Farbror Blå
Läs detta först

Bakgrunden är denna:

En man på jobbet har länge ältat om thailändskor hir och thailändskor dit.
Han pratade en gång om en kvinna han tidigare tagit till Sverige som " den där jag tog hit förut"
och klagade på att hon ljugit om sin ålder "måste ju varit 35 minst"

Han ska nu "ta hem" en till, den tredje i raden, och har berättat vitt och brett om det hela.
Det han "glömde" berätta, är flickans ålder.

Jag fick reda på det , genom att en av mina anställda fick tolka åt honom i telefon..
Han själv jobbar frivilligt om dagarna= han är förtidspensionär i 60-årsåldern.

Den ensamstående mamman har tar hem är 18...

Nå till frågan och alternativen ovan..

Monaxe
Det var många svars alternativ jag skulle viljat kryssa i här...
pejori
Jäkla svår fråga att svara på.
det finns många alternativ att välja mellan, men valde tillslut "skulle vilja rädda flickstackaren" mest med tanke på att han tydligen har som hobby att impotera flickor, och vad jag förstår, inte alltid är så snäll. g.gif g.gif
Monica M zon 4
Jag skulle kunna tänka mig kryssa i flera alternativ. Tyvärr är det ganska vanligt att många sätter i system att ta hit flicka efter flicka från exempelvis Thailand. Flickorna råkar ofta illa ut. Det är bedrövligt att det inte går att stoppa. no.gif
Skruttis
Skulle också vilja fylla i flera alternativ. Särskilt i slutet på listan.
Gillar INTE sånt här! nono.gif
Aqvakul
CITAT (pejori @ 04-11-2008, 23:17) *
Jäkla svår fråga att svara på.
det finns många alternativ att välja mellan, men valde tillslut "skulle vilja rädda flickstackaren" mest med tanke på att han tydligen har som hobby att impotera flickor, och vad jag förstår, inte alltid är så snäll. g.gif g.gif

Resonerade likadant och valde också till slut "skulle vilja rädda flickstackaren", eftersom det i slutändan handlar om enskilda människors livssituation.
Whiskuchi
Snuskgubbe! ranting.gif
Pia L
Just när det är sån stor ålderskillnad och det inte är första flickan han tar hit så borde myndigheterna reagera.
En av mina bästa vänner blev kär i en Filipinska för många år sedan, det var ett rent helvete innan han fick ta in henne till Sverige och dom kunde gifta sig, efter 2 barn så hittade hon en annan som hon trodde hade mer pengar än min vän.
Nästa fru tog han hem från Vietnam, kärleken var ömsesidig, men det strulade till sig med hennes papper så henne utvisade dom i 10 år.

Många av dom här flickorna tar en chans genom att "sälja" sig till en svensk man, står dom bara ut om mannen är elak så kan dom ju lämna honom när dom har fått sitt permanenta uppehållstillstånd.
Sen är väl frågan hur mycket skit dom ska behöva ta av en oseriös man, och har myndigheterna blivit slappare med förhören mellan mannen och kvinnan?
MariaS
Du glömde alternativet: Klappa till gubben så han inser vad han gör!

tyvärr är ju detta ngt som satts i system av män i diverse åldrar i detta landet. Har tyvärr en bekant som gjort likadant (fast mindre åldersskilnad) fast denna tjejen utnytjas som piga och i sängen när lusten faller på, sen hoppar han i säng med x antal andra fruntimmer också...
och det är ingen ide att hon klagar, han kan ju skicka hem henne igen!?
Rosmarin
Snuskgubbe tycker jag att han är. man borde ringa integrationsverket och vilja rädda flickstackaren också. rtfm.gif ranting.gif
Myosotis
Prostitution. sick.gif
Gossen Ruda
Vet inte om det ändrats nyligen men om man tar hit en utländska och gifter sig med henne och sen skiljer sig innan 3 år får hon inte stanna. En del har satt detta i system.
Aqvakul
CITAT (Gossen Ruda @ 05-11-2008, 09:47) *
Vet inte om det ändrats nyligen men om man tar hit en utländska och gifter sig med henne och sen skiljer sig innan 3 år får hon inte stanna. En del har satt detta i system.

tror att det är två år i ett parförhållande som gäller...
Gunilla T
Jag borde nog inte skriva här eftersom denhär typen av människohandel gör mig fruktansvärt upprörd.

Det är inte olagligt så länge mannen inte brukar våld eller isolerar och kontrollerar kvinnan, upptäcker man sådant är det bara att göra en polisanmälan.

Det är mycket vanligt att kvinnorna utsätts för våld, de har ingen aning om lagstiftningen här i Sverige, vet inte att dom har rätt till hjälp och har ingen att vända sig till.

Här finns tydligen ett litet barn med i bilden, blir denna man en bra förälder för det lilla barnet? Mamman är ju själv bara barnet i förhållande till mannen. Socialtjänstlagen skyddar alla barn, inte bara svenska. Vid misstanke om att barnet far illa bör man göra en anmälan till socialtjänsten.

Eftersom inget olagligt ännu har hänt så är det väl på plats att ta fram civilkuraget, alla arbetskamrater, grannar och bekanta.

Ta en allvarlig diskussion med mannen ifråga, tala om vad ni anser om detta och att ni inte kommer att blunda för om ni på något sätt upptäcker att mamman och barnet far illa.
Huggorm
Det där med svensk-thailändska par är ju ett ömsesidigt bedrägeri. Många svenska män tror att dom är dumma bara för att dom ser så unga ut, men där bedrar som sig. Till exempel har jag flera gånger pratat med folk som varit ihop med en thailändska, och som blivit övertalade om att de borde köpa hus i Thailand, det är ju så billigt. Visst, några hudratusen kronor senare har dom sitt hus, nybyggt och fint. Och eftersom en svensk inte får äga mark i Thailand skriver dom det på kvinnan. Då gör hon genast slut och sticker hem till sitt nya, alldeles egna hus... Det jag vill komma till är att det kanske finns mer än ett offer i exemplet som tråden handlar om
Aqvakul
CITAT (Huggorm @ 05-11-2008, 10:47) *
Det där med svensk-thailändska par är ju ett ömsesidigt bedrägeri. Många svenska män tror att dom är dumma bara för att dom ser så unga ut, men där bedrar som sig. Till exempel har jag flera gånger pratat med folk som varit ihop med en thailändska, och som blivit övertalade om att de borde köpa hus i Thailand, det är ju så billigt. Visst, några hudratusen kronor senare har dom sitt hus, nybyggt och fint. Och eftersom en svensk inte får äga mark i Thailand skriver dom det på kvinnan. Då gör hon genast slut och sticker hem till sitt nya, alldeles egna hus... Det jag vill komma till är att det kanske finns mer än ett offer i exemplet som tråden handlar om

Visst kan det vara så!

Men det kan ju inte fördunkla, ursäkta eller uppväga att dessa kvinnor är oerhört utsatta, på ett sätt som männen knappast är.
*Stintan*
Det finns även lyckade fall. Jag känner tre killar varav två gifte sig med filipinskor och en med en tailändska. Ena killen fick efter mycket om och men även adoptera sin frus barn men det tog flera år innan barnet fick komma hit och allt var klart. Alla tre killarna är högst vanliga svenskar med ordnade förhållanden och tjejerna verkar trivas alldeles utmärkt. Fast det var ju inga större ålderssskillnader i dom fallen.

För jävligt när gamla gubbar håller på som i huvudinlägget och när tjejerna råkar illa ut och självklart lika bedrövligt när det är som Huggorm beskriver.
Gunilla T
Att människor träffar varandra under semesterresor och blir förälskade och vill leva tillsammans är inget problem.

Men när det sätts i system och kvinnorna avlöser varandra och alla kommer från länder där många lever under svåra förhållanden - då handlar det om något annat.

Barnen är alltid oskyldiga och kan inte välja!
Grå
Snuskgubbe tycker jag, och det får du gärna slå in i en röd rosett och hälsa honom.

Jag såg en annons i googlerutan här på odla om Thaidejtning och Thailändska kvinnor, har skrivit en sur liten blogg om det idag.
renate
Snuskgubbe....................Denna typen av män tror att de gör välgörenhet men är i grund och botten riktiga snushummar.Vilken 18årig flicka vill ha en "gammal Gubbe"till man?Visserligen är det lagligt,men rätt är det inte. thumbdown.gif angry.gif
Huggorm
CITAT (renate @ 13-11-2008, 17:48) *
Snuskgubbe....................Denna typen av män tror att de gör välgörenhet men är i grund och botten riktiga snushummar.Vilken 18årig flicka vill ha en "gammal Gubbe"till man?Visserligen är det lagligt,men rätt är det inte. thumbdown.gif angry.gif

Det är vad jag frågade, men på ett inlindat sätt, när en drygt 60-årig arbetskamrat berättade att han hade en 18-årig filippinska som väntade på honom. Han förstod vad jag menade, men förklarade att det sågs som helt normalt med stor åldersskillnad i många delar världen, och att man inte kan se på allting ur en svensks ögon utan måste försöka förstå hur det fungerar i andra kulturer. Enligt honom var det så att dessa flickor faktiskt blev kära i en person som kunde garantera dom och deras kommande barn ett bra liv med mat på bordet och tak över huvudet.

Jag är fortfarande skeptisk, jag vill nog helst ha en partner som befinner sig på ungefär samma plats som mig i livet...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon