*Stintan*
Hur kul är det att skänka pengar till välgörenhet när största delen av pengarna går till att göda de anställdas plånböcker.

Vilken välgörenhetsorganisation i ordningen är detta som kommit på hur lätt det är att få folket att betala deras lyxliv?

Nyhetskanalen, Rosa bandet
MariaS
Inte ett dugg förvånad! Det är få organisationer som arbetar ideellt!

(såg nyheten i morse)
*Ulrica*
*funderar på att starta en välgörenhetsorganisation* naughty.gif
För varje insamlad miljon kan jag behålla 250 000 själv, helt enligt Stiftelsen för insamlingskontrolls föreskrifter för 90-konto! cool.gif
Alba
Jaha......ännu en i raden. Man upphör aldrig att förvånas.
Det kanske är genom välgörenhet man ska bli rik.
MariaS
CITAT (Alba @ 03-11-2008, 13:22) *

Varför har jag inte tänkt på det för slap.gif

Nä, det är nog bättre att fortsätta som förut och bli rik på erfarenhet istället...
*Stintan*
CITAT (Alba @ 03-11-2008, 13:22) *

Ja tanken slog mig också giggle.gif
Betty
"Fram till och med 2007 har svenskarna skänkt cirka 170 miljoner kronor till Rosa Bandet-kampanjen. Men mycket av pengarna hamnar inte där givaren hoppats.
Endast en tredjedel går nämligen till forskning om bröstcancer, uppger Svenska Dagbladet. Kostnaderna för insamling och administration har varit mer än en fjärdedel."
1/3 till forskning + 1/4 till administration...sen då, undrar vad resten gått till? g.gif
Även om jag tycker att det är illa att så stor del av de insamlade medlen går till annat än forskning så kan jag inte låta bli att samtidigt konstatera att 1/3 = 56,6 miljoner kronor. Jag frågar mig: Skulle svenska folket skänkt den summan direkt till forskningen - utan insamling... knappast...
Aqvakul
trodde att "rosa bandet" var en seriös satsning - girigheten är tyvärr omöjlig att utrota....
Vippan
Så tråkigt att höra,trodde och hoppades att Rosa Bandet var seriöst jag brukar aldrig skänka till välgörenhet men rosa bandet har jag faktiskt skänkt en hel del pengar till,,,nu blev jag väldigt besviken..
*Stintan*
Visst är det tragiskt. Egentligen borde alla såna här organisationer varje år öppet redovisa vart varenda öre tagit vägen. Skänker jag pengar till något jag anser är viktigt så vill åtminstone jag veta att dom hamnar där dom ska.

Tydligen behövs en noggrannare kontroll och vi får väl se vad en nyrevision kommer fram till när det gäller just Rosa bandet.
Lady Hamilton
Detta har ju varit känt i flera år och är ingen nyhet. Lönerna för "topparna" i de allra mest kända organistaionerna ligger ju på flera hundra tusen i månaden sweatingbullets.gif så Näe thumbdown.gif
Numera skänker jag bara till insamlingar där jag vet att hjälpen kommer fram (genom bekanta som själva reser ner med insamlingarna)

Men samtidigt så håller jag med Betty i det hon skriver att utan insamlingarna så skulle ännu mindra pengar komma in till de som verkligen behöver.
Gunilla T
Ja, det var ju trist ..om någon roffat åt sig mer än som är skäligt.

Stora välgörenhetsorganisationer har ju av nödvändighet ett antal anställda som uppbär lön, allt kostar ju, även kontrollfunktioner inom organisationen men jag håller med Stintan, öppen redovisning av kostnaderna.

Vad är skäliga omkostnader för organisationer som Rosa bandet eller Röda korset t.ex. ? Hur stor andel av insamlade medel skall gå till mottagaren?
Grå
Det finns inte en enda människa på denna jorden som behöver tjäna flera hundra tusen i månaden, det finns inge arbetsuppgift som är värd så mycket. Har man kommit så långt i sin emotionella utveckling att man vet att det är hjälpverksamhet man vill jobba med så borde man ha kommit lika långt med att förstå att man inte ska ta ut mer än en normal lön för det arbete man utför.

Hjälpverksamhet handlar inte om att köpa och sälja varor eller tjänster, det finns inget i verksamheten som genererar nya pengar. Alla pengar är skänkta av människor och företag som jobbar hårt på sitt håll, som ger upp en stor del av sin värdefulla fritid och som anser att de kan klara sig utan den där summan de skänker, men som de kunde ha använt till något annat - spara för en tryggare framtid kanske.
Ingen som skänker pengar från sin lön, eller pension har nog lust att ombesörja att mellanhänderna åker Jaguar, eller vilket bilmärke det nu må vara och har semesterhus på Bali.

Förbannad skam är vad det är,oavsett hjälporganisation.
Aqvakul
CITAT (Grå @ 03-11-2008, 16:40) *
Det finns inte en enda människa på denna jorden som behöver tjäna flera hundra tusen i månaden, det finns inge arbetsuppgift som är värd så mycket. Har man kommit så långt i sin emotionella utveckling att man vet att det är hjälpverksamhet man vill jobba med så borde man ha kommit lika långt med att förstå att man inte ska ta ut mer än en normal lön för det arbete man utför.

Hjälpverksamhet handlar inte om att köpa och sälja varor eller tjänster, det finns inget i verksamheten som genererar nya pengar. Alla pengar är skänkta av människor och företag som jobbar hårt på sitt håll, som ger upp en stor del av sin värdefulla fritid och som anser att de kan klara sig utan den där summan de skänker, men som de kunde ha använt till något annat - spara för en tryggare framtid kanske.
Ingen som skänker pengar från sin lön, eller pension har nog lust att ombesörja att mellanhänderna åker Jaguar, eller vilket bilmärke det nu må vara och har semesterhus på Bali.

Förbannad skam är vad det är,oavsett hjälporganisation.

Instämmer helhjärtat! tummenupp.gif
Netha
CITAT (Betty @ 03-11-2008, 14:28) *
"Fram till och med 2007 har svenskarna skänkt cirka 170 miljoner kronor till Rosa Bandet-kampanjen. Men mycket av pengarna hamnar inte där givaren hoppats.
Endast en tredjedel går nämligen till forskning om bröstcancer, uppger Svenska Dagbladet. Kostnaderna för insamling och administration har varit mer än en fjärdedel."
1/3 till forskning + 1/4 till administration...sen då, undrar vad resten gått till? g.gif
Även om jag tycker att det är illa att så stor del av de insamlade medlen går till annat än forskning så kan jag inte låta bli att samtidigt konstatera att 1/3 = 56,6 miljoner kronor. Jag frågar mig: Skulle svenska folket skänkt den summan direkt till forskningen - utan insamling... knappast...

Klipp från ..Läs hela artikeln här ...Cancerfonden

I en artikel i Svenska Dagbladet måndagen den 3 november skriver tidningen om Cancerfondens Rosa Bandet-kampanj, som står för drygt tio procent av vår totala insamling. Cancerfonden arbetar för sänkt sjuklighet och dödlighet i cancer. Rosa Bandet-kampanjen är ett tydligt sätt att visa hur vi systematiskt arbetar med frågan. I enlighet med kampanjens grundidé, har Cancerfonden sedan 2003 drivit Rosa Bandet-kampanjen med syftet att öka medvetenheten kring bröstcancer, och att samla in pengar till fortsatt forskning. I rubrik och stora delar av innehållet belyser Svenska Dagbladet att endast en tredjedel av pengarna går till bröstcancerforskning och tidningen väljer att helt bortse från det faktum att Cancerfondens Rosa Bandet-kampanj i kampen mot bröstcancer även fokuserar på informations- och kunskapsspridning och då främst vikten av tidig upptäckt, samt finansiering av grundforskning.

Under de sex år som Cancerfonden har arbetat med Rosa Bandet-kampanjen har vi totalt delat ut 217 miljoner kronor till bröstcancerrelaterad forskning. Och det är till stor del tack vare pengarna som samlats in från Rosa Bandet-kampanjen, som Cancerfonden kunnat dela ut så mycket pengar till denna typ av forskning.

*Stintan*
Ja Netha jag har läst den artikeln också och självklart försvarar sig Cancerfonden nu med näbbar och klor mot kritiken. Och visst är det mycket pengar dom kunnat dela ut. MEN dom säger inte med ett ord vart alla andra pengar som samlats in tar vägen. Det är ju fortfarande bara 1/3 som gått dit dom ska , alltså 217 miljoner men då har alltså 432 miljoner av insamlade medel till Rosa bandet gått till något annat. Jag undrar såklart vart. Administration får tydligen ta 25% (men har överskridits enligt artikeln) vilket då skulle motsvara ca 162,2 miljoner. Resten, 270 miljoner var är dom?

Mina beräkningar är utifrån den information som nämns i artiklarna men eftersom Cancerfonden endast nämner hur mycket pengar som gått till bröstcancerforskningen så finns ju för lite fakta så jag kanske har helt fel.
herkules
håller med betty här - utan insamlingen skulle pengarna som gått till forskning inte kommit in. resten får vi väl bjuda på.. flirting.gif
henriks
CITAT (herkules @ 03-11-2008, 19:52) *
håller med betty här - utan insamlingen skulle pengarna som gått till forskning inte kommit in. resten får vi väl bjuda på.. flirting.gif

Hm *funderar*...
om 1/3 gått dit de ska, och säg att de 25%en administration har blivit 1/3 istället...... Du anser alltså att det är OK att insamlingen "slarvat bort" ytterligare 1/3 del av pengarna?

Du anser att det är OK att folk "skor sig" på insamlade pengar?

om du har pengar över kan du gärna sätta in dem på mitt bankgiro så skall jag hjälpa dig att slarva bort dem!

Piccante
Jag råkade ha tv:n på nr Rosa bandetgalan gick i repris. Jag såg att de lottade ute en småbil, värde 93000 Kr! Jag ser inte logiken? Om ett företag har råd att skänka en bil till dem kan de inte lika gärna ge 93000Kr direkt som kan gå till forskning??? Eller tjänar de så mkt på de som ringer in och försöker vinna utlottningen att de drar in mer pengar på det? Men då börjar insamlingen likna bingolotto mer.

Att hyra lokaler, artister, programledare, lotta ut prylar jag tycker det blir för mycket show över det hela. Givetvis blir det massa omkostnader i och med allt detta. Jag ger nästan aldrig till "välgörenhet" förutom till läkare utan gränser eftersom de jobbar ideellt och räddar liv.
CillaM
Exakt så tänker jag också Markus. Lägg pengarna direkt på välgörenheten och skippa det haussade showeriet.
Netha
CITAT (*Stintan* @ 03-11-2008, 18:42) *
Ja Netha jag har läst den artikeln också och självklart försvarar sig Cancerfonden nu med näbbar och klor mot kritiken. Och visst är det mycket pengar dom kunnat dela ut. MEN dom säger inte med ett ord vart alla andra pengar som samlats in tar vägen. Det är ju fortfarande bara 1/3 som gått dit dom ska , alltså 217 miljoner men då har alltså 432 miljoner av insamlade medel till Rosa bandet gått till något annat. Jag undrar såklart vart. Administration får tydligen ta 25% (men har överskridits enligt artikeln) vilket då skulle motsvara ca 162,2 miljoner. Resten, 270 miljoner var är dom?

Mina beräkningar är utifrån den information som nämns i artiklarna men eftersom Cancerfonden endast nämner hur mycket pengar som gått till bröstcancerforskningen så finns ju för lite fakta så jag kanske har helt fel.

Läser man hela artikel så står där ... Mellan åren 2003-2006 gick 72 procent till ändamålet; bröstcancerforskning, grundforskning samt informations- och kunskapsspridning om bröstcancer. Av de insamlade medlen 2007 gick 81 procent till kampanjens ändamål
vilket är ett bevis för att insamlings- ochadministrationskostnaderna sänks ju längre kampanjen pågår. Detta innebär att för åren 2003-2007 har 74 procent av de insamlade medlen gått till ändamålen.

Sedan måste man ta i beaktande att Rosa bandet-kampanjen är en del i "stora"Cancerfonden ...
Cancerfondens totala verksamhet har insamlings- och administrationskostnader på 17 procent, vilket alltså innebär att många av våra övriga insamlingsaktiviteter har lägre kostnader än så. Enligt SFIs regler får maximalt 25 procent gå till detta.

Netha
CITAT (Markus_H @ 03-11-2008, 20:01) *
Jag råkade ha tv:n på nr Rosa bandetgalan gick i repris. Jag såg att de lottade ute en småbil, värde 93000 Kr! Jag ser inte logiken? Om ett företag har råd att skänka en bil till dem kan de inte lika gärna ge 93000Kr direkt som kan gå till forskning??? Eller tjänar de så mkt på de som ringer in och försöker vinna utlottningen att de drar in mer pengar på det? Men då börjar insamlingen likna bingolotto mer.

Att hyra lokaler, artister, programledare, lotta ut prylar jag tycker det blir för mycket show över det hela. Givetvis blir det massa omkostnader i och med allt detta. Jag ger nästan aldrig till "välgörenhet" förutom till läkare utan gränser eftersom de jobbar ideellt och räddar liv.

Du tror väl inte att 100% av insamlade medel till Läkare utan gränser går till ändamålet!?
Så är det inte inom någon välgörenhetsorganisation.
Hur skulle vi veta om att de existerar, om de inte satsades del av intäkterna till administration,
annonsering, tv "reklam" mm mm

Kostnader i cancerfonden är 17%
i Läkare utan gränser 12 %
herkules
CITAT (henriks @ 03-11-2008, 20:01) *
Hm *funderar*...
om 1/3 gått dit de ska, och säg att de 25%en administration har blivit 1/3 istället...... Du anser alltså att det är OK att insamlingen "slarvat bort" ytterligare 1/3 del av pengarna?
Du anser att det är OK att folk "skor sig" på insamlade pengar?
om du har pengar över kan du gärna sätta in dem på mitt bankgiro så skall jag hjälpa dig att slarva bort dem!

jag kunde inte bry mig mindre, jag betalar idiotpolitikers lön, jag ser till att bankdirektörer och andra vd'n kan leva loppan på rivieran så om nån tia hit eller dit går till en gala/bil som ska lottas ut/admininstration så bjuder jag på det med. dessutom så tror jag inte på siffrorna.
embees
CITAT (*Stintan* @ 03-11-2008, 12:12) *
Hur kul är det att skänka pengar till välgörenhet när största delen av pengarna går till att göda de anställdas plånböcker.

Vilken välgörenhetsorganisation i ordningen är detta som kommit på hur lätt det är att få folket att betala deras lyxliv?

Nyhetskanalen, Rosa bandet

Varför är jag inte förvånad? Då kan alla vi som inte har skänkt något till Rosa Bandet sluta ha dåligt samvete.
*Stintan*
CITAT (herkules @ 03-11-2008, 19:52) *

Ingen har väl påstått att det är fel med insamling. Men menar du att det är rätt att det betalas ut fantasilöner till cheferna eller annat pengarna går till annat än dom är ämnade för? Pengar som godhjärtade människor skänker till något som dom tycker är viktigt. Man undrar ju varför det inte redovisas öppet vart alla pengar går som folk skänker till allt möjligt. Om inte annat så borde det göras som ett tack för hjälpen.

Om det nu uppdagas att pengarna hamnar fel så tycker du alltså att vi ska bjuda på det och tycka att det är ok? Jag tycker inte att det är ok.
Betty
CITAT (herkules @ 03-11-2008, 20:25) *
jag kunde inte bry mig mindre, jag betalar idiotpolitikers lön, jag ser till att bankdirektörer och andra vd'n kan leva loppan på rivieran så om nån tia hit eller dit går till en gala/bil som ska lottas ut/admininstration så bjuder jag på det med. dessutom så tror jag inte på siffrorna.

Precis, så där tänker jag med!

Utan insamlingar typ Rosa Bandet skulle jag inte ärligt talat bemödat mig med att ta reda på exakt hur jag ska gå tillväga för att kunna ge ett bidrag direkt till rätt instans utan mellanhänder. Jag tror att det är en massa krångel och blanketter o.s.v. jag ids inte ta reda på allt sånt själv.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon