanske varierar beroende på laboratorietyp.
HelenJ
Väldigt informativ tråd, tack alla som skriver bra inlägg!
Men det framgår ingenstans vad ett RO-filter är för något även om flera av er pratar om att man bör skaffa det. Vad står benämningen för?

Edit: hittade just att någon skrivit reverse osmosis - men jag vet fortfarande inte vad filtret är....
Azur
CITAT (Kee @ 04-11-2008, 18:17) *
Jag har aldrig hört termen "RO", men den verkar vanligt förekommande. Det jag kommit i kontakt med förutom nämnda typer är "milliQ-vatten"

MilliQ är en tillverkare som tillverkar avjoniseringsanläggningar för labb. Deras anläggningar har ofta flera olika steg, med ultrafiltrering, RO filter, och avjoniseringsfilter, och producerar ultrarent vatten som används på labb och inom sjukvård.

RO betyder som sagt revers (eller omvänd) osmos. Normalt sett "vill" vätska ha samma salthalt i hela vätskevolymen, men genom att lägga på ett högt tryck på ena sidan av ett halvgenomsläppligt plastmembran kan man tvinga vatten att gå igenom, medan alla lösta salter blir kvar på andra sidan membranet. Resultatet är alltså ett filtrerat vatten som innehåller mycket mindre lösta ämnen.
blomkronan
tummenupp.gif Jonatan
Tack för informationen, intressant. Jag får se om jag kommer att behöva en... jag samlar nog regnvatten ett tag till. Men min "växtsamling" kommer bli större. Jag vill samla på mig många ovanliga sorter crazy.gif Än så länge har jag bara en köttätare som behöver "special vatten" Men om det skulle visa sig att växterna mår bättre av osmos vatten kommer jag skaffa mig en...

Vattnar du dina fröer med osmos? är det därför din mango började gro så snabbt sick.gif ... giggle.gif
Sofiia
CITAT (Kee @ 04-11-2008, 19:17) *
Jag har aldrig hört termen "RO", men den verkar vanligt förekommande. Det jag kommit i kontakt med förutom nämnda typer är "milliQ-vatten" som jag förstått det baserar sig på ett antal avjoniseringscykler. Detta används tex vid analys av spårmängder av metaller i naturliga vatten samt sedimentprover. Att diska i destillerat vatten verkar slösaktigt, alla lab jag varit påhar använt vanligt avjonat vatten för disk, men det kanske varierar beroende på laboratorietyp.

Nej inte diska utan bara skölja då vi diskat. Antagligen för att det inte skall bli kvar störande joner. Jo alla labb har nog olika regler och vanor även då det gäller användning av vatten.
jonatan
CITAT (blomkronan @ 04-11-2008, 19:20) *
tummenupp.gif Jonatan
Tack för informationen, intressant. Jag får se om jag kommer att behöva en... jag samlar nog regnvatten ett tag till. Men min "växtsamling" kommer bli större. Jag vill samla på mig många ovanliga sorter crazy.gif Än så länge har jag bara en köttätare som behöver "special vatten" Men om det skulle visa sig att växterna mår bättre av osmos vatten kommer jag skaffa mig en...

Vattnar du dina fröer med osmos? är det därför din mango började gro så snabbt sick.gif ... giggle.gif

japp, men då vet du iaf vart du kan få tag på billiga filter när du väl bestämt dig...

hahaha... nää, jag vattnar inte mina fröer med det vattnet... efter att ha läst all info i denna tråden så hade det nog inte blivit nått alls om jag vattnat med avjonat vatten... dom får allt kranvatten...

jag har ju lärt mig massa i denna tråden och det är bara dom köttätande som får avjonat vatten + att jag har gjort ordning en dunk med avjonat vatten som jag ska ha till duschning av växterna (vilket jag gör ganska så mycket)

//jonatan
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon