Gossen Ruda
I helgen var jag som vanligt i sommarstugan. Satt i sängen på söndagsmorronen och upptäckte något som kröp på lakanet, en fästing. En i sista stadiet tror jag, den var delvis röd. Efter att ha plockat den i lite hushållspapper och förpassat den in i kaminen började jag fundera. Hur hade den kommit dit?

Det var minusgrader hela lördagen så jag betvivlar att den hoppat på mig under dagen. Kunde den ha kommit dit några veckor tidigare med min hjälp och lossnat på något sätt och nu letade efter en värd igen? Kunde jag ha haft den på mig tidigare och den hade ätit färdigt och nu letade efter en ny värd efter hudömsningen? Hur länge kan en fästing överleva inomhus? Frågor, bara frågor.

Vippan
Usch dessa otäcka kvalster,jag tror att fästingar kan överleva inomhus om du inte har för torrt och varmt i din stuga, du har väl vaccinerat dig mot Tbe?

Gossen Ruda
Under veckorna är det ouppvärmt så den KAN ju ha klarat sig ett tag. Finns inte TBE just här än så länge.
DragonLady
CITAT (Gossen Ruda @ 05-11-2008, 11:14) *
Under veckorna är det ouppvärmt så den KAN ju ha klarat sig ett tag. Finns inte TBE just här än så länge.

Det kanske är en mus eller råtta som kommit in med den...
KURT
Mest troligt är nog att den kommit in tidigare. Jag har lyckats bli biten av fästing inomhus, som jag tagit med mig hem på kläderna.
renate
Usch så otäck,men jag betvivlar att en fästing kan överlever i veckor men man vet aldrig jag kan inte så mycket om dessa äckliga djur som jag plockar från mina katter sommartid och det har hänt att någon kröp i sängen när katterna är där bläääääääääääääääääääääääääääää.Jag läste att de dör snabbt om det är torrt,och det är det väl i sängen.
Gossen Ruda
Den kan ju ha följt med på kläderna som KURT skriver. Inget djur har varit inne så den teorin faller. Eftersom huset inte är uppvärmt och torrt kan den nog leva ett bra tag där. Inte så trevligt med såna krabater i sängen, jag föredrar i så fall honor av den tvåbenta sorten där. rolleyes.gif
KURT
CITAT (Gossen Ruda @ 05-11-2008, 17:56) *
Den kan ju ha följt med på kläderna som KURT skriver. Inget djur har varit inne så den teorin faller. Eftersom huset inte är uppvärmt och torrt kan den nog leva ett bra tag där. Inte så trevligt med såna krabater i sängen, jag föredrar i så fall honor av den tvåbenta sorten där. rolleyes.gif

Har du höns inomhus?
Azur
Jag skulle nog inte avskriva möjligheten att det är en mus som dragit in den så snabbt.... Såhär på hösten försöker mössen gärna ta sig in i den rara goa värmen, och smågnagare är primärvärdar åt fästingar. Jag såg en studie som kom fram till att smågnagare i snitt hade ett par hundra fästingar på sig, och rekordinnehavaren, en sork, hade hela 451 fästingar.
Gossen Ruda
CITAT (Azur @ 05-11-2008, 18:18) *
Jag skulle nog inte avskriva möjligheten att det är en mus som dragit in den så snabbt.... Såhär på hösten försöker mössen gärna ta sig in i den rara goa värmen, och smågnagare är primärvärdar åt fästingar. Jag såg en studie som kom fram till att smågnagare i snitt hade ett par hundra fästingar på sig, och rekordinnehavaren, en sork, hade hela 451 fästingar.

Jo, jag vet att huset är tätt och dörren lämnas aldrig öppen. Den leder dessutom ut på en veranda som är svårnåbar för möss. Är på vakt mot såna inkräktare.

Jo Kurt, jag menade tvåbenta och tvåarmade varelser av arten Homo sapiens.
Lilla Birka
CITAT (KURT @ 05-11-2008, 17:50) *
Har du höns inomhus?

bravo.gif Touche! a0a.gif a0a.gif a0a.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon