|
Igår var jag på mässan Hus & Hem och där finns en hel del bokförsäljare. Till min lycka fick jag syn på Botanica, bibeln, för 189:-! På svenska. Lyckorusig kördes det hem nästan för snabbt (så snabbt det går i en 23 år gammal Honda). Gottar mig fortfarande, men det finns några aber och det är zonangivelserna och att det är en hel del stavfel och slarvfel i texterna. Sådant irriterar mig, löjligt ja, jag vet, men det kan förstöra mycket när man väl fått tag i en eftertraktad bok.
Du lär dig snart zonerna. Det finns kartor i början av boken som hjälper dig. Det finns stavfel i andra växtböcker med, men jag håller med... det är irriterande. Grattis till ett lyckat köp i alla fall.
Jo jag vet att det finns stavfel i andra växtböcker men när det är slarvfel blir jag kritisk, speciellt när jag har jobbat med digital sättning och gjort korrektur och lagt in korrektur på helt andra språk än vad jag kan (ryska, italienska, finska, franska, spanska osv) och ändå lyckats få det rätt. Och så ser man dessa så helt uppenbara slarvfel att håret slog knorr på mig. Arbetskadad? Jo visst
Lady Hamilton
03-11-2008, 19:44
Jag köpte min Botanica för flera år sedan och jag är MYCKET nöjd med min bok i allafall
Maggan H
03-11-2008, 19:52
Jag gav 400 för min på en trädgårdsmässa för 3 år sen, och jag håller ff på att beta av den....  Massor av bilder, det gillar jag,  bara textbeskrivningar gör det svårt att fantisera hur växten ser ut.  Några stavfel kan jag inte erinra mig ha hittat i den.
CITAT (MariaS @ 03-11-2008, 19:40)  Du lär dig snart zonerna. Det finns kartor i början av boken som hjälper dig. Det finns stavfel i andra växtböcker med, men jag håller med... det är irriterande. Grattis till ett lyckat köp i alla fall. Problemet med USDA-zonerna är kanske inte i första hand att lära sig dem utan att de är dåligt applicerbara i Sverige och ej heller jämförbara med våra zoner. Men det är ju det enda internationellt gångbara som finns vad jag vet. Om man bortser från det så är det en bra bok, man hittar det mesta i den.
hobbe 00
04-11-2008, 12:01
Jag köpte min botanica i fjol för 228 kr  när vi var på en dag i S:holm resa. Har fram boken nu som då och tittar och läser i den , gillar den väldigt mycke
Jag har Botanica Rosor,en bra uppslagsbok tycker jag.Jag fick den för ett antal år i födelsedagspresent.Emellannåt lånar jag LÅGs rosbibel på biblioteket.
Aqvakul
04-11-2008, 14:18
Jag köpte min för ett år sen för 189 spänn, som hittat tycker jag....
Eivor på Väddö
04-11-2008, 18:46
Jag köpte min Botanica för några år sen. Priset kommer jag inte ihåg, men jag tyckte det var ett fynd då. Nu är den efter flitig användning, så uppnött i ryggen så jag har gjort ett taffligt försök att limma på en ny rygg. Det är ju ingen ide att lämna den till en bokbindare, då det förmodligen skulle kosta mer än att köpa en ny. Men jag är också väldigt nöjd med den. Rosboken har jag inte frekvenerat lika ofta, den är väl också bra men jag är inte så nere i rosträsket ännu.
Jag är också mer än nöjd med mitt fynd, har inte sagt att jag inte är det, så missförstå mig inte!
flinga100
04-11-2008, 19:42
Jag har inte ens hört talas om den... Men jag behöver allt trädgårdsstöd jag kan få, så jag ska genast gå tillbiblioteket och se om de har den!
Jag hittade min i Stockholm på rean i vintras, sista exemplaret. Jag kastade mig över den och log fånigt en vecka efter tror jag.. Guld för mig nybörjar entusiast! 200 kr betalade jag också.
Åsa, mälardalen zon 2
08-11-2008, 09:35
Jag betalade mindre än 100kr för min på bokrea för många år sedan.
Ett tips för skåningar är Peter Gaunitz mycket lilla bokaffär med trädgårdslitteratur på Alnarp som inte har öppet så många timmar i veckan. Jag var där under v. 44 och tittade på den stora mängd trädgårdsböcker han hade där, och jag såg att han hade en trave Botanica.
Kan ni inte berätta bara lite vad det är för typ av bok - man blir ju nyfiken!
Boken är en stor tegelsten, består av 1.018 sidor med över 10.000 trädgårdsväxter med odlingsråd. Bilder är det också. Ett måste.
Lady Hamilton
08-11-2008, 12:04
Den ser ut så här 31 x 24 cm stor
[attachment=26986:DSCN1790.JPG] [attachment=26987:DSCN1792.JPG]
Jan Lindgren
08-11-2008, 16:03
Hej! Jag fick Botanica när jag höll ett litet föredrag. Botanica är ju idag väldigt billig så man får mycket för pengarna men annars så föredrar jag The Royal Horticulture Society: A-Z Encyclopedia of Garden Plants. Mer än 15000 plantbeskrivningar och 6000 bilder. Tyvärr så räcker inte heller den särskilt långt för en trädgårdsamatör. Undrar hur många band det skulle behövas för en heltäckande trädgårdsbok? MVH Jan Lindgren
Aqvakul
08-11-2008, 16:09
CITAT (Jan Lindgren @ 08-11-2008, 16:03)  Hej! Jag fick Botanica när jag höll ett litet föredrag. Botanica är ju idag väldigt billig så man får mycket för pengarna men annars så föredrar jag The Royal Horticulture Society: A-Z Encyclopedia of Garden Plants. Mer än 15000 plantbeskrivningar och 6000 bilder. Tyvärr så räcker inte heller den särskilt långt för en trädgårdsamatör. Undrar hur många band det skulle behövas för en heltäckande trädgårdsbok? MVH Jan Lindgren Nej, man blir väl aldrig riktigt nöjd. Men för en vanlig enkel amatör som undertecknad, så duger Botanica långt som första referens.
Alexander-VG-zon3
08-11-2008, 16:25
jätte bra bok skriver också lite allmänt i början skötsel,trädgård,miljöer .
problemet är att där också är krukväxter med i den ( alltså inte enbart trädgårdsväxter ) växter från alla jordens hörn är med i den från helt tropiska växter till härdiga .
och där är ett problem att enligt den så är ''alla'' växter inriktade som trädgårdsväxter även tropiska . så skötsel och härdighet kan bli ett problem när vi ska odla dom här . men den har bra beskrivet om arter och m.m. och namn . härdighet får man nog mer leta upp svenskfakta och också skötsel kan skilja sig åt .
Ja, korta och bra beskrivningar är det, resten letar åtminstone jag upp ändå på andra håll.
Aqvakul
08-11-2008, 20:04
CITAT (CillaM @ 08-11-2008, 18:30)  Ja, korta och bra beskrivningar är det, resten letar åtminstone jag upp ändå på andra håll. Precis!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|