CillaM
Jag såg att mina två stycken Passiflora suberosa har fått en sorts vit korkliknande beläggning på huvudstammen/grenen. När jag skrapar försiktigt får jag bort det, men undrar om det kan vara så att det är växtens sätt att skapa nån sorts bark. Jag har aldrig sett det på mina andra passifloror och det är därför jag undrar nu.

Hittade svaret på min fråga och det är meningen att suberosa ska ha en korkliknande stam som bildas efterhand.
clivia
CITAT (CillaM @ 03-11-2008, 20:27) *
Jag såg att mina två stycken Passiflora suberosa har fått en sorts vit korkliknande beläggning på huvudstammen/grenen. När jag skrapar försiktigt får jag bort det, men undrar om det kan vara så att det är växtens sätt att skapa nån sorts bark. Jag har aldrig sett det på mina andra passifloror och det är därför jag undrar nu.
Hittade svaret på min fråga och det är meningen att suberosa ska ha en korkliknande stam som bildas efterhand.

Ser den ut så här, CillaM? Lite sämre foto, tyvärr har jag inte bättre till hands nu...Jag tror att suberosas stam liknar lite den här...

[attachment=26834:passiflora....jpg]

MVH/clivia

CillaM
Den skulle nog mycket väl kunna se ut så om ett litet tag, nu är det mer som ett mjukt skal som täcker huvudgrenen. Men som sagt, det ska se ut så fick jag läst. Fick ju lite lättare panik när jag såg det först
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon