Full version: id - hjälp
Alexander-VG-zon3
Hej hej

skulle vilja ha hjälp av någon som är bra på Streptocarpus namn , både svenskt och latin .

har en planta som jag har glömt namnet på , laddar upp en tyvärr dålig bild .

men den har runda luddiga blad och normal storlek på blommorna och så får den långa ''frökapslar'' , blommar hela året utom vintern . det växer en sådan på botaniskan i Göteborg så jag har vetat namnet en gång då jag läst skylten , men så har det nu försvunnet och skulle va roligt om någon visste namnet och ville hjälpa mig .

[attachment=26753:id.JPG]
Boxer
Det finns ju så otroligt många sorter sweatingbullets.gif
Kolla här om du kan hitta den

Alexander-VG-zon3
CITAT (Boxer @ 01-11-2008, 23:05) *
Det finns ju så otroligt många sorter sweatingbullets.gif
Kolla här om du kan hitta den

tack för länken , tyvärr hittade jag inte min där

har även kollat här innan , men tycker det är svårt att se . och har inte hittat någon som liknar min
www.gesneriads.ca
Åsa, mälardalen zon 2
Jag tycker det ser ut som någon Streptocarpus saxorum (kallas ofta Streptocarpella), finns i flera former både brokbladiga och icke brokbladiga + det finns de som har blå blommor och de som har vita, det finns kompaktväxande sorter och de som är mera rankande.

Kanske Dibleys har någon variant som stämmer exakt med din, deras katalog är gratis och kan beställas på hemsidan.

http://www.dibleys.com/
Alexander-VG-zon3
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 02-11-2008, 09:28) *
Jag tycker det ser ut som någon Streptocarpus saxorum (kallas ofta Streptocarpella), finns i flera former både brokbladiga och icke brokbladiga + det finns de som har blå blommor och de som har vita, det finns kompaktväxande sorter och de som är mera rankande.

Kanske Dibleys har någon variant som stämmer exakt med din, deras katalog är gratis och kan beställas på hemsidan.

http://www.dibleys.com/

fast Streptocarpus saxorum har väl större och ''spetsigareblad'' än min , har kollat på den innan . bladen på min är små och runda , tror du att det är samma ändå ?
Åsa, mälardalen zon 2
Den kompakta varianten av S. saxorum som Dibleys säljer har mindre och rundare blad så den är ganska lik din.
Alexander-VG-zon3
känns inte riktigt som min ändå , bladen liknar den mer . men blommorna är inte samma färg ( fotot ljuger lite ).

men det finns ju olika färger ,, tusen tack Åsa då säger vi att det är en Streptocarpus saxorum

tack igen
Christer i Falköping
Håller med Åsa i detta fallet. Har för mig att den inte längre räknas till Streptocarpus längre.
Christer.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Christer i Falköping @ 02-11-2008, 16:25) *
Håller med Åsa i detta fallet. Har för mig att den inte längre räknas till längre.
Christer.

tusen tack !

då döper jag om den till Streptocarpus(?) saxorum istället för Streptocarpus okänd .

vad till hör den då ? för då ska den väl inte heta Streptocarpus utan nåt annat . är det en Streptocarpella som Åsa skrev då
Christer i Falköping
Ja, har för mig att det är så den skall heta numera.
Christer.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Christer i Falköping @ 02-11-2008, 20:05) *
Ja, har för mig att det är så den skall heta numera.
Christer.

tack tack igen tummenupp.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon