Jan Lindgren
04-11-2008, 13:15
Hej!
Eftersom jag håller på med en frukt- och bärsamling så har jag provsmakat en del äpplen. Det mest intressanta äpplet jag smakat är Kerr. Det smakar inte äpple utan mer som någon tropisk frukt. Försökspersoner som jag testat på säger: lite som litchi, lite melon, tropisk fruktjuice. Frukten är vackert röd och ganska liten. Enligt kanadensiska uppgifter så tål det -35 C. Jag tycker att Kerr är bättre än Rescue som också är extremt härdig. Jag har aldrig sett sorten på någon plantskola. Det var bara en ymp som lyckades i våras men när det trädet vuxit till sig så ska jag prova igen.
Finns det någon som har egna erfarenheter av Kerr? All svensk erfarenhet är av intresse.
MVH
Jan Lindgren
Ibland kan träd/buskar som tål extremt låga temperaturer, ändå få problem i vårt klimat, om de inte tål temperaturvariationer bra. Det gäller t ex en del sorter av Havtorn, speciellt hanexemplar kan tro att det är vår alltför tidigt och skadas av frost.
Jan af Lisö
05-11-2008, 15:18
Jag föreslår att du kollar direkt med de som jobbar med äppleförädling och utprovning på landbruksuniversitetet på Balsgård, om de har testat Kerr eller ej, och varför ?
Jag tror att profesorn för växförädling heter Hilde Nybom, Telefon: 044-26 58 00 (växel). Går säkert att maila också.
Jan Lindgren
05-11-2008, 17:18
Hej!
Jag har köpt ympris av Kerr från Balsgård. Jag har också varit där och smakat. Frågan är om det finns några andra som har erfarenheter och varför den inte finns i plantskolor. Jag tycker att sorten borde ha ett kommersiellt värde. Hilde är väldigt trevlig och tillmötesgående. Jag har haft stor glädje av att bo någorlunda nära Balsgård.
MVH
Jan Lindgren
Om man söker på Kerr & apple, så hittar man många länkar till "Kerr Apple Crab Fruit" och "Kerr Apple Crab", vad betyder "vildäpple" i detta fall?
Jan Lindgren
05-11-2008, 20:56
Hej!
Rescue och Kerr tillhör gruppen crabapples. Hur det ska översättas vet jag inte. Jag tror att innebär att en av föräldrarna är en ren vildapelart och att de därför ofta är väldigt härdiga. Det vekar som om Kerr har M. pumila i härstamningen.
MVH
Jan Lindgren
Jan af Lisö
06-11-2008, 09:22
Hi
Nu förstår jag var aplecrab är för något, hade inte lyckats hitta någon översättning innan.
Jag tror inte att detta äpple blir kommenrsiellt gångbart, även om smaken skulle tyda på det, det har ju storleken av en golfboll, och då blir den väl svårsålt samt dyrt att plocka per äpple (i alla fall i länder som Sverige där arbetskraften är dyr).
Vore kanske något att ha i mitt ympträd, säljs dessa ympar generellt av Balsgård eller bara till närmaste grannar ? Tycker det är kul med sorter som ingen annan i närheten har !!!
Jan Lindgren
06-11-2008, 14:40
Hej!
Balsgård brukar sälja lite ympar men de är väl inte så intresserade av små mängder. Förra året kostade varje sort 100 kr plus moms och då fick man fem bra kvistar. I år har jag beställt ca 100 olika ympar. Får se vad de kan leverera.
Jag tänkte mig Kerr som ett prydnadsträd med frukter som man kan äta. Äpplena är vackert röda. När jag visat dem för folk så är första reaktionen att det är ett plommon.
MVH
Jan Lindgren
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.