Full version: S:t Paula
blomkronan
Nu har inneväxt intresset kommit i gång.
Var på plantskolan och fynda 9 st olika s:t paulor. Dom var någelunda i bra skick.
Jag har varit runt på nätet och letat efter råd och tips men hittade inte svaren på alla mina frågor...

Hur ska dom vattnas? från fatet? Tål den att jag plockar bort stora blad som växer "fel". Hur vill dom ha med ljus nu på vintern. Kan dom stå ute på sommaren.

Det var några funderingar som jag hade...

Finns det någon som vill byta blad??? Jag vill utöka min sammling crazy.gif
Aqvakul
Min erfarenhet av S:t Paula är att de inte får bli för blöta och att vatten på bladen ska undvikas. Att vattna försiktigt på fatet är att föredra. Det går bra att gallra bland bladen. Generellt så gillar de inte sol. Öster- eller västerfönster fungerar bra och även norrfönster på sommarhalvåret.
Åsa, mälardalen zon 2
Såhär gör jag:

Vattnar ovanifrån med rumstempererat vatten (helst regnvatten men vid regnbrist får de kranvatten), se till så det inte ligger vatten i bladrosetten + om solen skiner ska man torka bort ev. vattendroppar från bladen. Låt växten torka upp mellan vattningarna.

Saintpaulia vill stå ljust denna årstid, vill man få den i blom måste man dock ofta ge extra belysning med ex. en lysrörslampa.

De saintpaulior som säljs i handeln trivs bäst i rumstemperatur, så ute brukar de inte alltid trivas det beror på hurpass varm sommaren blir, i ett uterum som inte blir alltför gassigt kan de dock funka under sommaren. Många vildarter brukar dock gilla lite svalare klimat så har man såna kan man ev. testa dem ute i ett lite halvskuggigt läge.

Jag planterar om mina saintpaulior runt sportlovet varje år i lucker jord med små lecakulor i, tryck ej till jorden mer än nödvändigt vid plantering, saintpaulians rötter gillar lucker och syrerik jord.

Saintpalia tål att man tar bort blad. Blad kan man föröka växten med, många sorter i butikerna kan man dock inte föröka med blad ifall man vill ha en ny likadan planta. De växterna är mutationer som förökas i laboratorium, mutationen är inte så stabil att man kan få den att följa med vid sticklingsförökning ex. på såna är Chimerasorterna de är randiga, fläckiga etc. i blomman.
Red Top
Ett tips till. Ha inte S:t Paulorna i ytterkrukor utan på fat de trivs bäst då. En tät paula är svår att vattna uppifrån, så vattna alltid på fatet med rumstempererat vatten.=)
blomkronan
Jag har haft dom på en underbevattningsplatta sedan jag fick hem dom, dom värkar trivas med det tummenupp.gif Dom får oxå en liten dusch varje morgon... det går av bara farten när jag har duschat dom andra växterna. Dom verkar klara det!

Lite bilder är kul att visa...
[attachment=26904:DSC01063.JPG]
En vit enkelblommad

[attachment=26905:DSC01067.JPG]
Blev lila på bilden... men är blå i verkligheten.

[attachment=26907:DSC01070.JPG]
En rosa dubbel-små-blommad

[attachment=26908:DSC01080.JPG]
Vit med rosa kanter.

[attachment=26906:DSC01084.JPG]
Jag har tagit bladsticklingar från alla...,
la en (ny) disktrasa i botten på lådan som får fungera undervattningsmatta.

Hur länge kan det ta innan jag får se småplantor??? hos bladen?
Bettis
Jag kanske inte ska skriva detta, men jag missköter mina st:P fullständigt, vattnar oftast en gång i veckan och då häller jag bara på en regäl dutt vatten, ibland har det hänt att dom har fått vänta 3 veckor på vatten, glömmer vattna och när bladen hänger så öser jag i vatten. Har planterat om dom en gång för dom växte ur krukorna fullständigt, rötter i ett lager under krukan. Näring får dom tyvärr väldigt sällan, glömmer det också. Står i ett fönster med sol hela dagen, fast jag tar ner persiennerna när det är mitt i sommaren. Men jösses vad dom blommar mer eller mindre hela året. En är en vit som jag hade för många år sedan i en julgrupp, en sådan där pytteliten som är enormt stor idag. Har aldrig ute dom på sommaren. Så gör jag med mina stackare whist.gif
Sofiia
Jag missköter också mina st paulior rejält whistling.gif , dom vet nog inte vad näring är för nåt... men dom står ut med det mesta verkar det som. Har en som jag köpte i en vanlig mataffär som halva blomman var rosa och andra halvan vit, då den blommade om var blommorna hel rosa så den var nog manipulerad med nåt.
blomkronan
Bra att veta... att dom tål lite misskötsel! tummenupp.gif
blomkronan
Så då hade jag utökat min samling naughty.gif
Ville bara visa er att det finns finna s:t pauler
Jag har hittat lite olika och ovanliga... biggrin.gif

Den här är min favo... kolla in blommorna smile.gif
[attachment=28275:DSC00826.JPG]
[attachment=28276:DSC00829.JPG]

Den här gillar jag för den har grön/rosa blad
med matchande rosa små blommor.
[attachment=28278:DSC00804.JPG]

Den här blommade inte när jag köpte den från rea bordet...
Nu kom det upp skrynkliga blommor med grönkant och svagt rosa i.
Tyvärr dårlig bild men den är helt läker...
[attachment=28277:DSC00813.JPG]

Någon mer som har bilder på annorlunda s:t pauler
Bassam
Tack för fråga
Det är inte misskötsel men den har vad som behöver på grund att de har tjocka bladen som täcker med plast så bladen förlust liten vatten, o de behöver inte så mycket näring för att de växer inte så mycket O de behöver halv sol till sol.
H: Bassam

drutten25
Den översta blomman du visar Blomkronan är ingen saintpaulia,det är en chirita tamiana, den är en släkting till saintpaulian.
blomkronan
CITAT (drutten25 @ 14-12-2008, 09:56) *
Den översta blomman du visar Blomkronan är ingen saintpaulia,det är en chirita tamiana, den är en släkting till saintpaulian.

Då blev jag "lurad" på plantskolan sad.gif Men för mig gör det förstås inget... den får vara med i min samling i allafall, för den är såååå söt. wub.gif

Kul att jag fick namnet på den... nu kan jag söka lite på den...
(jag glömde ta namnet när jag var på plantskolan, tänkte åka tillbaka dit på måndag för att skriva upp vad den hette nu behöver jag inte göra det... tack smile.gif )
blomkronan
Den här tycker jag om, den var inte heller blommande då jag köpte den och så här finna blommor blev det, dom ser ut som "roser" stora som en femkrona.
[attachment=28299:DSC00699.JPG]

Här är en samling... som jag hitta här om dagen.
Alla olika wub.gif gav bara 5:- och 10:- st för dom...
[attachment=28298:DSC00768.JPG]

Åsa, mälardalen zon 2
Angående Chirita tamiana, den sorten är fröäkta så du kan låta frökapslarna sitta kvar och mogna och sedan skörda frö ifall du vll ha fler plantor. Fröerna är små som dammkorn och de är ljusgroende. Jag testade fröså för några år sedan, jag gjorde iordning en såbädd med såjord i en glassburk (med dräneringshål) som jag vattnade och sedan strösslade ut mina skördade fröer på, sedan satte jag gladpack över och väntade och jag fick massor av små plantor som jag sedan skolade i separata krukor.
blomkronan
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 14-12-2008, 13:13) *
Angående Chirita tamiana, den sorten är fröäkta så du kan låta frökapslarna sitta kvar och mogna och sedan skörda frö ifall du vll ha fler plantor. Fröerna är små som dammkorn och de är ljusgroende. Jag testade fröså för några år sedan, jag gjorde iordning en såbädd med såjord i en glassburk (med dräneringshål) som jag vattnade och sedan strösslade ut mina skördade fröer på, sedan satte jag gladpack över och väntade och jag fick massor av små plantor som jag sedan skolade i separata krukor.

ÅÅÅ Tack för du sa det... inte visste jag att man kunde fröså bravo.gif Det ska bli kul att testa sen, efter dina råd smile.gif thanks.gif smile.gif
strepp
vad är det för rolig plantskola du handlar på som har både chirita och olika sorters Sp?hälsar strepp
blomkronan
CITAT (strepp @ 16-12-2008, 21:59) *
vad är det för rolig plantskola du handlar på som har både chirita och olika sorters Sp?hälsar strepp

Nu har jag turen... eller oturen att jag bor i mitten av två plantagen, där har jag nu fyndat alla mina SP för 5 eller 10:- smile.gif chiritan hittade jag på Blomsterlandet (som ligger vid jobbet smile.gif)

När jag köpte chiritan som dom sa det var en s:t paulia, sa dom oxå att det fanns en häng s:t paulia???? finns det eller kan dom menna en häng chirita??? Någon som känner till den växten???
Åsa, mälardalen zon 2
jovisst finns det paulior som är lite hängande ex. Saintpaulia pendula en vildart jag aldrig sett i vanliga handeln. Den grenar sig och kryper nog på marken i naturen men har man den i kruka hänger ju rankorna över kanten.

Det finns även Taitasorterna som Humako förädlat fram de passar i ampel och kalls nog ibland hängande men jag tycker inte de hänger, de grenar sig dock de är inte bara en bladrosett.

http://www.odla.nu/artiklar/images/bilder/...a_taita_vit.jpg

Själv shoppar jag hos saintpauliasällskapet på trädgårdsmässan i Älvsjö där hittar man sorter man aldrig hittar i handeln och dessa kan man sedan föröka själv de är inte microförökade (som jag tror några av dina sorter är, vissa av dem ser ut som chimerasorter). Förra året köpte jag ex. en rysk sort (ryssarna gillar saintpaulior som är jättestora alltså plantorna så detta är ju riktiga bjässeplantor) och + jag köpte en småblommig minisaintpauliasom är flerstammig som taitasorterna som heter skärt litet moln som har blommat jättemycket under hösten m fl.
strepp
Hejsan
Ska kolla ifall min blomsterhall kan ta hem chirita tamiana,för den villl jag ha igen min dog fick nog för mycket vatten,Jag tror inte det finns någon hängande chirita däremot finns det några en är gemella som skjuter stoloner.Jag tycker det är himla kul om blomsterhallen med flera kan få in lite ovanliga växter eller rättare sagt lite annorlunda växter än de gamla vanliga krukväxterna,.Jag brukar också göra som Åsa handla på Sth mässan och även den i Örebro..hälsar strepp..
blomkronan
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 17-12-2008, 10:24) *
Själv shoppar jag hos saintpauliasällskapet på trädgårdsmässan i Älvsjö där hittar man sorter man aldrig hittar i

Tack Åsa för att du vissa dina s:t paulier smile.gif. Jag ska apsolut besöka deras monter på mässan. Jag har fastnat för denna blomma, så mycke olika det finns smile.gif många är alldeles "för vanliga" det är ju dom ovanliga som är intressantast smile.gif och då menar jag förstås ovanliga för mig... det kan ju vara en vanlig för dig wink.gif
Jag såg att du oxå hade en blommande med grön kant på själva blomman... dom gillar jag smile.gif har aldrig sett gröna blommor tidigare smile.gif

visa gärna fler bilder om du har smile.gif

CITAT
Ska kolla ifall min blomsterhall kan ta hem chirita tamiana,för den villl jag ha igen min dog fick nog för mycket vatten,

Jag kan ju inte lova men... jag fick ju tipset att man kan fröså... smile.gif kanske jag kan skicka dig en... OM jag lyckats så dom förståss wink.gif, det kan väll tidigast bli till våren... jag ska tänka på dig då och om det kommer upp något smile.gif
drutten25
Här är en läcker med grönt i : Irish Flirt

Irish Flirt

strepp
CITAT (blomkronan @ 17-12-2008, 23:12) *
Tack Åsa för att du vissa dina s:t paulier smile.gif. Jag ska apsolut besöka deras monter på mässan. Jag har fastnat för denna blomma, så mycke olika det finns smile.gif många är alldeles "för vanliga" det är ju dom ovanliga som är intressantast smile.gif och då menar jag förstås ovanliga för mig... det kan ju vara en vanlig för dig wink.gif
Jag såg att du oxå hade en blommande med grön kant på själva blomman... dom gillar jag smile.gif har aldrig sett gröna blommor tidigare smile.gif

visa gärna fler bilder om du har smile.gif
Jag kan ju inte lova men... jag fick ju tipset att man kan fröså... smile.gif kanske jag kan skicka dig en... OM jag lyckats så dom förståss wink.gif, det kan väll tidigast bli till våren... jag ska tänka på dig då och om det kommer upp något smile.gif

Vad snällt av dig men vi kan höras av till våren isåfall ska försöka hitta den ute i blomaffärerna om inte annat på mässorna,,tack för din fina omtanke,,hälsar strepp..
blomkronan
CITAT (drutten25 @ 18-12-2008, 06:37) *
Här är en läcker med grönt i : Irish Flirt

Irish Flirt

Urläcker... wub.gif va häftigt sick.gif hel gröna blommor...
blomkronan
Nu har det börjat hända grejer här smile.gif

Kommer ni ihåg att jag skulle försöka sätta frön från denna...
[attachment=32591:DSC00829.JPG]

Här har det grott... smile.gif
[attachment=32590:DSC01487.JPG]

Nu är det bara vänta och se... att jag klarar få upp dessa smile.gif

pialotta
oj tummenupp.gif

lycka till med de små!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon