Full version: Min Frölista 2008
Eva 33c
Ja nu har jag sammanställt årets insamlade fröer. Vill ni ha något, eller byta så bara mailar ni mig (adressen finns på sidan jag länkar till) eller skickar ett PM här på forumet. Namnen i listan är länkade, bara att klicka och läsa mer och, i de flesta fall, se foton från mina rabatter.
Evas Frölista 2008
Helen i Piteå Zon 5
Du har den finaste frölista jag har sett yes.gif det är ett rent nöje att läsa och se......
Eva 33c
Åh, TACK Helen! smile.gif
Solstorm
Oj oj oj så mycket fint.
*Ulrica*
Precis som förra året är din lista en fröjd att titta på! Du har lagt ned ett enormt jobb och det är mycket snyggt gjort!
Jag har en hel del växter i min trädgård som har sitt ursprung hos dej!

Men i år hoppar jag över. Nästa år blir det förhoppningsvis uppehåll på såfronten här hemma. Jag ska ägna mej åt anläggning istället.
Solstorm
CITAT (*Ulrica* @ 03-11-2008, 12:41) *
Nästa år blir det förhoppningsvis uppehåll på såfronten här hemma. Jag ska ägna mej åt anläggning istället.

Tror du på det? Inte så några tomater, inga andra grönsaker, inga blommor? Jag tror nog att det blir någon liten kruka i alla fall. giggle.gif
Cathis
Jag återkommer med PM lite senare Eva tummenupp.gif
Eva 33c
Puffar upp tråden lite då Frölistan fortfarande är aktuell. Jag har uppdaterat den lite med det som tagit slut bara.
Min Frölista 2008
Penstemon
Hej
Har ju mejlat dig.
Oj vilka fröer du har
Väntar på spänning på mina fröer
Ni vet. jag skulle ju inte ha fler fröer sa jag till mig själv
och nu har jag ju fler det var ju några som jag ville prövvvva ni vet tummenupp.gif
Eva 33c
Jag postade dina fröer idag, Penstemon!
Österläge
Oj vilken ambitiös lista o så fina blommor!! Har oxå mailat dig... borde inte men fingrarna slant... blush.gif
Penstemon
Hej
Fick dina frön i dag!
Är det någon av dessa som ska ha kylperiod?
Eva 33c
CITAT (Penstemon @ 11-11-2008, 16:03) *
Är det någon av dessa som ska ha kylperiod?

Följande behöver kallperiod:

Adlumia fungosa
Clematis recta 'Purpurea' (jag har i allafall inte lyckats utan kallperiod. Men en del säger att de gror varmt men tar lång tid å sig)
Gentiana acaulis (de behöver stå ute länge, kanske 12 veckor. Jag har sått mina redan)
Gentiana purpurea
Penstemon whippleanus (har inte testat att gro dem varmt)
Sanguisorba menziesii (jag har sått mina ute med bra resultat, men har inte testat varmgrodd)
Scutellaria alpina

Följande har jag lyckats bra med i vanlig rumstemperatur:
Leibnitzia anandria
Rudbeckia occidentalis Green Wizzard
Silene viridiflora
Thermopsis villosa (gror bra varmt men bör filas lite med sandpapper eller så först)
Maggan H
Åh vad många fina växter, och vilken fin lista! Knektbo växter, driver ni det som företag? smile.gif Låter så fint! Det finns som vanligt MASSOR crazy.gif som jag vill ha, men herregud, det är bara november, blink.gif JAG VET VAD JAG KÖPER på mig tills feb-mars..... wacko.gif Man har helt enkelt inte hur mycket plats som helst, varken ute eller inne.... Finns det nåt kvar efter jul kanske jag återkommer! wub.gif
Eva 33c
CITAT (Maggan H @ 16-11-2008, 10:40) *
Åh vad många fina växter, och vilken fin lista! Knektbo växter, driver ni det som företag? smile.gif

Tack för det!
Nej det är inget företag, jag är bara en trädgårdsnörd...
Knektbo är namnet på vår fastighet så jag tyckte "Knektbo Växter" skulle låta bra som namn på min hemsida. Sen jag började ha lite trädgårdsvisningar i våran lokala trädgårdsförening så har jag märkt att många vill ha med sig lite plantor hem. När Trädgårdsamatörerna var på besök i somras kastade de sig över "försäljningsborden" först och tittade på trädgården sen... biggrin.gif
Någon tyckte att jag skulle ha en lista på mina småplantor på nätet så de kunde fundera innan de kom till mig på vad de ville ha. Fast så långt har jag inte kommit än. Det får räcka med frö- och bildlista så länge.
ibbjarneby
hejEva snygg frölista,vill du ha frö av mig har:stockros lila/silver dubbel fröna är grobara men jag vet ej om dom blir lika moderplantan.+stäpplilja(emurus robusta+impomea vit medblå strimmor(vinda anuell)önskar: heuchera mix+polemonium purple rain+verbasicum chaixii+clematis recta purporea+aconitum lycotianum .är ej så proffsig på dator som du men hoppas du förstår ändå .ingabrittbjarneby rovalds väte 62378 klintehamn oom du hellre vill ha pengar så är det okej.MHVmail:ibbjarneby@hotmail.com
Gunilla T
Hej Eva!

...kastar sig över försäljningsväxterna först - det gör alla trädgårdsamatörer giggle.gif

Jag brukar inte hålla på med fröer men blev väldigt förtjust i Gentiania purpurea - hur gör jag nu om jag vill ha fröer av den?

Hur betalar jag dig och hur skall jag hantera frön av denna växt - dvs om du har några kvar?
Eva 33c
CITAT (ibbjarneby @ 17-11-2008, 17:26) *
hejEva snygg frölista,vill du ha frö av mig har:stockros lila/silver dubbel fröna är grobara men jag vet ej om dom blir lika moderplantan.+stäpplilja(emurus robusta+impomea vit medblå strimmor(vinda anuell)önskar: heuchera mix+polemonium purple rain+verbasicum chaixii+clematis recta purporea+aconitum lycotianum .är ej så proffsig på dator som du men hoppas du förstår ändå .ingabrittbjarneby rovalds väte 62378 klintehamn oom du hellre vill ha pengar så är det okej.MHVmail:ibbjarneby@hotmail.com

Jag har mailat dig! smile.gif

CITAT (Gunilla T @ 17-11-2008, 17:44) *
Jag brukar inte hålla på med fröer men blev väldigt förtjust i Gentiania purpurea - hur gör jag nu om jag vill ha fröer av den?
Hur betalar jag dig och hur skall jag hantera frön av denna växt - dvs om du har några kvar?

Du har fått PM! smile.gif
Rosmarin
Vilken underbar frölista Eva!!!
Jag har skickat ett PM.
Eva 33c
Jag bara lyfter upp den här tråden då jag fortfarande har fröer att skänka bort.
Listan på nätet är uppdaterad så det syns vad som är slut.
Evas Frölista 2008

Några personliga favoriter:
Anthericum liliago, Stor sandlilja
Atocion asteria ( samma som Silene a.)
Cephalaria alpina, alpjättevädd
Dianthus deltoides Arctic Fire, backnejlika
hypericum ascyron, kransjohannesört
Nepeteta nuda, stäppnepeta
Rosenpion
Seseli rigidum, "bulgarisk säfferot"
Silene viridiflora
pilgrim
Hej Eva!

Har skickat PM till dig innocent.gif

Hélena
pilgrim
Hej igen och Tack!

Nu har jag fått fröer från dig och jag sätter in en tjuga på ditt konto :-)
Hélena
freya
Hej Eva, skickat Pm till dig. Min dator har krascahat ,mer i Pm:et.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon