|
Sol_blomman
03-11-2008, 17:57
Hej! jag är intresserad att köpa 2 st katter på ett katthem dem kostar 950 kr styck. Jag tycker att det är lite dyrt man får katterna och ett kontrakt man ska följa. Dem frågade varför jag vile köpa en katt där?, vad jag jobbade med?, bodde jag ensam? många frågor på en gång på telefon, hon var inte trevlig tyckte jag. Katthemmet ligger i ett annat län där jag inte bor, hon tyckte det var långt från där jag bodde och till hemmet.  Har någon köpt en katt på ett katthem nångång? Kändes konstigt när hon frågade mig vad jag jobbade med, är tyvärr arbetslös inte populärt det att säga det,  verkade det som. Har kollat på hemsidan finns katter som är tingade redan blev förvånad!  För enligt henne kunde hon inte lova mig några katter hon tyckte först jag skulle komma och titta på dem först. Konstigt tyckte jag. Fick frågor om jag ville ha innekatt el utekatt jag sa både och om det går, frågade hur jag bodde. Lägenhet sa jag hon tyckte det inte va bra att ha en utekatt då verkade det som. Jag tycker om djur och skulle vilja ha en el flera katter. Där jag bodde i min förra stad fanns det missbrukare och alkholister som fick hundar för att dem skulle få sällskap o inte va så ensammna fick det av socialförvaltningen. Och jag försöker att köpa katter o det verkar vara väldigt svårt, är det för att det är ett katthem kanske? Hon verkade vara väldigt misstänksam mot mig kändes det som. Jag sa att jag var intresserad av 2 st katter o tänkte säga att jag ville komma o titta på dem, hann inte säga det, hon bara skrattade o sa att dem går inte att klappa hon verkade va otrevlig. Har någon några tips vart man kan köpa katter? Är nyinflyttad i staden här har just inga kontakter. Vänliga hälsningar Sol blomman
Katthemskatter har varit med om en hel del i sitt lilla liv för det mesta, men det tycker jag inte är någon anledning att vara otrevlig för, om man nu vill hitta nya hem till sina katter. En tusenlapp för en sådan katt tycker jag är ett skäligt pris, eftersom man utan att blinka kan betala 5000 och mer därtill för raskatter med stamtavla. Hoppas du hittar en katt som passar dig, såsmåningom! (Akta så de inte blir fler än vad du tänkt dig plötsligt bara, och du förvandlas till en "konstig katt-tant"  )
Gunilla T
03-11-2008, 18:28
Du skall inte ta illa upp, det finns mycket goda skäl till att katthemmen frågar. Katterna har blivit illa åtgågna och de vill försäkra sig om att katterna får ett gott hem. Det är inte dyrt alls om katterna är avmaskade, streriliserade och vaccinerade. Det är nog vad der kostar hos veterinären, minst..
Frågade du om detta?
Jag har hämtat några katter på katthemmet, är även medlem i Djuskyddet där katthemmen är organiserade så jag vet att man jobbar hårt för att katterna inte skall hamna fel i livet igen..alla människor är inte goda mot djur så ta det inte prsonligt. Att man tar betalt för omkostnaderna är inte fel och man resonerar också så att när människor är villiga att betala för sin katt innebär det sannolikt att man är beredd att ta hand om sitt djur och g det tt gott liv. Inga katter skall vara gratis..det är min bestämda åsikt.
CITAT (Gunilla T @ 03-11-2008, 18:28)  Det är inte dyrt alls om katterna är avmaskade, streriliserade och vaccinerade. Det är nog vad der kostar hos veterinären, minst.. Sterilisering och vaccinering kostade ett gott stycke över det för våra katter. Tusen kronor är självkostnadspris. Tycker man det är så dyrt att man backar kanske man bör tänka på att det totalt sett är en liten post, kattens mat och sand och veterinärräkningar kommer att kosta mycket mer än så per år.
Gunilla T
03-11-2008, 18:40
Japp, så är det Azur, bara försäkringen kostar runt 500 kr i året...och därför är det så bra att katthemmen äntligen har börjat ställa krav på nya ägare.
Här gör man även en uppföljning, dvs åker hem till katternas nya hem en tid efter att de blivit utplacerade.
Allt detta görs för att katterna skall få ett bra liv, inte för att jäklas med någon.
ängsvädd
03-11-2008, 18:44
Jag tror inte det finns några katthem som omplacerar okastrerade katter, förutom ungar då. Ofta har katthemmen själva bekostat kastrering. De säljer nog inga ovaccinerade katter heller.
De frågar ut de blivande hemmen för att de bryr sig om katterna - det är en ganska svår uppgift att försöka avgöra om ett hem är lämpligt eller inte. Tråkigt att hon inte lät trevlig, men hon gör nog så gott hon kan för katternas skull. Jag tycker inte du ska ta åt dig.
Huggorm
03-11-2008, 18:59
Varje bonde har ju ett gäng katter till övers, men det blir ju inga raskatter då. Och bönder brukar vara trevliga också
Sol_blomman
03-11-2008, 19:03
Hej! Tack för era svar mkt bra saker ni sa  . Ja jag förstår nu varför katterna kostar 950 kr st dem är då vacinerade, avmaskade och kasterade. Jag frågade aldrig om dem var det.Vänliga hälsningar Sol blomman
flinga100
03-11-2008, 20:00
Hej Solblomman! Bli inte förskräckt av personalen på katthemmet! Jag har köpt mina två killar från ett katthem och fick lite samma bemötande. Jag har fått för mig att några på katthemmet ibland är mer vänliga och öppna mot katterna än mot andra människor.  Och det är ju fantastiskt att de orkar kämpa på för katternas skull. Precis som de andra sa - kastrering och vaccinering och i vissa fall extra veterinärkostnader, en del är ju ganska illa åtgångna när de kommer in, kostar en hel del. Det behövs verkligen seriösa människor som kan ta emot katter - åtminstone på vårt katthem har det varit väldigt fullt under sommaren - så bli inte avskräckt!
Whiskuchi
03-11-2008, 20:01
CITAT (MimmiH @ 03-11-2008, 18:44)  De säljer nog inga ovaccinerade katter heller. Dessvärre finns det katthem som tar ut höga priser för katter som inte är vaccinerade  Jag köpte en av mina från ett av Sveriges största katthem, på den tiden tog de 350:- för en kattunge och hon hade aldrig varit hos veterinären. Är katten vaccinerad, avmaskad och kastrerad är 950 spänn ett bra pris, det kostar mer än så att göra allt det själv
CITAT (Sol_blomman @ 03-11-2008, 17:57)  Fick frågor om jag ville ha innekatt el utekatt jag sa både och om det går, frågade hur jag bodde. Lägenhet sa jag hon tyckte det inte va bra att ha en utekatt då verkade det som. Du kan inte ha en utekatt i en lägenhet, om den inte ligger i ett väldigt lugnt område med tillgång till fri natur. Jag tycker egentligen inte man ska ha utekatt ens i villaområden, med tanke på biltrafik och grannar som inte uppskattar nerhårade trädgårdsdynor och kattbajs i sandlådorna. Med tanke på att man kan läsa så gott som dagligen i tidningen om vanvårdade djur tycker jag det är underbart att det finns människor som engagerar sig och verkligen vill att de ska ha det bra. Se det lite grann som att skaffa barn - vem som helst kan bli gravid utan att någon lägger sig i, men vill man adoptera är det hur mycket byråkrati och kontroller (och pengar!) som helst!  Edit: stavfel
ängsvädd
03-11-2008, 22:22
Om man har balkong så kan man näta in den så att katten kan vara där.
anncharlotte
03-11-2008, 23:28
Priset är helt ok tycker jag om katten har blivit vaccinerad , chippad veterinärbesiktad och kastrerad. Men jag tycker att du noga ska ta reda på om det är så. Det finns flera katthem som säljer katter där det inte är gjort. Hellre ett högt pris än att dom tummar på det som faktiskt är viktigt för katten. Synd att personalen verkade otrevlig, det är ju inte nödvändigt att vara, men förhoppningsvis var det du som missförstod henne och det var bara omtanke om katterna som gjorde att hon ställde dom frågor hon gjorde. Att dom vill träffa dej och att dom vill att du ska komma och träffa katterna innan nått bestäms tycker jag är bra, så gå du dit och prata med dom, antagligen är det lättar då att komma överens och att förstå varandra.
Myosotis
04-11-2008, 08:06
Hej Sol_blomman! Har försökt att skicka pm till dig, men det gick inte ("använder inte pm eller inkorgen är full"  ) Jag vet inte om du har följt min tråd om ett gäng katter som skulle skjutas: länkTre av dem söker fortfarande hem, de finns i jourhem nu. Här hos mig har jag en röd honkatt, förmodligen ett år gammal, nykastrerad, vaccinerad, tam och lugn, som jag desperat söker ett nytt hem till.  Jag vet inte var du bor, men transport går att ordna om du skulle vara intresserad (http://djurtransport.ifokus.se). Tycker det är mycket bra av dig att vända dig till ett katthem, tråkigt med ovänligt bemötande där. Hämtar man kattungar hos en bonde som någon föreslog så uppmuntrar man bara bönderna att producera fler och fler kattungar istället för att kastrera, och det är väldigt tragiskt, för det finns tusentals hemlösa katter och katter skjuts ihjäl för att de är för många. Under de omständigheterna anser jag att det är mycket oansvarigt att låta sina katter bli ännu fler.
Sol_blomman
04-11-2008, 11:14
CITAT (Myosotis @ 04-11-2008, 08:06)  Hej! Jag svarar till dig på det här sätttet, hoppas att det går bra. Vart bor du nånstans? Jag söker efter en lurvig katt typ angora el Norsk skogskatt. Jag älskar katter o är djurvän. Bor på landet i en lägenhet där finns det skog på baksidan så det är ju bra. Synd att jag missade din tråd  .Det var ju bra att katterna fick komma till ett katthem. Ha en bra dag! Vänliga hälsningar sol blomman Hej Sol_blomman! Har försökt att skicka pm till dig, men det gick inte ("använder inte pm eller inkorgen är full"  ) Jag vet inte om du har följt min tråd om ett gäng katter som skulle skjutas: länkTre av dem söker fortfarande hem, de finns i jourhem nu. Här hos mig har jag en röd honkatt, förmodligen ett år gammal, nykastrerad, vaccinerad, tam och lugn, som jag desperat söker ett nytt hem till.  Jag vet inte var du bor, men transport går att ordna om du skulle vara intresserad (http://djurtransport.ifokus.se). Tycker det är mycket bra av dig att vända dig till ett katthem, tråkigt med ovänligt bemötande där. Hämtar man kattungar hos en bonde som någon föreslog så uppmuntrar man bara bönderna att producera fler och fler kattungar istället för att kastrera, och det är väldigt tragiskt, för det finns tusentals hemlösa katter och katter skjuts ihjäl för att de är för många. Under de omständigheterna anser jag att det är mycket oansvarigt att låta sina katter bli ännu fler.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|