malin72
05-11-2008, 15:20
jo men visst skulle väl den blomma tidig var inte nu
kan det vara för att det var en ny bebis som satt sig i vår??
Den dör väl inte av att blomma nu heller
år-2008 1663.jpg
ingrids
05-11-2008, 15:42
Nejdå, den dör inte av att ha "räknat fel". Ifall den kommer att blomma i vår också är däremot mer osäkert.
malin72
05-11-2008, 16:24
men då så!! då hoppas jag att den hinner blomma utifall vi nu skulle få någon snö här
något som lyser upp i den annars trista höst/vinter rabatten
Min julros blommar också nu, och den har nog många år på nacken. Även i fjol blommade den från november och framåt.
Inte ovanligt att de blommar redan i oktober. Beror på hur sommaren varit. Det räcker med en kallperiod inte nödvändigtvis minus, för att de ska komma igång o blomma.
Men detta gäller bara nigran (den vita)
Aqvakul
05-11-2008, 17:16
Så man kan inte se det som ett vårtecken då?
Har också några stycken som kommer med fina knoppar nu, men det tar tid innan de slår ut och om jag har tur slår de ut runt jul. Det är då jag behöver se såna skönheter för att inte krevera av otålighet över att våren tar sådan tid på sig.
Rosmarin
06-11-2008, 09:57
Det är som sagt inte ovanligt att de börjar blomma i november och sedan fortsätter blomma, även i snön. Men kanske inte alla sorter? Grattis till knoppen i alla fall!!!
AnnammA
06-11-2008, 10:48
Nja ...detta är ingen nigra, utan ngt slag av orienthalishybrid. Fotad i okt i år.
Mina vita julrosor H niger har blommat mitt i sommaren och har knoppar nu igen,däremot är det tveksamt med blomning när det blr riktigt kallt.Njut av blomningen nu.
Så här ser min julros ut:
[attachment=26916:julros.jpg]
Jag beundrar så dessa julrosor. Tappra små varelser.
Jag såg att Blomsterlandet annonserade om julrosor. Kan man verkligen plantera dem så här sent på året ?
Ska jag vänta till våren med att köpa ?
Jag har flera växter som tagit fel på vår och höst. Värst är väl att en räcka tulpaner började växa när det kom några soliga dagar i oktober, de är nu 30 cm höga och täckta av frost....

Jag skyller på det usla vädret i augusti och september: oavbrutet regn och kallt under hela perioden.
CITAT (Alba @ 06-11-2008, 18:39)

Jag beundrar så dessa julrosor. Tappra små varelser.
Jag såg att Blomsterlandet annonserade om julrosor. Kan man verkligen plantera dem så här sent på året ?
Ska jag vänta till våren med att köpa ?
Du kan mycke väl köpa julros nu. Du kan dessutom ha den kvar i krukan som den är. Tänk bara på att ge den vatten om det är blidväder.
OBS! Det är IGEN inneblomma!
OK då vet jag. Tack för hjälpen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.