Full version: Chili ID
case214
Var förbi i en indisk livsmedelsaffär här i malmö idag. Hittade två hela kartonger med chili i denna storleken. Fanns även gul.

Kan det vara någon form av Capsicum chinense? Delade en och det luktade ganska typiskt habanero. Det sved till rejält när jag satte tungan mot fruktköttet.

Billiga är de också 60 kr kg tror jag att det var. Ska köpa ett kg för torkning och ta lite fröer tänkte jag.

Någon som vet vad det kan vara? De är ju som sagt rejäla i storlek! Som ett mindre äpple.

Det är ju svårt att identifiera utifrån bild, men någon kunnig som har någon aning?

Chamomille
Jag skulle tippa på att det är en Habanero Red Savina smile.gif
Preussen
en c.chinense är det med stor sannolikhet. kan vara en carribean red men det finns som sagt en uppsjö av olika sorter. försök inte torka dem utan halvera dem och frys in dem. visst kan du torka men gör det då i mattork eller i ugn annars riskerar frukterna mögla då köttet är för tjockt. vilken affär sålde dem?

case214
Jag köpte den på "indopak". En indisk livsmedelsaffär i korsningen vid ystadsvägen/nobelvägen. Precis vid dalaplan. Du förstår var jag menar?

Gjorde en salsa precis med tre stora frukter i. Blev hett med en väldigt fruktig smak.

chilihead
CITAT (case214 @ 02-11-2008, 18:49) *
Jag köpte den på "indopak". En indisk livsmedelsaffär i korsningen vid ystadsvägen/nobelvägen. Precis vid dalaplan. Du förstår var jag menar?

Gjorde en salsa precis med tre stora frukter i. Blev hett med en väldigt fruktig smak.

Ser väldigt jummy ut! Kan du inte dela dom så man kan fantisera om den underbara doften tongue.gif Käkade du 3 stycken i ett svep? Hur var toalettbesöket dagen efter? biggrin.gif
skogstroll
jag har sett mer o mer habanerosar i affärerna, oranga eller röda smile.gif jag har torkat i varmluftsugn
Preussen
jag var inne i affären idag. de sa att de var från uganda och kom via holland. samma affär har andra intressanta capsicumprodukter. vad sägs om "mr naga - hot pepper pickle"? fanns i 2 olika varianter. ska smakas.
chilihead
CITAT (Preussen @ 19-11-2008, 18:30) *
jag var inne i affären idag. de sa att de var från uganda och kom via holland. samma affär har andra intressanta capsicumprodukter. vad sägs om "mr naga - hot pepper pickle"? fanns i 2 olika varianter. ska smakas.

var det picklad naga?

jag har kokat upp nagas i lite vinäger, salt och socker. är så goda, tihiiii smile.gif perfekta snacks för ett chilihead wink.gif
Preussen
stämmer bra det naughty.gif
case214
Ahh Uganda alltså. Jag har tagit ett gäng frö på dem om någon är sugen på lite frö utbyten.

MR Naga var väldigt behaglig i såväl pastasås, varma mackor och på pizza.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon