Full version: Vandrande Jude...
tepa
Hej

Har ytterligare ett problem med en krukväxt. Vandrande juden, som vuxit otroligt hela våren, sommaren, har börjat tappa blad. Den har verkligen "vandrat" iväg. Nu har en del stjälkar blivit som tunna ljusbruna trådar, och hela tråden har gått av. På tråden växer fina gröna blad. Men detta är väl också täljstensspisens fel. I hurdant läge ska Vandrande Jude stå ? Måste den stå i ett fönster ? Måste säkert flytta den bort från vardagsrummet, den står nu på en högtalare en meter från täljstensspisen. Inte i något fönster. Den har iaf stått där i flera månader, men vi har ju inte börjat elda förrns nu för en dryg månad sen. Skulle ändå vilja ha den kvar i vardagsrummet, kan tänka mig att sätta den närmare fönstret, 4 meter bort från spisen. Snälla, någon som har något råd ?

Hälsn Tepa
Red Top
Hej igen!
Den vill stå ljust men inte i direkt sol. Det kan nog bli för varmt i närheten av spisen. Den blir jättefin om du knipsar bort de dåliga grenarna, för då förgrenar den sig.
Den blir alltid tätare ock finare om man nyper av rankorna när de blir för långa.
Vilken sort har du, grön/vit eller med lila inslag? Jag gillar den lila bäst yes.gif
tepa
Hej

Tack för ditt svar, Red Top. Det kan vara den med lila inslag. Den har ljusgröna blad med någon ljus lila strimma (hm, tänkte skriva strippa) i bladen. Kan ta en bild ikväll.

Mvh Tepa
tepa
Hej

Den utlovade bilden. Mindes fel, det var inte bladen, som hade lila inslag, utan stjälkarna...

Mvh Tepa
Red Top
Fin bild. Du kan nypa av några grenar och stoppa ner dem i krukan, så blir den ännu tätare.
Det var en sån här jag menade. Har ingen själv just nu, även om jag tycker om den. Min gamla mor som är rätt vidskeplig, säger att pengarna "går ur huset" om man har den inne. Hon satte helt sonika ut den på balkongen när hon var blomvakt och det gillade den inte giggle.gif

Tradescantia
tepa
Hej Red Top

OJ OJ OJ vilken vacker lila växt. Lila som är min favoritfärg. Aldrig sett något mera lila i bladväg.
Jasså, behöver man inte sätta klippet i vatten och vänta på rötter? Jag har gjort så, och planterat. Detta har faktiskt vuxit också ! Men jag kan ju faktiskt göra som du säger, de bladstänglar jag måste klippa bort har ju gröna och fina blad längst ut.

Mvh Tepa
Chamomille
CITAT (Red Top @ 04-11-2008, 22:42) *
Min gamla mor som är rätt vidskeplig, säger att pengarna "går ur huset" om man har den inne. Hon satte helt sonika ut den på balkongen när hon var blomvakt och det gillade den inte giggle.gif

giggle.gif
tepa
Red Top, var det kallt ute då ?

Mvh Tepa
Red Top
Nej! Det var strålande sol och jättehett! giggle.gif
tepa
Hej Red Top

HA HA HA, då ska jag passa mig för att ta ut den nästa sommar ! Då vill den inte ha hetta tydligen. Flyttar den IKVÄLL till en lite svalare plats. Men då får jag ett jobb till. Krukan, i vilken den är planterad, ska stå på högtalaren, där vandrande juden står nu. Den andra högtalaren har en likadan kruka, har bara två sådana krukor. Så jag måste plantera den i en annan kruka. Ska vara försigtig, så jag inte rör om för mycket. Ps den andra högtalaren står flera meter från spisen. Jag måste sätta något värmetåligt i vandrande judens nuvarande kruka, alltså, förslag ?

Mvh Tepa
tepa
Hej

Lyckade ta något skott på min Vandrande Jude innan den dog bort. Dessa hade jag i vatten tills de fick rötter. För drygt fem veckor sedan planterade jag dem i ny kruka. Och nu ser det ut som om jag snart har en ny stor Vandrande Jude !

Mvh Tepa
tepa
Hej

Jag lyckades ju ta skott av min Vandrande Jude, innan den gick hädan. Såhär ser den ut nu.

Mvh Tepa
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon