tepa
Hej

Har hört att krukväxter i allmänhet inte gillar att stå i fönster med värme-element under. Jag har två sådana fönster. Det ena i köket. Dit satte jag ett el-element i ett hörn. Det andra fönstret är i matsalen, där vill jag ha det lite svalare, så det elementet tänker jag inte knäppa på, om det inte blir minus 20 i vinter. Hur gör jag då med växterna ? Finns det överhuvudtaget sådana krukväxter, som vill ha en sådan torr värme underifrån ? Det är vattenburen värme.

Hälsn Tepa

hi hi, jag menade "vågar" inte knäppa på elementen...
evaisa
Jo, sansevieria...... det var därför jag startade tråden om värmematta.......

men, då vill dom gärna ha bra ljus också!
blomkronan
För ett par vintrar sedan gav jag upp att ha växter på fönsterbrädan ovan elementen. Jag köpte sidenväxter... whist.gif

Iår jag har så många "riktiga" växter så jag tänkte ta in blommlådorna (dom avlånga) fylla dom med lekarkulor ställa krukorna i den och fylla i lite vatten i blomlådan.

Då får blommorna lite svalare + det vatten jag fyller i, fuktar luften när värmen kommer... Kanske dom klarar sig bättre i år? Jag måste iallafall prova jag tror det ska gå bra! yes.gif
Chivvie
Läste för länge sedan om någon som hade detta problem. H*n löste det genom att täta springan mellan fönsterbrädan och väggen med något (har glömt vad det var; kan det ha varit frigolit?) Därefter stormtrivdes växterna i det fönstret.

Har inte testat själv, men har tänkt att jag skulle, om jag nu kan komma mig för. laugh.gif
blomkronan
g.gif Elementet är ju plaserat under fönster för det ska "trycka" bort kylan som kommer in via fönstret (kallras)
Om man leder värmen inåt rummet kommer kylan från fönstret in en bit... Kanske växterna då får en lagom temperatur...???

Hur blir det då med värmekostnaden den borde stiga den mé, inte bara värmen som stiger??

Någon som vet... kan det vara så???
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon