Full version: Akleja
mona_g
Hittade en otroligt vacker, vad jag nu har förstått, akleja i min trädgård i somras. Är ny i den här "egen-trädgårdbranschen" och det tar lite tid att lära sig vad det är för blommor man har i sin gamla trädgård. Jag har nu tagit frön från denna lilasvarta växt och tänkte försöka föröka den de närmaste åren, hur gör jag på bästa sätt den här tiden på året?? Har förstått av det jag läst att fröna skulle ha planterats tidigare direkt i landet om det skulle lyckas med direktsådd till nästa år. Har någon lite hum om detta?? tongue.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Så fröna ute nu i kallbänk eller släng bara ut dem där du vill ha dem. Aklejafrön behöver ofta gå igenom en vinter innan de gror. Aklejor brukar självså sig mycket rikligt, själv klipper jag bort en hel del frökapslar innan de spricker upp och släpper ut sina frön, annars så skulle jag svämma över i akleja jag vill ha andra växter också.

Aklejor korsar sig ganska villigt så ofta blir inte fröplantorna helt lika den plantan man tog fröna ifrån de kan få en helt annan färg. Egenskördade aklejafrön brukar ha ganska hög grobarhet (ifall fröna var mogna när de skördades).
Ann-Christine
Jag brukar ta frön och så inne på våren. Det går jättebra tycker jag och dom är väldigt lättodlade.
mona_g
Har gjort bådadera, både sått direkt och sparat för att driva upp lite i vår. Tack för tipsen! biggrin.gif Jag förstår att de kan sprida sig ofantligt om man inte är försiktig, men den här plantan stod helt för sig själv (jag har en gammal trädgård) i en rabatt och otroligt vacker färg, nästan svart, med lila ton, och vad jag förstår är det en gammal sort, så man vill ju försöka bevara den. smile.gif
nikced
Jag hittade också en undangömd stackare för ett par år sedan. Den flyttade jag och gavden lite mer plats och bättre jord. Nu har jag istället det delikata omvända problemet - jag får plocka aklejaksott i hela rabatten. Det enda som sprider sig fortare är timjan jag frösådde förra sommaren. Annat ogräs får inte plats smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon