emmsing75
Jag har för andra säsongen pallkragar och förra året gjorde jag inget åt dem utan allt fick vissna ned och vara som det var under vintern och så rensade jag på våren istället men är det kanske bättre att rensa undan och lägga över löv eller så under vintern? Hur gör ni andra? Jag har främst ett åriga odlingar, typ gurka, squash och sallad mm. I en har jag sparris och jordgubbar och den får ju stå som den är eftersom de sen kommer igång igen på våren men blir lite osäker på de andra lådorna.
Floppy
Jag gör inget alls...rensar till våren...har precis som du bara ettåringar i mina lådor...jo jag brukar gräva ner gräslöken i den ena lådan för övervintring...gurkan och sockerärterna har jag tagit bort men det är ju mest för att de är så höga men de är de enda resten får stå...jag täcker inte över nått heller...ingen presenning eller dyl. över...
puskas5
Jag gör som naturen och täcker mina pallkragar med tjockt med löv, gräs, tång och annat växtavfall (dock inte med fröer). Det håller nere eventuellt ogräs och bryts delvis ner till jord. Till våren tänker jag på prov låta marktäckningen ligga kvar i ett par pallkragar och bara göra fåror för sådd. Jag har alltid problem med torka (pallkragarna finns vid ett fritidshus som jag inte kan besöka så ofta under våren) och hoppas kunna binda fukt med hjälp av marktäckningen.
Eva i Höga
CITAT (puskas5 @ 07-11-2008, 09:58) *
Jag gör som naturen och täcker mina pallkragar med tjockt med löv, gräs, tång och annat växtavfall (dock inte med fröer). Det håller nere eventuellt ogräs och bryts delvis ner till jord. Till våren tänker jag på prov låta marktäckningen ligga kvar i ett par pallkragar och bara göra fåror för sådd.

Det här med marktäckning tycker jag är alldeles utomordentligt. Använder det till mina odlingar och de flesta rabatterna. Som du säger är det ju så naturen gör. Har stora frodiga växter med mycket blommor och de torkar inte ut när det är torra vårar och somrar. Inte är det så mycket jobb heller. Kan rekommenderas!
Bassam
Du kan lägga på pallkrage botten diskdukar , de kan behålla mycket vatten så på den här sätt ska du undvika vattna mycket.
H:Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon