Full version: Vattensjuk mark
Nifse
Det har ju varit regnigt under sensommaren och hösten. Mina planteringar har stått under vatten under perioder. Hur mycket vatten tål växterna?Kommer ormöga och lungört att överleva när de nu igen står i vatten i oktober? Vad händer med den ganska unga eken? Mina vattenirisar står något torrare så de hoppas jag ska klara sig.
ingrids
Få växter tål att stå med rötterna helt under vatten längre tid, riktigt hur mycket skada de tar är svårt att säga utan att veta hur långa perioderna varit.
Har du möjlighet att göra något åt dräneringen, t.ex. gräva ett tillfälligt dike? Rabatter under vatten låter inte kul ...
Gunilla T
Inga växter, förutom vattenväxter, gillar stillastående vatten, de ruttnar för att de inte får syre.

Den enda som klarar vätan är i så fall din vatteniris.

Skall du odla där i fortsättningen bör du göra en fungerande dränering.

skogstroll
jag har tyvärr ganska blött i mina rabatter om vintern. jag har gropar i berget där jag planterat och det rinner inte bort så mycket. På våren är jorden mera smetig sörja i klass med kattmoja sad.gif Rudbeckiorna har tagit en del stryk men försöker verkligen komma tillbaka. Försöker förbättra lite löpande i jorden men men. Kärleksörten måste jag definitivt flytta nån annanstans. Det gäller väl helt enkelt att välja rätt växter...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon