Full version: Så Svart nysrot?
Henrik_
Tror säkert någon frågat om det här tidigare på forumet, men jag lyckas inte få sökfunktionen att funka så jag ordnar ett eget inlägg.

Jag har fått färska frön från Svart nysrot Veratum nigrum.
Har förstått att det ska vara lite knepigt att få att gro.
Borde jag så dem på en gång innomhus, eller ska jag ställa ut sådden under vintern?
Annars kanske det är någon som kan dela en bit från sin planta mot en liten ersättning?
Helen i Piteå Zon 5
Svart Nysrot behöver en period av kyla så du kan fröså nu och ställa ut, fröna gror snällt till våren. Du får ett litet tunt strå, som oftast vissnar ner under sommaren, år 2 får du i bästa fall ett strå till, det första strået är inte mycket större år 2 os. osv. Så får man hålla på..... minns jag inte galet så dog mina plantor år 4.... man får inte missa att sköta om krukorna med vattning under hela tiden fast 'stråna' har vissnat ner mitt i sommaren. Enklast är att köpa och det gjorde jag yes.gif både, svart, vit och jättenysroten, det tog ändå något år innan dom blommade. Jättenysroten o den svarta blommade i fjol och i år har den vita (limefärgad) blomma. Mina är inte så stora att dom går att dela, men kolla med din handelsträdgård ifall dom inte kan ta hem till nästa sommar, jag betalade ca. 150:-/st.
Men naturligtvis ska du fröså dina frö även om jag låter väldigt negativ smile.gif låt dig inte påverkas av det... det var jag som inte hade tålamodet till just den sådden biggrin.gif
Janne56
Hej,
Jag sådde svart nysrot cirka 1996 och de blommade för första gången förra året. Man får ha lite tålamod......

Janne56
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon