Full version: Rågbullar
Gertie
Jag skulle bli så himla glad för ett recept på MJUKA, luftiga rågbullar.
Någon som har, och vill dela med sig?
Solstorm
Jag skulle också bli glad för ett sådant recept.

Jag har prövat mig fram men det är svårt att få dem luftiga om det blir för mycket råg i. På ett vanligt grundrecept på 5 dl vätska så brukar jag ta 1/2 dl grovt rågmjöl, 2 dl fint rågmjöl, 5 dl vetemjöl special och resten vanligt vetemjöl. Om jag tar i mer råg så brukar de bli så kompakta för mig.

Ett sätt att få ett mjukare bröd är att ställa in en skål med vatten i ugnen när man bakar, då blir det en mjukare skorpa på. Man kan också koka upp en liten mängd smör och vatten och pensla på direkt de kommer ut från ugnen, lägga dem upp och ner på ett galler under bakduk att svalna.

Jag skulle bli glad om någon har ett recept med mera råg i där det fortfarande blir ett mjukt och luftigt bröd.
KURT
Vatten i ugnen ger tvärtom en knaprigare skorpa. Vill man ha mjukare bröd, så bör man byta ut hela eller delar av degvätskan mot mjölk eller filmjölk. Å andra sidan blir det svårare att få luftigare bullar med mjölk som degvätska, det får man best med vatten och så mycket gluten (vetemjöl special) som möjligt i degen.

http://www.brodinstitutet.se/index.asp?pag...;aktuellt_id=26

Vill man ha riktigt luftiga bröd, så får man som sagt minimera rågmängden till bara "smaksätttning", och i huvudsak baka på vete. Inspiration:

http://paindemartin.blogspot.com/
Ingrid Zon3
Har du provat med att koka rågkross (i dubbel mängd vatten ca 15 minuter) och tillsätta till degen? Vetemjöl special ska väl ge luftigare bröd men kräver mer bearbetning.

Råsunda special är ett recept från Annas mat som ger gott och saftigt bröd enkelt. Fast inte alls i klass med det KURT hänvisar till.
Gertie
Tack för svaren.
Får fortsätta att testa olika blandningar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon