flinga100
Hej!

Mina krysantemer har blommat sååå fint under hösten och nu frågade en odlait mig om jag behöver gräva upp dem till vintern. Och jag har ju inte ens tänkt tanken!

Vad tror ni? Klarar de sig?

http://www.odla.nu/forums/index.php?s=&...st&p=917870

ingrids
Är det en ettåring är det sällan lönt utan bättre att så nytt, är den perenn kan den mycket väl vara inne på sitt andra år eller mer (fast jag har för mig att perenn krysantemum på sin höjd klarar sig i skåne).
Du kan inte fråga den som satte den vad det är för sort och hur du bör göra?
Rosmarin
Jag har krysantemum i rabatten sedan flera år tillbaka nu. Förra vintern hade vi 10 minus här och det har de tålt. De har sällan blommat så rikligt som i år. Men jag vet ju inte hur det är där du bor... unsure.gif

Med vânlig Hälsning; Rosmarin
renate
Gräver upp de behöver du inte göra,är de ettårigt är det inte lönt att övervintra inne.Men dina står ja i rabatten,bara lat de vara då ser du till våren om de klarat sig.Jag tro de kommer igen på våren.
flinga100
Tack för era svar! thanks.gif

De är perenna, damen som satte dem kan jag tyvärr inte fråga om råd. Men jag lutar åt att låta dem stå, klarar de 10 minus borde de väl fixa zon 2! Jag kanske täcker dem lite grann bortåt december...
Alexander-VG-zon3
denna krysantemum är flerårig och inte ettårig . som kan övervintra i zon 1-2(3) med ev viss vintertäckning . finns både ett och fleråriga .
Christer i Falköping
Täck med mycket löv under vintern så kommer de säkert fint nästa år. Men vissa av dem är senblommare. Ungefär som höstastrar, så blir sommaren kall kan det hända att de inte hinner blomma. Men det beror på vilka arter som finns inblandade.
Christer.
flinga100
Oh tack! Jag ska täcka ordentligt med löv!

Ja, det stämmer - de blommade samtidigt som astrarna i år. De stod i full blom när frosten kom nu. Vad glad jag blir av att få era råd! thanks.gif
Eivor på Väddö
Jag har tesat med att gräva ner vanliga bollkrysantemum som man köper på hösten. De klarar att övervintra här i zon 3-4 utan någon speciell omvårdnad med täckning och sånt. Men de hinner inte blomma. De har knopp nu och de skulle nog behöva värme och sol för att slå ut.
flinga100
Det var intressant att höra! Så det är blomningen som är det kritiska, plantorna klarar alltså kylan.

Jag har faktiskt tjuvtäckt lite redan idag, hoppas inte det skadar i alla fall.
Christer i Falköping
Ja, kyla klarar de. Men eftersom de oftast växer i USA, som ligger betydligt längre söderut än man tror, hinner de oftast inte blomma här.
Christer.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon