Jennyirene
Jag har frågat förut ang mitt olivträd men frågar igen. Kommer det dö nu när jag tagit in det? Vi har inget svalt uterum, jag tror förrådet är för mörkt, så jag tänkte om jag ställer det jätteljust inne vid altandörren och vattnar det sparsamt.....borde ju vara bättre än att låta det stå ute och frysa ihjäl, eller?
Åsa, mälardalen zon 2
Det kommer inte att dö men det kommer att tappa en hel del blad och se allmänt risigt ut. Vattna så jorden håller sig fuktig är det varm och torr luft avdunstar det en hel del vatten både från jorden och växten så man får inte vara alltför snål med vatten.
Alexander-VG-zon3
hur kallt är där i förrådet ?

plus kan oliver stå ute i flera frostnätter utan att ta skadad .

ska du ha det varmt över +10c så är det bra ( nästan ett måste ) att du kan ge den extra belysning plus hålla bladen fuktiga . att den står varmt kommer göra att den inte kommer blomma eller blomma mycket sparsamt .

har du den ute långt ut på hösten och sedan vänjer den vid att vara inne och ger den fukt,extra ljus så har det fått ''vintervila'' ute och så ger du den en ''låtsats'' vår inne .
Jennyirene
Alltså förrådet.....det är isolerat, men ingen värme i....så jag vet inte hur kallt det blir men det är väldigt lite ljus, ett litet fönster mot norr tror jag det blir.
Det har ju varit några frostnätter här så jag blev så nervös så igår bar jag in Herr Oliv som jag kallar honom;-). Så om jag vattnar och kanske sprayar bladen lite då och då? Tycker väl ändå att den har större överlevnadschans inne än ute eller?
Alexander-VG-zon3
iför sig jag har min ena oliv på friland alltså ute åretrunt ( dock med skydd kalla vintrar ) sedan 2004-2005 .

i kruka tål den lätt ner till -5c -7c utan större skador . står den torrt och är i marken tål den ner till -10c i rätt klimat ännu lägre .

inne får den lätt ohyra och tappar blad och även ibland viss grentorka . men ger du den extra ljus och har hög fukt om bladen så kommer den ''överleva'' vintern inne i rumstemp .
MariaS
CITAT (Jennyirene @ 02-11-2008, 16:17) *
Alltså förrådet.....det är isolerat, men ingen värme i....så jag vet inte hur kallt det blir men det är väldigt lite ljus, ett litet fönster mot norr tror jag det blir.
Det har ju varit några frostnätter här så jag blev så nervös så igår bar jag in Herr Oliv som jag kallar honom;-). Så om jag vattnar och kanske sprayar bladen lite då och då? Tycker väl ändå att den har större överlevnadschans inne än ute eller?

Jag skulle satsa på förrådet. Har svårt att tro att det är varmare än +10 grader där utan värme, så då behöver du ingen extra belysning i alla fall. Annars är det ganska enkelt att montera en vanlig fönsterlampett med energisparlampa tillsammans med en timer. Det är garanterat det mest optimala om du nu ändå har förrådet.
Inne är chansen för ohyra det största bekymret. Tyvärr är det också så att olivers metabolism är så långsam, så när du väl ser ohyran, är det för sent. Det har redan gått för långt.
Nä satsa du på ditt förråd. Det är mitt bästa tips.
HelenJ
CITAT (Jennyirene @ 02-11-2008, 16:17) *

Man kan köpa en billig frostvakt för ett par hundralappar, så riskerar man inte att det fryser. Jag har en som är inställd på +5 grader, funkar alldeles utmärkt.
ingrid fuxwall
Har glömt att ta in mitt olivträd men det har överlevt inne flera vintrar. Vi har inte så varmt och krukan har stått i fönstret där det är ljust och ganska kallt.

ingrid
renate
Det är första säsong jag är med olivträd,de har stådd i uterummet tills frosten slog till då ställde jag de i snickarboden under ett österfönster.Där är ganskar kallt omkr 6°nu men det kan även blir minus där om det går ner under 10° ute.Jag har en värmefläkt till växthuset den kan jag ställer in på 5-8°.På kvällen har jag en lågenergilampa tänd.jag kan även vid ruktig kyla ta in den i fd pannrummet till pelargoner.Jag tro någon minusgrad skader inte,jag har även mina Gingkoträden där.
Alexander-VG-zon3
CITAT (renate @ 03-11-2008, 17:17) *
Det är första säsong jag är med olivträd,de har stådd i uterummet tills frosten slog till då ställde jag de i snickarboden under ett österfönster.Där är ganskar kallt omkr 6°nu men det kan även blir minus där om det går ner under 10° ute.Jag har en värmefläkt till växthuset den kan jag ställer in på 5-8°.På kvällen har jag en lågenergilampa tänd.jag kan även vid ruktig kyla ta in den i fd pannrummet till pelargoner.Jag tro någon minusgrad skader inte,jag har även mina Gingkoträden där.

Olivträdet tål i kruka -5c -9c , i marken -10c -15c ( Beroende klimat och hur torrt den står och hur långtid )

Gingko - har jag haft ute i kruka ( liten planta och liten kruka ) i -18c dock täckt av snö . men den har haft utan snö ner till -10c -13c .
Zidane
Jag har ett litet ( 15-20 cm ) olivträd ute i rabatten , bra läge i syd-väst där ett Blåregn trivs , vi har haft tre kalla nätter nu med några minusgrader , den ser toppen ut och jag tycker , om du har ett respektabelt läge , att även du bör plantera din lille på friland, läget är viktigt plus att sedan vet jag inte i vilken zon du bor men om du har hyfsad väderlek så chansa!
Alexander-VG-zon3
så här ser min lilla oliv ut ( bild från okt 2008 ) i skåne zon 1-2 i ett soligt dock blåsigt läge i väldräneradjord
[attachment=26829:24427215.jpg]

ska man ha det på friland så zon 1-2 i skyddat läge ( soligt-varmt ) i väldräneradjord . och så täcker man det när det går ner mot -10c -15c .
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon