Full version: Orkidé, vad göra?
javinder
Vi har en orkidé som har fått ett skott uppe på stänglen, vad skall vi göra.

Klippa av den eller något annat?

//Johan J
CillaM
Jag förusätter att det är en brudorkidé, Phalaenopsis ni har? Och att det kommer ett skott betyder att det är blad som kommer? Ifall så är så låt bladen, keikin, vara kvar ett tag till, det är orkidéns sätt att yngla av sig. Men keikin måste ha egna rötter, runt 5 stycken, innan man försiktigt kan skära av stängeln den sitter på. Jag har gjort som så att jag kapat stängeln och klippte ner det som stuckit ut för att sedan sätta ner keikin och den lilla bit av stängeln som är kvar och som keikin sitter på. Plantera gärna i vitmossa, finns att få tag i välsorterade blomsterbutiker.
Madeleine1
I brist på annat och helt utan kunskap bröt jag försiktigt av mina bebisar från stängeln när de fått ett par relativt smala vita rötter, snodde lite hushållspapper runt rötterna och placerade det hela i orkidé"jord". Tanken med hushållspappret var att fukten skulle stanna lite längre än om jag satte det hela direkt i orkidé"jorden". När bebisen började få egna "vanliga" lite tjockare orkidérötter tog jag bort pappret och satte tillbaka det hela i orkidé"jorden" igen. Det har fungerat bra för mig - jag har ingen aning om ifall det var onödigt med hushållspappret, men funkade gjorde det i alla fall. smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon